הסוחר שהפסיד היום 715 אלף שקלים, בשל טעות הקלדה

 |  (26)
אופס, צילום: Getty images Israel
בוקר מוצלח במיוחד (יום א') היה לסוחר לא ידוע בבורסה בת"א. בשעה 9:31, כלומר רגע אחרי פתיחת המסחר באופציות על הדולר-שקל, עלתה על הלוח פקודת מכירה של 800 אופציות במחיר של 5 שקלים. ממש קופיקס, ונציין כי 800 אופציות מקנות חשיפה של 8 מיליון דולר. כלומר כסף גדול מאוד. אבל בפועל אותו סוחר עשה את הטעות הקלאסית שכן הכוונה המקורית שלו הייתה כנראה למכור 5 אופציות ב-800 שקלים. יחי ההבדל, בפועל הוא מכר סחורה ששווה בין 800 ל-900 שקל במחיר של 5 שקלים. פקודת המכירה השגויה שכבה לה באין מפריע במשך 4.7 שניות עד שהגיע סוחר זריז שחטף את ההזדמנות.
עד כאן לא אסון גדול, כיוון שמיד לאחר מכן ניתן להגיש בקשה לביטול עסקאות, עניין כמעט שגרתי. עם זאת, הבקשה לביטול העסקאות הוגשה מצידו של אותו סוחר רק בשעה 14:13. משכך, בבורסה הודיעו כי העסקאות לא יבוטלו (ראו התייחסות). הדבר המדהים הוא שאותו סוחר שביצע את הטעות, לא שם לב לכך במשך יותר מ-4 שעות. כלומר לא הייתה כל בקרה על המתרחש בחשבון במשך שעות ארוכות.   
לפי הערכות בשוק, הנזק שנגרם לסוחר שביצע את הטעות מסתכם בכ-715 אלף שקלים. מצד שני, היה מי שהתחיל את הבוקר עם רווח מהיר. תאורטית, אותו סוחר שהפסיד יכול ליצור קשר עם הסוחר שהרוויח בבקשה להשיב את הסכום או את חלקו וכבר קרו מקרים כאלה בעבר. אחת הבעיות היא לאתר את אותו סוחר שהרוויח, ואז רק נותר לשכנע אותו. 
מהבורסה נמסר בתגובה: "הבורסה קיבלה על ידי אחד מחבריה, בקשה לביטול עסקאות באופציות שקל/דולר.  לאור פרק הזמן הארוך שחלף מביצוע העסקאות ועד הגשת הבקשה לביטולן, למעלה מ-4 שעות מסחר באופציות אלו,  כאשר במהלך פרק זמן זה נעשה היקף עסקאות משמעותי ביחס למסחר הכולל על ידי מספר חברי בורסה - הוחלט שלא לבטל העסקאות. הבורסה פעלה על פי הכללים בתקנון הבורסה ובאופן הממזער הנזקים לכל הפועלים בשוק".
תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    לא הגיוני שהפסיד רק 700K מאחר וההפסד באחוזים מגלם 30%
    סוחר בשוק 14/11/2016 10:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    5/3.85-1=30% כלומר 30% מ 8 מיליון דולר זה 2.4 מיליון שקל.
    סגור
  • 16.
    חחחח - דרך קלאסית להעביר הון שחור במס של 10%-15% (ל"ת)
    מ 14/11/2016 09:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 15.
    ואני ואתה בעצם משלמים על הטעות הזו (ל"ת)
    לקוח של בנק לאומי 14/11/2016 09:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • או מרוויחים מהטעות... (ל"ת)
    לקוח של בנק אחר 14/11/2016 09:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    8 צודק - יש הרבה קומבינות באופציות (ל"ת)
    ישראל 14/11/2016 07:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    4.7 שניות או 4 שעות
    מאיר 14/11/2016 06:54
    הגב לתגובה זו
    1 2
    זה מאוד מתאים לאתר ביזפורטל פעם לכתוב 4.7 שניות ואחרי כמה שורות זה נהיה 4 שעות זה אותו דבר ,לא??????
    סגור
  • 4 שניות- לקח לסגור א העסקה המוטעית, 4 שעות התגלתה הטעות (ל"ת)
    מאיר יא טמבל 14/11/2016 08:45
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    סליחה
    יורם 13/11/2016 22:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היו לו בתיק 800 אופציות בכלל? אם לא הוא מכר שורט. ואם מכר שורט איך המחשב של הסוחר נתן לו למכור שורט כזה בחשיפה כזו. היתה לו מסגרת בכלל? ואם יש לו בתיק 800 אופציות הוא נתן לימיט 5 שקלים? לא מאמין אולי טעות פקיד?
    סגור
  • 11.
    המוכר הוא גוף מאוד ידוע
    יוסי 13/11/2016 21:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רמז : מורכב מ 2 מילים . 3 אותיות ו 5 אותיות
    סגור
  • 10.
    אין שום היגיון בטענת בורסה שעבר 4 שעות
    pan 13/11/2016 21:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ושהיו עסקאות רבות,,, אז מה? היו עסקאות או לא היו ת מה זה מזנה? יש עסקה ספסיפית שברור לחלוטין שעברה בטעות ,,, יש מוכר אחד ויש קונה או כמה קונים,,, פשוט מבטלים את העיסקה, נקודה
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    ההפסד שלו יותר גדול כי הדולר יעלה חזק השבוע
    משה 13/11/2016 18:24
    הגב לתגובה זו
    3 2
    והקולים במקום 800 שח יהיו 1600 לפחות ......
    סגור
  • 8.
    אולי קומבינה בין המוכר לקונה
    אורן 13/11/2016 18:13
    הגב לתגובה זו
    13 3
    אם זה לא כספו הפרטי של המוכר, אולי זאת קומבינה מוסכמת בין המוכר לקונה, כולל ההמתנה הארוכה עד להגשת הבקשה לביטול. הבורסה צריכה לבדוק את זה. או הרשות לניירות ערך.
    סגור
  • קומבינה עושים הפוך - מגישים 5, ואז מזרימים הפגשה....
    סוחר סחור 14/11/2016 09:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתה שם פקודת ארביטראז בשוק - כל העולם ואשתו מתנפלים עליו. לכן מי שמבצע קומבינה - מגיש בway off על אופציה לא סחירה - ואז בניחותא הוא מזרים פקודה נוספת לפגוש אותה.
    סגור
  • מה הקשר לקומבינה??
    משה 13/11/2016 21:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי אחד הרוויח ואחד הפסיד. הרי אם הבורסה היתה מבטלת את העיסקה היו לוקחים לזה שהרוויח את הכסף. הבורסה לא ניפגעת מזה.
    סגור
  • שטויות
    meir 13/11/2016 20:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באותה מידה סוחר זריז אחר יכול לבצע את הקניה.
    סגור
  • 7.
    לשתות כוס מים...
    בוט 13/11/2016 17:53
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כואב, לא נעים, ממשיכים הלאה.
    סגור
  • 6.
    טעות טועים
    הסוחר מרחובות 13/11/2016 17:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מקווה שהוא עובד חברה ולא עובד כח אדם, כי אם כן מחר אין לו עבודה
    סגור
  • 5.
    אולי החלטה נכונה אבל תוצאה לא טובה.
    בן אהרון 13/11/2016 17:45
    הגב לתגובה זו
    4 1
    זה ברור שהיתה טעות ואין הצדקה לא להפסיד ולא להרוויח מטעות כל כך ברורה.
    סגור
  • 4.
    יוכל לתבע את הבורסה בקלות
    חובבן 13/11/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
    11 4
    ברור שהזוכה לא יחזיר את הכסף. זירת שקל דולר היא בית קברות כבר יותר מ 7 שנים. אין שם ציטוטים ותכנת מסחר רק מחכות להזדמנות מה שמפתיע ביחס לטענה שההוראה ישבה 4 שניות ...אני בספק. הבורסה שמנהליה כלל לא מבינים מה מתרחש בזירות המסחר היו צריכים לפני שנים לקבע מנתקי זרם שלא מאפשרים טעויות מהסוג הזה. במניות ואגח באופן חלקי הם עשו זאת ...באופציות לא. תביעה שתהיה מבוססת על רשלנות הבורסה בעניין תוכל להשיב את רב הנזק למבצע המסכן שעשה חור קטן בכיס של הבוס שלו.
    סגור
  • דווקא סופר נזיל ומתעורר בשנתיים האחרון. ישב כי א ו....:
    סוחר סחור 13/11/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
    1 2
    זירת השקל-דולר דווקא סופר-נזילה. הפקודה הספציפית הזו ישבה גם כי מדובר ביום-א (שאינו בדיוק יום מסחר, ובפרט ממש לא יום מסחר בשקל-דולר - למרות שגם היום יש נזילות ביום-א) וגם כי זה הועבר כ-50 שניות לאחר פתיחה המעוף - ולוקח קצת זמן לזירה להתחמם - זה אזור של אי-ודאות והתכנסות מחירים (מסוף יום ה, דרך יום ו שיש לנו נתונים - ואז סופ"ש בו צריך להתאים התפתחויות/חדשות עולמיות - סולו - לתל-אביב).
    סגור
  • 3.
    כאילו שאתה היית מחזיר... (ל"ת)
    נירו 13/11/2016 17:31
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 2.
    אף סוחר לא הפסיד 700 אלף שקל מכיסו. אלו כספי ציבור
    שאף אחד לא שם עליהם. 13/11/2016 17:28
    הגב לתגובה זו
    27 5
    אנחנו נותנים ל'גאונים' לשחק לנו בכסף ואנחנו אפילו משלמים להם עמלות על כל הקשקוש הזה..
    סגור
  • 1.
    אם הסחור שקנה הוא אדם הגון-אז הוא יחזיר את הכסף (ל"ת)
    רמי 13/11/2016 17:18
    הגב לתגובה זו
    23 7
    סגור
  • מי שמכר זה מיליונר או גוף גדול שלא חסר לו כסף
    שלומי 13/11/2016 18:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיסיקו מסקנות ושלא יעסיקו חפרים או אנשים שלא רואים מה עשו בקיצור מגיע להם
    סגור
  • שלומי תותח
    אריס סאן 14/11/2016 05:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא תמיד יודע ומבין מה קורה מאחורי הקלעים
    סגור
  • אתה בטוח שזה לא הכסף שלך?
    חובבן 13/11/2016 20:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תבדוק טוב ...תתפלא לגלות שהיתה מכה קלה בכנף.(רמז...קופת גמל/השתלמות יש לך?)
    סגור