חן ואיתי גינדי ניגשו לבד למכרז ברמת גן - ושילמו יותר ממחיר המינימום
מכרזי רמ"י לא אמורים להסתיים עם מציע אחד, אבל זה קורה וכשזה קורה החברה הזוכה תופסת את הראש: היא יודעת שיכלה להציע מחיר נמוך בהרבה, כלומר את מחיר המינימום במכרז - ולזכות.
כמו בכל מכרז, חברות רבות ניגשות לפעמים למכרזים ומתלבטות לגבי העסקה. אם יציעו מחיר מינימום, הן עשויות להפסיד פרויקט חשוב שהוגדר ככלכלי, רק בשל כמה מיליונים (אך להפסיד באותה נשימה אפשרות לרווח פוטנציאלי גבוה הרבה יותר), ואם יציעו מחיר גבוה מדי - הרווח היזמי יישחק ואולי הכדאיות הכלכלית תרד, גם אם הבנק החליט בסופו של דבר לתת לה אשראי.
הימים שלפני קביעת המחיר בהצעה יכולים להיות מורטי עצבים. היזם יכול לרדת למטה, לקפה השכונתי, ולשמוע ממישהו שהוא שמע שחברה אחרת נכנסה למכרז. השמועות האלה לא בהכרח נכונות, אבל בכל המקרים - הוא צריך לפתח עור של פיל, להיות קר רוח, ואסור לו ללכת נגד המחשבות שלו. פעמים רבות, כשחברות הולכות נגד הזרם, הן מגלות שעשו טעות.
הפרויקט של חן ואיתי באיינשטיין (יחצ)
אחד המכרזים שהסתיימו בימים האחרונים, בגני אז"ר שברמת גן, נגמר בזכייה של חן ואיתי גינדי. הם זכו בקרקע לבניית 50 יחידות במקום נהדר בעיר (ממש ליד כפר אז"ר, צמוד לכביש גהה) ושילמו 62.5 מיליון שקל, לא כולל 5.6 מיליון שקל הוצאות פיתוח. הם הגישו את ההצעה היחידה כשמחיר המינימום, שבו יכלו לזכות, עמד על 51.7 מיליון שקל. כלומר - כמעט 11 מיליון שקל יותר. כלומר, אם הם היו מציעים 51.7 מיליון שקל הם היו זוכים.
במספרים, הפרש כזה שווה ערך ל-2.5 דירות ממוצעות (רק הכנסה), אבל כדי להרוויח סכום כזה, צריך למכור הרבה יותר דירות. יחד עם זאת, יש כלל אצבע חשוב במכרזי רמ"י - היזמים, בעיקר אם מדובר ביזמים גדולים ולא יזמים קטנים שרק מחפשים "להיכנס לשוק", לוקחים מרווח ביטחון. הם לא מסתפקים ברווח יזמי של 14-15 אחוז, אלא מראש לוקחים בחשבון, כמו במקרה הזה, מחיר גבוה יותר על הקרקע ובלת"ם, שיכול להקטין את הרווח.
חן ואיתי יודעים למכור. נכון להיום, הם משווקים 4 פרויקטים בתל אביב, אבל גם בהוד השרון, רמת השרון ונתניה והולכים חזק על אזורי ביקוש, גם בבת ים, ראשון לציון ובגבעת שמואל. הם עושים זאת גם בפרויקט באיינשטיין 15 בתל אביב, לא רחוק מחוף הים. לפני חודשיים, כלל רכשה 50% משטחי מסחר של רמי שבירו והאחים איתי וחן גינדי לפי שווי של 520 מיליון שקל, בשלושה פרויקטים שאינשטיין הוא אחד מהם ומצהירים כי המחירים בהם ינועו בין 68-90 אלף שקל.
- 7.אבי 19/07/2024 09:17הגב לתגובה זוקרקע ליחידת דיור יותר ממיליון שקל יש לקבלן עוד מיליון פלוס בניה מה הוא ירוויח במקום שניתנו קרקע ב200 300 אלף לאן הגענו הנוכחים מרמי נותנים יד כל השנים הם פמפמו לא רק הקבלנים ,ארץ אוכלת יושביה עושים צבא תורמים ומשחילים לנו מכל הכיוונים,רע לחיות במדינה להשתעבד כמו עבדים לאוכלי חינם שיש פה הרבה .
- 6.איכות נמוכה 18/07/2024 14:54הגב לתגובה זובלי ממד לא קונה
- 5.גמלאי צהל והייטקיסטים תורמים לפמפום מחירים (ל"ת)זאב ערבות 17/07/2024 12:53הגב לתגובה זו
- 4.משה זיכמך 17/07/2024 12:42הגב לתגובה זופראיריים לא מתים רק מתחלפים
- 3.אברמזון 17/07/2024 11:57הגב לתגובה זוראשית תרוויחו 5% ריבית, שנית תקנו את הנכס ב25% פחות
- 99 18/07/2024 14:38הגב לתגובה זו25% פחות???
- 2.אהרון 17/07/2024 11:37הגב לתגובה זוזה אומר שהם חזקים לא????
- משה 18/07/2024 16:51הגב לתגובה זושלכלל אין מה לעשות עם הכסף שנשפך אליה מהחוסכים לפנסיה והיא חייבת להשקיע במשהו
- 1.צרפתי 17/07/2024 11:37הגב לתגובה זוהמדינה דופקת להם מחיר בקרקע והם דופקים לנו מחיר כל החברות ככה
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
