המשבר האירופי מייצר גם הזדמנות - מניה לדוגמה
בשנים האחרונות, החשש ממשבר חוב בגוש האירו ניכר בתשואות הגבוהות יחסית של ממשלות איטליה וספרד ל-10 שנים. עליית התשואות באג"ח הממשלתי בארה"ב בשבועות האחרונים, השפיעה על עליית מקבילותיהן בכל העולם. בדומה לכך, עליית תשואות אג"ח ממשלת ספרד, תרמה לעליית התשואה באג"ח הקונצרניות של חברות ספרדיות, ולא פסחה על איברדרולה הספרדית. עם זאת נזכיר, בתקופות האטה משקיעים מעדיפים חברות דפנסיביות אשר הכנסותיהן אינן מושפעות ממחזוריות השוק, או צפויות להיפגע באופן משמעותי. דוגמת חברות המספקות תקשורת או חשמל, שירותי צריכה בסיסיים, כאשר הביקוש לשירותים הללו הולך וגואה מדי שנה.
איברדרולה הספרדית (סימול: IBE_SM) הינה יצרנית וספקית חשמל וגז לכ-31 מיליון לקוחות בעולם. החברה מעסיקה כ-31 אלף עובדים. חברת ההחזקות הקטארית הינה מחזיקת המניות הגדולה בשיעור של כ-8.4%. החברה הינה למעשה תוצר של מיזוג שתי חברות חשמל וגז ספרדיות. איברדרולה מייצרת חשמל בשנה בסדר גודל של כ-140 גיגה וואט.לחברה פיזור גיאוגרפי, כאשר בין המדינות הבולטות שהחברה מספקת להם חשמל, נמצאות ספרד כמובן, ארה"ב, אנגליה ומדינות בדרום אמריקה. מעבר לזאת, לחברה פרויקטים להפקת חשמל במדינות נוספות.
מגזר תשתיות החשמל כולל שני סוגים עיקריים של תחומי פעילות: הפקת חשמל קונבנציונלית והפקה אלטרנטיבית. עיקר פעילות ההפקה מתבססת על שימוש בדלקים מאובנים כגון פחם, נפט וגז טבעי, וכן באנרגיה גרעינית. תחום הפקת החשמל החלופית מושתת על מקורות אנרגיה מתחדשים, בהם אנרגיה סולארית, מים, רוח ואנרגיה גיאותרמית. החברה נחשבת ליצרנית האנרגיה המתחדשת הגדולה בעולם. בשנה החולפת, כ-33% מייצור האנרגיה שלה היה ירוק, עם דגש על אנרגיית רוח וייצור הידרואלקטרי.
שווי השוק של איברדרולה עומד על כ 25 מיליארד אירו והיא הרביעית בגודלה בעולם. לחברה קופת מזומנים בסך כ-7.3 מיליארד אירו, עם ייצור של כ-10 מיליארד אירו EBITDA בשנה - מה שצפוי להשאיר לה תזרים חופשי שנתי בסך כ-3 מיליארד אירו מ-2013 ואילך. החוב קצר הטווח של החברה מסתכם בכ-6.7 מיליארד אירו, אשר לא יקשה על מימון מקופת המזומנים לבדה. לחברה הון עצמי המהוה כ-36% מהמאזן ,יחס החוב נטו להון עצמי של החברה הוא כ-0.77 ויחס כיסוי החוב נטו ל-EBITDA הוא כ-3.7 - נמצא במגמת ירידה ונמוך יחסית ל-6 שנים האחרונות.
הפיזור הגיאוגרפי של הכנסות החברה מפחית את הסיכון שלה, כיוון שהפעילות בדרום אמריקה, עם דגש על מקסיקו וגואטמאלה, ומשמשת לה כמנוע צמיחה. זרוע החברה בארה"ב מהווה כ-8.75% מסך ההכנסות, כאשר הפעילות בדרום אמריקה מהווה כ-14% מסך הפעילות. זרוע החברה באנגליה (המהווה כ28% מהפעילות) צמחה בכ-3.4% ברבעון הראשון השנה.
מנגד, משקל הכנסות החברה מהפעילות בספרד ירד ברבעון הראשון השנה בכ-3% לכ-49.25%. הפעילות בספרד לא צפויה להיפגע משמעותית עקב משבר החוב, מכיוון שהכנסות הענף מתאפיינות ביציבות ובתזרים מזומנים חזק. הסטגנציה בהכנסות זרוע החברה בספרד, נובעת מרגולציה במדינה המגבילה את מחיר המקסימום לתושבים. הרגולטור הבטיח לפצות את החברה בהפרש שנובע בין המחירים על פני כמה שנים. החשש כמובן שלאור משבר החוב בספרד החברה לא תפוצה בכל הסכום.
יש לקחת בחשבון כי דירוג החברה עומד על BBB יציב, על ידי סוכנות הדירוג S&P. החברה הנפיקה חוב בכיר במארס 2012 מסוג SR.UNSECRURED בסך של כ-1.4 מיליארד אירו. הטווח לפידיון של האיגרת הינו לכ-5.3 שנים (פדיון באוקטובר 2018), בתשואה שנתית של כ-2.9% ובמרווח של כ2.1% מעל אג"ח ממשלת גרמניה מקבילה.
לסיכום, הפיזור הגלובלי של איברדרולה מקנה לה בסיס איתן. החברה מספקת שירות בסיסי שהביקוש אליו הינו קשיח ובצמיחה מתמדת. לדעתנו התשואה הגבוהה מגלמת שילוב של סיכון משבר חוב בספרד, וכן את הרגולציה במדינה. בהחזקה סבירה מסך תיק ההשקעות, האיגרת מהווה השקעה מעניינת למשקיע בעל אורך רוח אשר יקבל תשואה גבוהה להשקעה לטווח בינוני.
- 2.למה הוא משווה לאגח גרמניה ולא אגח ספרד? (ל"ת)מבין 01/07/2013 00:35הגב לתגובה זו
- 1.גרוסמן 30/06/2013 10:18הגב לתגובה זוועוד צמודה למטח. מיותר לחלוטין. תוך שנה המק"מ יהיה בתשואה של 3%.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
