איפה תמצאו ענקית פלדה בתשואה נאה?

ליאור מהלל, מנהל השקעות בכיר וראש תחום השקעות זרות בתכלית דיסקונט-ניהול תיקים, מתייחס לאג"ח יצרנית הפלדה השלישית בגודלה בעולם וכדאיות ההשקעה
ליאור מהלל | (2)

תעשיית המתכות מייצרת כ-800 מיליון טון פלדה לשנה. הירידה החזויה בצמיחת התל"ג באירופה ובשווקים המתעוררים, הורידה את הביקוש לפלדה בעולם. מחירי הפלדה ירדו בכ-10% מתחילת השנה. למרות זאת, התאוששות הכלכלה העולמית, צפויה להוביל לצמיחה מואצת מחודשת ולביקושים גוברים למתכות השונות ולפלדה.

חברת ארסלור מיטל, תאגיד הפלדה השלישי בגודלו בעולם, עוסקת בהפקה, עיבוד, ייצור ושיווק של פלדה ומוצרים בסיסיים ומעובדים כגון פלטות, צינורות ופלדה מגולוונת. החברה היא תוצאה של עסקת מיזוג בהיקף של כ-35 מיליארד דולר בין יצרנית הפלדה ההודית מיטל לארסלור מלוקסמבורג.

לחברה מכרות ופעילות ייצור באירופה, אסיה, אפריקה, ארה"ב ודרום אמריקה ולקוחות בכ 60 מדינות. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-23 מיליארד דולר. לחברה מעל 255 אלף עובדים והנהלתה ממוקמת בלוקסמבורג. יתרון בולט של החברה הינו פיזור השווקים בהם היא פועלת - כמחצית מהכנסותיה של החברה הינן מאירופה ,כ-35% מאמריקה וכ-16% ממכירותיה הינן לאסיה ואפריקה.

החברה מצליחה לצמוח בהכנסות בכ-10% בממוצע בשנים האחרונות. היא נסחרת לפי מכפיל רווח חזוי של כ-19 ותשואת דיבידנד העומדת על כ-5%. הכנסות החברה הסתכמו בכ-22.5 מיליארד דולר ברבעון שני 2012 לעומת כ-25 מיליארד דולר ברבעון המקביל. החברה מצליחה לשמור בשנים האחרונות על שיעור EBITDA שנתי של כ-10%. ה- EBITDA עמד על כ- 2.5 מיליארד דולר במהלך הרבעון השני של 2012 .נציין, כי ה-EBITDA משקף ירידה של כ-30% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך מהווה עלייה של כ-25% ביחס לרבעון הראשון של השנה, עלייה שנייה ברציפות. המרווח הגולמי ברבעון השני השתפר לכ-10.9% מכ-8.7% ברבעון הראשון השנה.

בהקשר זה נוסיף, כי עלייה במחירי מטילי הברזל המשמשים לייצור התוצרים הסופיים של החברה עשוייה להשפיע לרעה על המרווח הגולמי וצפוייה להכביד ברבעונים הקרובים.

ההון העצמי הגבוה בסך כ-60.5 מיליארד דולר, מממן כמחצית ממאזן החברה ומותיר לארסילור מיטל כרית ביטחון מרשימה. במהלך הרבעון השני, נמשכה מגמת הירידה בחוב נטו לכ-22 מיליארד דולר מכ-23.6 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון 2012. הירידה נבעה מ-FCF חיובי בהיקף של 1.15 מיליארד דולר ומהמשך תהליך מכירת נכסים שאינם בפעילות הליבה. בכוונת הנהלת החברה להמשיך ולפעול להורדת החוב נטו על ידי המשך תהליך מכירת נכסים. יתרות הנזילות של החברה עמדו בסוף הרבעון על 14.8 מיליארד דולר מול היקף פירעונות צפוי עד לסוף 2016 העומד על 15.1 מיליארד דולר.

למרות השיפור הרבעוני, חלה עלייה קלה ביחס החוב נטו ל-EBITDA בשלושת הרבעונים האחרונים לרמה של כ-2.5. החברה מחלקת דיבידנד שנתי של כמיליארד דולר, ובמידת הצורך תוכל להפחיתו ולשפר את יכולת החזר החוב שלה.

היא הנפיקה חוב במאי 2009 של כמיליארד אירו באג"ח הנקובה באירו, הנפדית ביוני 2016 (כ-3.5 שנים) ונסחרת כיום בתשואה לפדיון נאה של כ-5%. העלייה ברמת התשואה נבעה מכיוון שסוכנות S&P הורידה בחודש אוגוסט את דירוג האשראי של החברה מ-BBB- ל-BB+ באופק דירוג שלילי. הורדת הדירוג באה על רקע עליית מחירי חומרי הגלם מהם מייצרים את הפלדה ומשחיקה במרווחים.

למרות זאת, לאור גודלה, פיזורה הגיאוגראפי ומגמת השיפור בפעילותה, איגרות החוב של ארסילור מיטל צריכות להיסחר במרווחים נמוכים יותר ביחס לחברות פלדה קטנות המפוזרות פחות.

אנו מאמינים, כי התאוששות בכלכלה העולמית, תוביל לביקושים גוברים למתכות השונות ולפלדה בפרט. החשיפה המועדפת הינה לחברות יצרניות הפלדה ולא לפלדה עצמה, ורואים באג"ח ארסילור מיטל השקעה ראויה כחלק מהתיק - לאור חוסנה הפיננסי, היכולת התזרימית הגבוהה ומובילות השוק שלה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה אין פרטים איפה קונים מה קונים (ל"ת)
    איפה נסחר\ הסימבול ? 21/10/2012 15:54
    הגב לתגובה זו
  • MT נסחר בארה"ב (ל"ת)
    נדי 21/10/2012 16:41
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.