מניה עם מנוע: כך דוהרת VALE על גל צמיחת סין וברזיל

ליאור מהלל, מנהל השקעות בכיר וראש תחום השקעות זרות ב"תכלית דיסקונט-ניהול תיקים", מתייחס לאג"ח חברת הכרייה הברזילאית
ליאור מהלל | (6)

ברזיל נחשבת ליצואנית הסחורות הגדולה בעולם. עם זאת, מנוע הצמיחה בברזיל משלב בין תחום הסחורות לתשתיות, כאשר תחום כריית המתכות נהנה מהתרחבות בתשתיות לקראת שני אירועי ספורט גדולים שברזיל אמורה לארח בעתיד, אירוח המשחקים האולימפיים והמונדיאל. הממשלה המקומית צפויה להשקיע סכומי עתק בשיפור תשתיות התחבורה בברזיל. קומפניה ואלה דו ריו דוסה (סימול: VALE) הינה חברה ברזילאית אשר צפויה ליטול נתח הן בבניית והפעלת מסילות רכבת והן בהזמנות ממוצריה.

החברה הוקמה ב-1942, עוסקת בתחומי הכרייה בברזיל וברחבי העולם ומהווה כחברה השנייה בגודלה במונחי שווי שוק בעולם (נסחרת לפי שווי של כ-105 מיליארד דולר). ואלה, היא היצרנית הגדולה ביותר של עופרת ברזל. לאחר השלמת רכישת חברת INCO ב-2006, היא מובילה גם בשוק הניקל. לחברה מעל 82 אלף עובדים והנהלתה ממוקמת בברזיל.

בין מוצריה נכללים ברזל, נחושת, אלומיניום, ניקל ומתכות יקרות ומינרלים שונים. בנוסף, היא מפעילה רשת רחבה של אמצעי העברות לוגיסטיות הכוללת מסילות רכבת, טרמינלים ונמלים. בעזרת מסילות הרכבת מועברים כ-16% מכלל הסחורה בברזיל הכוללת מתכות (מוצרי גלם ומוצרים מוגמרים), מוצרים חקלאים, דלקים, מוצרי בנייה ועוד.

נציין כי ואלה הברזילאית , BHP ביליטון, וריו טינטו אחראיות לכ-70% ממכירות מחצב הברזל בעולם. תעשיית המתכות מייצרת כ-800 מיליון טון פלדה לשנה. הנהלת החברה נוקטת אסטרטגיה של רכישות על מנת להגדיל נתחי שוק ולגוון את מקורות ההכנסה, כך היא רכשה חברות כרייה המתמחות בנחושת. סין לדוגמא, צרכנית הפלדה והברזל הגדולה בעולם, תלויה בייבוא עפרות הברזל. בין הגורמים החיוביים שמשפיעים על החברה ניתן למנות את הצמיחה במשק הסיני, שמשליכה ישירות על הביקושים למתכות.

הירידה החזויה בצמיחת התל"ג הסיני לקצב שנתי של כ-7.5% בשנת 2012, הורידה את הביקוש למתכות בעולם ולירידה בביקוש לנחושת ועפרות ברזל. מחירי הברזל שסופקו לסין, צנחו בכ-20% במחצית השנה האחרונה. למרות זאת נציין, כי לאור ציפייה להמשך שיעורי הצמיחה הגבוהים בסין ותהליך העיור המהיר, ואלה צפויה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים גם ברבעונים הקרובים.

למרות המכשולים ההכנסות לא פוסקות

החברה מצליחה לצמוח בהכנסות בכ-20% בממוצע בשנים האחרונות. היא נסחרת לפי מכפיל רווח של כ-6.3 ותשואת הדיבידנד עומדת על כ-3%. בדו"חותיה לרבעון ראשון הציגה החברה ירידה בהכנסות כתוצאה מירידת מחירי המתכות. הכנסותיה הסתכמו בכ-11 מיליארד דולר ברבעון ראשון 2012 לעומת כ-15 מיליארד דולר ברבעון קודם. הרווח הנקי ירד מכ-4.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם, לכ-3.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה.

יש להדגיש כי לחברה רגישות לשינוי מחירי המתכות. היא עוסקת בכרייה במגוון מגזרים כאשר הבולט בהם הוא מגזר המתכות הבסיסיות התורם להכנסותיה - בסה"כ כ-73%, מגזר עפרות הברזל תורם כ-58%, מגזר הניקל כ-10% ומגזר הנחושת כ-5%. למרות זאת, החברה מצליחה לשמור בשנים האחרונות על שיעור EBITDA שנתי של כ-55.5% ושיעור רווח נקי של מעל כ-36%.

החברה הנפיקה חוב בנובמבר 2006 של כ-1.25 מיליארד דולר באג"ח הנקובה בדולר, הנפדית בינואר 2017 (כ-4.5 שנים) ונסחרת בתשואה לפדיון סבירה של כ-3% . דירוג האשראי של החברה, ע"י סוכנות P&S , עומד על A- עם אופק יציב. ההון העצמי הגבוה בסך כ-83.5 מיליארד דולר, מממן כ-63% ממאזן החברה ומותיר לואלה כרית ביטחון מרשימה.

פיזור השווקים שמציל את ואלה

לחברה יש חוב של כ-49.5 מיליארד דולר, שאין לה כל קושי לממן מתזרים המזומנים התפעולי השנתי העצום שלה - שהסתכם בשנה האחרונה בכ-42 מיליארד דולר (לעומת כ-35.3 מיליארד דולר ב-2010). החברה אף הצליחה להוריד את שיעור המינוף שלה מכ-46% ב-2010 לכ-39.3% ב-2011. יחס החוב נטו ל-EBITDA עומד על כ-1.2 ל-2011. יתרון בולט נוסף של החברה - הפיזור בשווקים בהם פועלת ואלה: שליש מהכנסותיה של החברה הינן מסין וכ-18% מברזיל עצמה. כ-19% ממכירותיה הינן ליבשת אירופה וכ-20% נוספים ליתר אסיה.

אנו מאמינים, כי התאוששות בכלכלה העולמית, תוביל לצמיחה מואצת ומוגברת של השווקים המתעוררים ולביקושים גוברים למתכות השונות. החשיפה המועדפת הינה לחברות הכרייה ולא למתכות עצמן ורואים באג"ח ואלה כהשקעה ראויה לאור חוסנה הפיננסי, אסטרטגיית החברה ומובילות השוק שלה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תסתכלו מה יתרות השורט שלה ולאן זה הולך (ל"ת)
    09/07/2012 21:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פיקסר 09/07/2012 09:34
    הגב לתגובה זו
    בוולטיליטי ובשורטים.! .מצב טכני נוח.. ומסכים לתאורייה מאחוריה
  • 4.
    י. 09/07/2012 00:32
    הגב לתגובה זו
    זאת לא המלצה ראשונה. המניה זכתה כבר להמלצות בעיתונות הכלכלה בארץ. מופסד עשרות אחוזים...
  • 3.
    ג׳וואוו 08/07/2012 20:42
    הגב לתגובה זו
    רכבת של ואלה בנורדסט ( צפון ברזיל ) ? 11 ק״מ לשעה . ואלה קנו את הרכבות כמו שכי״ל קונה נמל ותחנוק אותו . יש להם מכרה אחד במדינת פארה שנקרא קראג׳ה שייש שם רזרבות ל 300 שנה לעפרת ברזל וזה מה שיבטיח את רווחיותה לנכדנו .והפסדים אפשריים לנו .כי בברזיל הכל אפשרי .
  • 2.
    קורא נתונים 08/07/2012 17:14
    הגב לתגובה זו
    http://finance.yahoo.com/q?s=VALE&ql=0
  • 1.
    איפה נסחרת ובאיזה מחיר? (ל"ת)
    לקוני מדי 08/07/2012 12:33
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.