מניה עם מנוע: כך דוהרת VALE על גל צמיחת סין וברזיל
ברזיל נחשבת ליצואנית הסחורות הגדולה בעולם. עם זאת, מנוע הצמיחה בברזיל משלב בין תחום הסחורות לתשתיות, כאשר תחום כריית המתכות נהנה מהתרחבות בתשתיות לקראת שני אירועי ספורט גדולים שברזיל אמורה לארח בעתיד, אירוח המשחקים האולימפיים והמונדיאל. הממשלה המקומית צפויה להשקיע סכומי עתק בשיפור תשתיות התחבורה בברזיל. קומפניה ואלה דו ריו דוסה (סימול: VALE) הינה חברה ברזילאית אשר צפויה ליטול נתח הן בבניית והפעלת מסילות רכבת והן בהזמנות ממוצריה.
החברה הוקמה ב-1942, עוסקת בתחומי הכרייה בברזיל וברחבי העולם ומהווה כחברה השנייה בגודלה במונחי שווי שוק בעולם (נסחרת לפי שווי של כ-105 מיליארד דולר). ואלה, היא היצרנית הגדולה ביותר של עופרת ברזל. לאחר השלמת רכישת חברת INCO ב-2006, היא מובילה גם בשוק הניקל. לחברה מעל 82 אלף עובדים והנהלתה ממוקמת בברזיל.
בין מוצריה נכללים ברזל, נחושת, אלומיניום, ניקל ומתכות יקרות ומינרלים שונים. בנוסף, היא מפעילה רשת רחבה של אמצעי העברות לוגיסטיות הכוללת מסילות רכבת, טרמינלים ונמלים. בעזרת מסילות הרכבת מועברים כ-16% מכלל הסחורה בברזיל הכוללת מתכות (מוצרי גלם ומוצרים מוגמרים), מוצרים חקלאים, דלקים, מוצרי בנייה ועוד.
נציין כי ואלה הברזילאית , BHP ביליטון, וריו טינטו אחראיות לכ-70% ממכירות מחצב הברזל בעולם. תעשיית המתכות מייצרת כ-800 מיליון טון פלדה לשנה. הנהלת החברה נוקטת אסטרטגיה של רכישות על מנת להגדיל נתחי שוק ולגוון את מקורות ההכנסה, כך היא רכשה חברות כרייה המתמחות בנחושת. סין לדוגמא, צרכנית הפלדה והברזל הגדולה בעולם, תלויה בייבוא עפרות הברזל. בין הגורמים החיוביים שמשפיעים על החברה ניתן למנות את הצמיחה במשק הסיני, שמשליכה ישירות על הביקושים למתכות.
הירידה החזויה בצמיחת התל"ג הסיני לקצב שנתי של כ-7.5% בשנת 2012, הורידה את הביקוש למתכות בעולם ולירידה בביקוש לנחושת ועפרות ברזל. מחירי הברזל שסופקו לסין, צנחו בכ-20% במחצית השנה האחרונה. למרות זאת נציין, כי לאור ציפייה להמשך שיעורי הצמיחה הגבוהים בסין ותהליך העיור המהיר, ואלה צפויה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים גם ברבעונים הקרובים.
למרות המכשולים ההכנסות לא פוסקות
החברה מצליחה לצמוח בהכנסות בכ-20% בממוצע בשנים האחרונות. היא נסחרת לפי מכפיל רווח של כ-6.3 ותשואת הדיבידנד עומדת על כ-3%. בדו"חותיה לרבעון ראשון הציגה החברה ירידה בהכנסות כתוצאה מירידת מחירי המתכות. הכנסותיה הסתכמו בכ-11 מיליארד דולר ברבעון ראשון 2012 לעומת כ-15 מיליארד דולר ברבעון קודם. הרווח הנקי ירד מכ-4.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם, לכ-3.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה.
יש להדגיש כי לחברה רגישות לשינוי מחירי המתכות. היא עוסקת בכרייה במגוון מגזרים כאשר הבולט בהם הוא מגזר המתכות הבסיסיות התורם להכנסותיה - בסה"כ כ-73%, מגזר עפרות הברזל תורם כ-58%, מגזר הניקל כ-10% ומגזר הנחושת כ-5%. למרות זאת, החברה מצליחה לשמור בשנים האחרונות על שיעור EBITDA שנתי של כ-55.5% ושיעור רווח נקי של מעל כ-36%.
החברה הנפיקה חוב בנובמבר 2006 של כ-1.25 מיליארד דולר באג"ח הנקובה בדולר, הנפדית בינואר 2017 (כ-4.5 שנים) ונסחרת בתשואה לפדיון סבירה של כ-3% . דירוג האשראי של החברה, ע"י סוכנות P&S , עומד על A- עם אופק יציב. ההון העצמי הגבוה בסך כ-83.5 מיליארד דולר, מממן כ-63% ממאזן החברה ומותיר לואלה כרית ביטחון מרשימה.
פיזור השווקים שמציל את ואלה
לחברה יש חוב של כ-49.5 מיליארד דולר, שאין לה כל קושי לממן מתזרים המזומנים התפעולי השנתי העצום שלה - שהסתכם בשנה האחרונה בכ-42 מיליארד דולר (לעומת כ-35.3 מיליארד דולר ב-2010). החברה אף הצליחה להוריד את שיעור המינוף שלה מכ-46% ב-2010 לכ-39.3% ב-2011. יחס החוב נטו ל-EBITDA עומד על כ-1.2 ל-2011. יתרון בולט נוסף של החברה - הפיזור בשווקים בהם פועלת ואלה: שליש מהכנסותיה של החברה הינן מסין וכ-18% מברזיל עצמה. כ-19% ממכירותיה הינן ליבשת אירופה וכ-20% נוספים ליתר אסיה.
אנו מאמינים, כי התאוששות בכלכלה העולמית, תוביל לצמיחה מואצת ומוגברת של השווקים המתעוררים ולביקושים גוברים למתכות השונות. החשיפה המועדפת הינה לחברות הכרייה ולא למתכות עצמן ורואים באג"ח ואלה כהשקעה ראויה לאור חוסנה הפיננסי, אסטרטגיית החברה ומובילות השוק שלה.
- 6.תסתכלו מה יתרות השורט שלה ולאן זה הולך (ל"ת)09/07/2012 21:42הגב לתגובה זו
- 5.פיקסר 09/07/2012 09:34הגב לתגובה זובוולטיליטי ובשורטים.! .מצב טכני נוח.. ומסכים לתאורייה מאחוריה
- 4.י. 09/07/2012 00:32הגב לתגובה זוזאת לא המלצה ראשונה. המניה זכתה כבר להמלצות בעיתונות הכלכלה בארץ. מופסד עשרות אחוזים...
- 3.ג׳וואוו 08/07/2012 20:42הגב לתגובה זורכבת של ואלה בנורדסט ( צפון ברזיל ) ? 11 ק״מ לשעה . ואלה קנו את הרכבות כמו שכי״ל קונה נמל ותחנוק אותו . יש להם מכרה אחד במדינת פארה שנקרא קראג׳ה שייש שם רזרבות ל 300 שנה לעפרת ברזל וזה מה שיבטיח את רווחיותה לנכדנו .והפסדים אפשריים לנו .כי בברזיל הכל אפשרי .
- 2.קורא נתונים 08/07/2012 17:14הגב לתגובה זוhttp://finance.yahoo.com/q?s=VALE&ql=0
- 1.איפה נסחרת ובאיזה מחיר? (ל"ת)לקוני מדי 08/07/2012 12:33הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
