עדי בורקוביץ
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

"רק פעמיים המכפיל ב-SַP הגיע לרמות האלה; גוגל, נטפליקס ואלי לילי המניות מומלצות"

עדי בורקוביץ מנהל השקעות בכיר בפעילים על התמחור ב-S&P 500 וחברות הבינה מלאכותית בפרט: "בטווח הקצר התחזיות לחברות בתחום מאוד אופטימיות, והמחירים אינם זולים"; ועל השפעות ממשל טראמפ

צחי אפרתי | (3)

"הייתה נהירה משמעותית של כסף בשנתיים האחרונות לכיוון ה-S&P 500 עם עליות של מעל 50% בתקופה זו. המכפיל העתידי עומד על 25 לשנה קדימה, וזה יחסית גבוה באופן אבסולוטי וגם בהסתכלות היסטורית ב-20 השנים האחרונות, ראינו רק פעמיים את המכפיל מגיע לרמות אלה" כך אומר עדי בורקוביץ מנהל השקעות בכיר, דסק חו"ל, בפעילים ניהול תיקי השקעות בראיון TV. " סביר להניח שנראה תשואות נמוכות יותר מהמדד והמשק האמריקאי, והמשך העליות צפוי להיות נמוך יותר. גם אפקט טראמפ נראה שמתפוגג".

מה ניתן לצפות ממשל טראמפ בהיבט הכלכלי?

"הבשורה העיקרית היא מכסים על אירופה וסין. סביר להניח שלא נראה מכסים גורפים על מוצרים, אלא על מוצר וענף ספציפיים. המכסים פירושם אינפלציה גבוהה יותר. ישנן חברות המייבאות מוצרים או רכיבים מסין ומאירופה, וחברות אלה ייפגעו כיוון שלא יצליחו להעביר את עליית המחירים לצרכן.

"חלק ממדיניות טראמפ כוללת הפחתת מס חברות שיאפשר להן להרוויח יותר, כיוון שישלמו פחות מיסים. זאת אומרת שווי החברה והמניה יהיה גבוה יותר, והחברות יוכלו להפנות את הרווחים העודפים לרכישה עצמית, דיבידנדים ומיזוגים ורכישות.

"עוד דבר שניתן לצפות ממשל טראמפ הוא העדר רגולציה והפחתת אכיפה. הסקטור העסקי יוכל לפעול באגרסיביות יותר, להגדיל את ההכנסות והרווחים, וסביר להניח שנראה יותר מיזוגים ורכישות. הדבר האחרון הוא ריסון ההגירה ויצע עובדים נמוך יותר, שעשוי להוביל לעליות שכר ואינפלציה."

 

אילו ענפים ייהנו מבחירתו של טראמפ לנשיא ואילו צפויים להיפגע?

"שלושה ענפים שצפויים ליהנות מהבחירה בטראמפ: אנרגיה, תעשייה ופיננסים. ענף האנרגיה - טראמפ ידוע כמי שאינו מאמין במשבר האקלים והוא תומך בהגדלת התפוקה האנרגטית המסורתית. מחיר הנפט חשוב מאוד לחברות אלו. אם התפוקה תגדל והביקוש יישאר זהה, הדבר עשוי להשפיע על הורדת המחיר.

"סקטור התעשייה, טראמפ תומך בהעדפת התוצרת המקומית, מה שאומר שחברות התעשייה יהנו מהמכסים שיוטלו על חברות זרות ויבואניות, וייהנו מתחרות מופחתת. חברות הפיננסים צפויות ליהנות ביותר ממדיניות טראמפ, שכן הוא תומך בהפחתת הרגולציה. התוכנית הכלכלית של טראמפ צפויה לסייע ביציבות המוסדות הפיננסיים".

מה הם הענפים המומלצים עליכם ואילו מניות?

"אנחנו מאמינים בענף הטכנולוגיה, וסביר להניח שנראה אותו צומח בראייה ארוכת טווח. הבינה המלאכותית היא כמו מהפכת האינטרנט והאייפון. בטווח הקצר, צפויים לראות הרבה תהליכים המתאפיינים באוטומציה. בטווח הארוך, נצפה לשילוב נרחב של רובוטים, רובוטיקה ורובוטקסי - מכוניות אוטונומיות לחלוטין.

קיראו עוד ב"גלובל"

"בטווח הקצר, התחזיות לחברות בתחום זה מאוד אופטימיות, והמחירים אינם זולים. לכן, חשוב להסתכל בחשיבה ארוכת טווח".

 

שלושת המניות המומלצות בפעילים הן – גוגל, נטפליקס ואלי לילי - הסיבות בסרטון במלא:

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 28/11/2024 13:46
    הגב לתגובה זו
    עם אומץ לשם שינוי שיאמר המנייה X כדאית כי היא זולה ,לא מוכרת,ועדיין לא עשתה את שלה
  • 2.
    האנליסטים לא מנצחים את ה snp אז מה הטעם בהמלצות שלהם ? (ל"ת)
    שי 28/11/2024 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כשכולם מדקלמים מאותו דף מסרים זה סימן שיש קונספציה (ל"ת)
    קונס 28/11/2024 12:16
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.