משקיע ההון סיכון שגדל בעוני: המשנה הכלכלית של ג'יי.די ואנס
אמש במסגרת הוועידה הרפובליקנית, הכריזה המפלגה באופן רשמי על דונלד טראמפ בתור המועמד שלה בבחירות לנשיאות, שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב. אך האירוע המרכזי בוועידה, היה הבחירה של נשיא ארה"ב לשעבר בסנאטור ג'יי.די ואנס מאוהיו לסגנו במרוץ לנשיאות.
ואנס, אשר גבר בדרך על פוליטיקאים וותיקים ומנוסים כמו מרקו רוביו וטים סקוט, הוא דמות חדשה יחסית בזירה הפוליטית. מי שנחשב למקורב לדמויות בולטות בעמק הסיליקון, ואף היה משקיע הון סיכון בעצמו, קנה את תהילתו הודות לספר שפרסם בשנת 2016, בו תיאר את נוף ילדותו באוהיו, ושכונות העוני שלה. למעשה, הוא החל את הקרירה הפוליטית שלו לפני שלוש שנים בלבד, עת השיק את המועמדות שלו לסנאט מטעם מדינת אוהיו.
מהילדות הקשה לעמק הסיליקון
ואנס נולד בשנת 1984 בשם ג'יימס דונלד באומן, במידלטאון, אוהיו, למשפחה ענייה ולאמא שמתמודדת עם התמכרות לסמים. ואנס ואחותו לינדזי, גודלו בעיקר על ידי סבו וסבתו מצד אמו, להם הוא הכיר תודה בכך ששינה את שמו לג'יי די על שם סבו ואימץ את שם משפחתם. לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים הוא התגייס לשירות בחיל הנחתים, והוצב לעיראק ככתב קרבי. לאחר שסיים את השירות פנה ואנס ללימודי מדע המדינה ופילוסופיה באוניברסיטת אוהיו סטייט, אותם השלים בהצטיינות. בהמשך הוא השלים תואר במשפטים באוניברסיטת ייל היוקרתית.
לאחר שסיים את לימודי המשפטים, עבר ואנס לסן פרנסיסקו, שם עבד בחברת Mithril Capital, אשר נוסדה על ידי פיטר ת'יל, מנכ"ל PayPal לשעבר. בהמשך עבד ואנס עבור קרן ההון סיכון Revolution LLC של מנכ"ל AOL לשעבר, סטיב קייס. בתקופה זו, גם פרסם ואנס, ספר זיכרונות בשם "Hillbilly Elegy", שהפך לרב מכר של הניו יורק טיימס, והביא לפרסום שמו ברמה הלאומית. בספר, שפך ואנס אור על הבעיות החברתיות והחברתיות-כלכליות של עיר הולדתו, ובמידה רבה ייצג את תחושותיהם של מעמד מסויים במדינה.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הספר גם תיאר את חזרתו של ואנס אל מדינת הולדתו אוהיו, שם המשיך לעבוד בהון סיכון והתיישב באזור סינסינטי. בשנת 2020 הוא השיק קרן הון סיכון משלו, אשר על פי הדיווחים נעשתה בגיבוי של דמויות מובילות כמו ת'יל, מארק אנדריסן, אריק שמידט וסקוט דורסי. הקרן, Narya Capital, נוסדה כדי לעזור להפנות סכומים משמעותיים מהחוף המזרחי להזדמנויות השקעה במדינות כמו אוהיו. בשנת 2022 נכנס ואנס לפוליטיקה, לאחר שזכה למושב בסנאט, בו הוא מכהן כיום כסנאטור.
משנתו הכלכלית
במידה וטראמפ ינצח בנובמבר, ואנס צפוי לתמוך בתוכניותיו של הנשיא לשעבר להפחית מיסים. במשך הקמפיין שלו הבטיח טראמפ להאריך את חוק המס אותו העביר בשנת 2017, אשר אמור לפוג בשנה הבאה. עם זאת, בכל הקשור למסים ואנס נקט בעבר בדרך עצמאית ביחס לעמיתו. מוקדם יותר השנה, הוא קידם חקיקה להגבלת מיזוגים של חברות גדולות, על ידי מיקוד בהפחתות מס לחברות עם הכנסה שנתית משולבת של יותר מ-500 מיליון דולר. בנוסף, הוא גם קידם חקיקה למיסוי תרומות גדולות לאוניברסיטאות.
ואנס נחשב כגורם ניצי במפלגה הרפובליקנית, בכל הקשור להטלה של מכסי מגן. בעבר ציין וואנס כי מכסים מעין אלו, הינם חיוניים לכיוון מחדש של כלכלת ארה"ב, שלטענתו הפכה תלויה מדי בשירותים ובפיננסים על חשבון הייצור והתעשייה הכבדה. בשנת 2021, ואנס ובוב לייטייזר, יועצו של טראמפ, פרסמו מאמר הקורא לצעדי סחר נוקשים יותר נגד סין, תוך ביקורת חריפה על חברות אמריקאיות על ניצול "כוח עבודה זול מעבר לים". בנוסף, ואנס הגן על תוכניתו של טראמפ להציע מכסים של עד 10% על כל שותפות הסחר של ארה"ב, למרות הקונצנזוס בין הכלכלנים שצעד כזה עלול להעלות עלויות עבור הצרכנים האמריקאים.
נושא נוסף בו הנשיא לשעבר וסגנו רואים עין בעין הוא ההגבלות על הגירה. ואנס התבטא בעבר לא פעם באשר לצורך ברפורמת הגירה קפדנית כמפתח להגנה על ביטחון ארה"ב ועל שוק העבודה האמריקאי. על אף שהנתונים מראים ששוק העבודה גדל במהירות מאז כניסתו של ביידן לתפקיד, ואנס טען שמשרות רבות מגיעות לעובדים במעמד לא חוקי, "בזמן שעובדים אמריקאים נאבקים להאכיל את משפחותיהם ונאבקים לקנות בתים".
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשנה שעברה, ואנס הציג הצעת חוק למניעת שהייה בלתי חוקית של בעלי ויזה. החקיקה, שנקראת "חוק היציאה בזמן", תחייב אזרחים זרים המנסים להיכנס לארה"ב באשרה זמנית, לשלם ערבות של אלפי דולרים, אשר יוחזר למי שיצא בזמן. לחלופין, עבור אלה שימשיכו להישאר, הכסף יופנה לחשבון המחלקה לביטחון המולדת כדי לסייע בתשלום עבור מעצרים וגירוש של שוהים בלתי חוקיים.
עם זאת, בכל הקשור להגבלים עסקיים בכלל ועל ענקיות הטכנולוגיה בפרט, ואנס עשוי להתמודד עם ביקורת מתוך המחנה שלו. במהלך הקמפיין המוצלח שלו לסנאט ב-2022, הוא מתח ביקורת על חברות טכנולוגיה גדולות, ואמר שהן מחזיקות יותר מדי כוח והשפעה על הפוליטיקה. הוא אף טען שהרקע שלו מיצב אותו להתמודד עם "אוליגרכיית הטכנולוגיה הגדולה".
- 2.מה עם קנאביס מה דעתו בנושא???? (ל"ת)יוני 17/07/2024 08:06הגב לתגובה זו
- 1.בקיצור, תתכוננו לחזרת האינפלציה (ל"ת)א 17/07/2024 02:30הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
