קוסטקו
צילום: Grant Beirute unsplash
דוחות

קוסטקו עקפה את ציפיות האנליסטים - איזה מחיר יעד הם מעניקים לה?

החברה לא העלתה את מחיר די החבר שלה לעת עתה אך אנליסטים סבורים כי מהלך שכזה עשוי לקרות בקרוב; החברה מוגנת יחסית מירידה בביקוש לפריטים שנחשבים ליקרים בדרך כלל בגלל המחירים הנמוכים שלה
דור עצמון |

ענקית הקמעונאות קוסטקו COSTCO WHOLESALE פרסמה אמש את דוחותיה הכספיים בהם רשמה רווח מתואם של 4.86 דולר למניה על הכנסות של 78.94 מיליארד דולר, גבוה מצפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 4.79 דולר למניה על הכנסות של 77.72 מיליארד דולר.

עם פרסום הנתונים אמש ירדה המניה במסחר המאוחר מכיוון שנראה היה שהמשקיעים התאכזבו מכך שהקמעונאית לא הגדילה את דמי החבר שלה. עם זאת, אנליסטים סבורים כי זה רק עניין של זמן עד שתהיה העלאה כזו. "אנחנו רואים פוטנציאל להגדלת דמי החבר בהמשך ונשארים עם המלצת 'קנייה' אגרסיבית למניית קוסטקו", כתב האנליסט סקוט צ'יקרלי מ-Truist.

​סיקרלי העלה את מחיר היעד שלו למניית קוסטקו מ-597 דולר ל-619 דולר, ושמר על כאמור דירוג 'קנייה'. מחיר היעד שלו מבוסס על מכפיל עתידי של 39 ל-12 החודשים הקרובים.

קוסטקו שמרה על עמלת דמי חבר קבועה בגובה 60 דולר עבור חברות בסיסית ו-120 דולר עבור חברות הפרימיום מאז 2017. זה גרם לכמה אנליסטים להעריך כי תיתכן בימים הקרובים העלאה של דמי החברות, אבל מנהלי החברה סירבו להתחייב ללוח זמנים להעלאת המחיר במסיבת העיתונאים שקיימו לאחר פרסום הדוח. עם זאת, המשקיעים יכולים להירגע וליהנות מהביצועים היציבים של קוסטקו לעת עתה, לפי אוליבר צ'ן מ-TD Cowen. הוא העלה את מחיר היעד שלו מ-600 דולר ל-680 דולר ושמר על דירוג 'תשואת יתר' למניה.

גם ללא העלאת דמי החבר, אנליסטים מגלים אופטימיות לגבי המניה. אנליסטית BMO Markets Capital, קלי בניה, אמרה שמחיר היעד החדש שלה של 612 דולר, המבוסס על מכפיל רווח של 36 לשנת 2025, לא כלל את העלאת דמי החבר.

נראה כי קוסטקו לא סובלת מחלק מהלחצים העומדים בפני קמעונאים אחרים, כגון ירידה חדה מהרגיל בכמויות המלאי. טארגט TARGET CORP למשל הודיעה אתמול כי תסגור תשע חנויות בארבעה אזורי מטרופולין גדולים בתגובה לעלייה בגניבות שהיא חווה בסניפים. קוסטקו גם מוגנת יחסית מירידה בביקוש לפריטים שנחשבים ליקרים בדרך כלל בגלל המחירים הנמוכים שלה.

מניית קוסטקו עלתה ב-23% מתחילת השנה למחיר של 558.4 דולר ושווי שוק של 251.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.