בינה מלאכותית
צילום: rawpixel, Freepik

האם ה-AI יחליף בעתיד מנהלי קרנות? כנראה שכן

הראשונים שיוחלפו יהיו כנראה אילו שמתגאים ביכולת לנתח חברות בצורה קרה וחסרת רגש. למרות זאת, סביר שיקח קצת זמן עד שהמשקיעים יוכלו לסמוך על מכונה לבצע בשבילם השקעות בלב שקט
אדיר בן עמי | (1)

כבר עשרות שנים בינה מלאכותית שמחליפה את בני האדם מהווה נושא לסרטים וספרי מדע בדיוני, כשהחלק שבדרך כלל ה-AI לא יכול להחליף הוא החלק ה-"רגשי". אילו חדשות די רעות למנהלי קרנות רבים שמתגאים בכך שהם מחפשים השקעות בצורה קרה וחסרת רגש. 

בינה מלאכותית מתקדמת במהירות לשלב בו היא תוכל די בקלות להחליף מקצועות רבים, ביניהם גם את מנהלי הקרנות. ה-AI כבר היום מסוגל לנתח באופן אובייקטיבי כמות עצומה של מידע ולבצע אסטרטגיות השקעה יעילות שמבוססות על המידע הזה. נכון, כרגע הבינה המלאכותית הג'נרטיבית נתפסת הרבה פעמים על חם כשהיא סתם ממציאה נתונים, אבל ככל שהזמן חולף והיא משתפרת מיום ליום בעזרת האינטרנט ומידע שמשתמשים מספקים לה, התוצרים שהיא תספק יהיו יותר ויותר איכותיים. 

כיום, יש כ-11 קרנות הנסחרות בבורסה ומנוהלות על ידי AI, כשסביר מאוד להניח שקרנות אחרות משתמשות בצורה כזו או אחרת של בינה מלאכותית. "אם הייתי בנעליו של מנהל נכסים, הייתי בוחן לעומק את הבינה המלאכותית מנקודת מבט של איך אני עוזר לעסק לרוץ בצורה יותר אפקטיבית ויעילה ומקצץ בחלק מההוצאות בעזרת הטכנולוגיה", אמר לי דווידסון, מנהל האנליזה הראשי של מורנינג סטאר.

החדשות הטובות למנהלי הקרנות, לפחות כרגע, הן שקרנות האינדקס עדיין מהוות את האיום העיקרי, שכן הקרנות שמנוהלות כיום על ידי AI התקשו גם הן לנצח את המדדים. רק קרן אחת Qraft AI-Enhanced US Large Cap בלטה בביצועים וגם זה צפוי להשתנות עם הזמן, ככל שיותר קרנות יושקו והבינה המלאכותית תלמד יותר. 

ניתוח נתוני חברות באמצעות מחשבים זה לא תחום חדש, משקיעים גדולים רבים כמו ריי דליו וג'ים סימונס עשו את הונם כשהם נעזרים במחשבים לעבד כמויות גדולות של מידע ולספק להם תובנות. בינה מלאכותית היא שונה היות והיא עוסקת בללמד מחשבים לחשוב בעצמם ולהסתגל לתנאים המשתנים בשוק, בעסקים ובכלכלה. כיום, בינה מלאכותית כבר משמשת לניטור שיחות משקיעים, כשה-AI מקשיב בזמן אמת לשיחה, מנתח את הטקסט ומחפש אחר מילות מפתח שצפויות להשפיע על ביצועי החברה. יותר מזה, ה-AI ינתח את צורת הדיבור של המנכ"ל, כמה מהר הוא מדבר ואת גובה הקול שלו וידע לקבוע מה ההסתברות שהשוק יגיב למה שנאמר. 

ב-Qraft משתמשים במערכת AI אדפטיבית שיודעת להתאים את החשיפה לחמישה גורמים עיקריים שצפויים להשפיע על המניות: ערך, איכות, גודל, מומנטום ותנודתיות - בהתאם לתנאי השוק.  המערכת ניצחה כ-70% מהמתחרות בקטגוריה שלה במורנינג סטאר בשלוש השנים האחרונות, ללא מנהלים אנושיים. פרנסיס אוה, מנכ"ל Qraft ציין כי בקרנות המנוהלות על ידי AI יש כיום רק כ-30 מיליון דולר, היות וזה עדיין קשה לשכנע משקיעים לבטוח במכונות. "לבני אדם יש עדיין נטייה להאמין ביכולת קבלת ההחלטות של בני אדם, ללא קשר אם הם מצליחים להשיג תשואה טובה או לא", אמר אוה.  

לקח עשרות שנים עד שהמשקיעים אימצו את קרן האינדקס האוטומטית שהומצאה ב-1971. בהתחשב בהתלהבות המשקיעים מבינה מלאכותית, סביר לחשוב שהאימוץ הפעם יקרה מהר יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דניאל 23/08/2023 20:36
    הגב לתגובה זו
    השקעות זה מה שנקרא סדר מסוג שני. אם אתה מכניס רובוטים שמסתכלים על אותו '' נתיב'' ממילא יהיה מתוחמר מלא כסר על ההתחלה. וגם לא מבין איך באמת השוק מתנהל. אין נתונים '' אובייקטים '' שלפיהם קונים/מוכרים. יש העדפות אישיות ויש אינדיקציות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.