בינה מלאכותית
צילום: rawpixel, Freepik

האם ה-AI יחליף בעתיד מנהלי קרנות? כנראה שכן

הראשונים שיוחלפו יהיו כנראה אילו שמתגאים ביכולת לנתח חברות בצורה קרה וחסרת רגש. למרות זאת, סביר שיקח קצת זמן עד שהמשקיעים יוכלו לסמוך על מכונה לבצע בשבילם השקעות בלב שקט
אדיר בן עמי | (1)

כבר עשרות שנים בינה מלאכותית שמחליפה את בני האדם מהווה נושא לסרטים וספרי מדע בדיוני, כשהחלק שבדרך כלל ה-AI לא יכול להחליף הוא החלק ה-"רגשי". אילו חדשות די רעות למנהלי קרנות רבים שמתגאים בכך שהם מחפשים השקעות בצורה קרה וחסרת רגש. 

בינה מלאכותית מתקדמת במהירות לשלב בו היא תוכל די בקלות להחליף מקצועות רבים, ביניהם גם את מנהלי הקרנות. ה-AI כבר היום מסוגל לנתח באופן אובייקטיבי כמות עצומה של מידע ולבצע אסטרטגיות השקעה יעילות שמבוססות על המידע הזה. נכון, כרגע הבינה המלאכותית הג'נרטיבית נתפסת הרבה פעמים על חם כשהיא סתם ממציאה נתונים, אבל ככל שהזמן חולף והיא משתפרת מיום ליום בעזרת האינטרנט ומידע שמשתמשים מספקים לה, התוצרים שהיא תספק יהיו יותר ויותר איכותיים. 

כיום, יש כ-11 קרנות הנסחרות בבורסה ומנוהלות על ידי AI, כשסביר מאוד להניח שקרנות אחרות משתמשות בצורה כזו או אחרת של בינה מלאכותית. "אם הייתי בנעליו של מנהל נכסים, הייתי בוחן לעומק את הבינה המלאכותית מנקודת מבט של איך אני עוזר לעסק לרוץ בצורה יותר אפקטיבית ויעילה ומקצץ בחלק מההוצאות בעזרת הטכנולוגיה", אמר לי דווידסון, מנהל האנליזה הראשי של מורנינג סטאר.

החדשות הטובות למנהלי הקרנות, לפחות כרגע, הן שקרנות האינדקס עדיין מהוות את האיום העיקרי, שכן הקרנות שמנוהלות כיום על ידי AI התקשו גם הן לנצח את המדדים. רק קרן אחת Qraft AI-Enhanced US Large Cap בלטה בביצועים וגם זה צפוי להשתנות עם הזמן, ככל שיותר קרנות יושקו והבינה המלאכותית תלמד יותר. 

ניתוח נתוני חברות באמצעות מחשבים זה לא תחום חדש, משקיעים גדולים רבים כמו ריי דליו וג'ים סימונס עשו את הונם כשהם נעזרים במחשבים לעבד כמויות גדולות של מידע ולספק להם תובנות. בינה מלאכותית היא שונה היות והיא עוסקת בללמד מחשבים לחשוב בעצמם ולהסתגל לתנאים המשתנים בשוק, בעסקים ובכלכלה. כיום, בינה מלאכותית כבר משמשת לניטור שיחות משקיעים, כשה-AI מקשיב בזמן אמת לשיחה, מנתח את הטקסט ומחפש אחר מילות מפתח שצפויות להשפיע על ביצועי החברה. יותר מזה, ה-AI ינתח את צורת הדיבור של המנכ"ל, כמה מהר הוא מדבר ואת גובה הקול שלו וידע לקבוע מה ההסתברות שהשוק יגיב למה שנאמר. 

ב-Qraft משתמשים במערכת AI אדפטיבית שיודעת להתאים את החשיפה לחמישה גורמים עיקריים שצפויים להשפיע על המניות: ערך, איכות, גודל, מומנטום ותנודתיות - בהתאם לתנאי השוק.  המערכת ניצחה כ-70% מהמתחרות בקטגוריה שלה במורנינג סטאר בשלוש השנים האחרונות, ללא מנהלים אנושיים. פרנסיס אוה, מנכ"ל Qraft ציין כי בקרנות המנוהלות על ידי AI יש כיום רק כ-30 מיליון דולר, היות וזה עדיין קשה לשכנע משקיעים לבטוח במכונות. "לבני אדם יש עדיין נטייה להאמין ביכולת קבלת ההחלטות של בני אדם, ללא קשר אם הם מצליחים להשיג תשואה טובה או לא", אמר אוה.  

לקח עשרות שנים עד שהמשקיעים אימצו את קרן האינדקס האוטומטית שהומצאה ב-1971. בהתחשב בהתלהבות המשקיעים מבינה מלאכותית, סביר לחשוב שהאימוץ הפעם יקרה מהר יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דניאל 23/08/2023 20:36
    הגב לתגובה זו
    השקעות זה מה שנקרא סדר מסוג שני. אם אתה מכניס רובוטים שמסתכלים על אותו '' נתיב'' ממילא יהיה מתוחמר מלא כסר על ההתחלה. וגם לא מבין איך באמת השוק מתנהל. אין נתונים '' אובייקטים '' שלפיהם קונים/מוכרים. יש העדפות אישיות ויש אינדיקציות
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.