תומר אמן
צילום: משה בנימין
מאבק שליטה

מאבק שליטה בסרגון? היינו כבר בסרט הזה

Aviat פועלת בשנה האחרונה על מנת להתמזג עם סרגון אך נתקלת בדחיות מצידה. בשבוע שעבר הגיעו נציגי Aviat לדון עם יו"ר החברה, אך נתקלו "בדרישות לא שגרתיות במטרה לעכב את העסקה" 
תומר אמן | (4)

חברת ציוד התקשורת סרגון (סימול: CRNT) קפצה אחרי המסחר בוול סטריט בלמעלה מ-20% לאחר דיווח כי חברת  AVIAT NETWORKS- INC. (סימול: AVNW) - הפועלת באותו שוק - הציעה לרכוש את סרגון תמורת 2.8 דולר למניה, פרמיה של 34% על מחיר הנעילה אתמול בערב. 

Aviat מחזיקה בסרגון בלמעלה מ-5%,והיא לדבריה עשתה מספר ניסיונות השנה על מנת לרכוש את סרגון או לבצעה עמה עסקת מיזוג, אך הדירקטוריון של סרגון כנראה לא בעניין.  על פי דיווחים, בשבוע שעבר אף הגיעו נציגים מטעם Aviat כאן לארץ על מנת להיפגש עם יו"ר סרגון, זהר זיסאפל, כאשר זה העלה "דרישות לא שגרתיות במטרה לעכב את העסקה"

בעקבות כך סבלנותם של נציגי Aviat פקעה, והם הודיעו לבעלי המניות של סרגון על רצונם לבצע עסקת מיזוג ללא "ברכת הדרך" של הדירקטוריון עצמו. החברה זימנה אסיפת בעלי מניות כדי להחליף את הדירקטוריון ולבחור דירקטורים שיוכלו לנהל מו"מ פוטנציאלי לטובת בעלי המניות של סרגון.  בכך יחליפו Aviat כמה דירקטורים בחברה, כאשר הדירקטוריון לטענתה נגוע ב-"חוסר יכולת לקבל על עצמו החלטות עצמאיות הכוללות את האינטרס הטוב ביותר של בעלי המניות של סרגון". כמו כן, כל אותם דירקטורים קרובים מאוד ליו"ר החברה זיסאפל. 

רגע, רגע, רגע. אנחנו רוצים להזהיר את המשקיעים בסרגון ואת המשקיעים הפוטנציאליים לפני שהם עושים צעד כלשהו. לזיסאפלים יש כוח רב בסרגון, לזיסאפלים יש היסטוריה ארוכה של משאים ומתנים שלא צלחו, של מאבקי שליטה, אנחנו מדברים על "משפחת ההייטק", המשפחה שייצרה כאן עשרות סטארטאפים. לזיסאפלים יש גם היסטוריה ארוכה של מאבקים משפטיים והתמודדות מול משקיעים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מר גולין 01/07/2022 01:26
    הגב לתגובה זו
    לעולם לא תרוויח. לברוח כל עוד אפשר.
  • 3.
    לא תהיה עסקה (ל"ת)
    אדיר 29/06/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 28/06/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
    החברה מוכרת בשנה 300 מליון דולר קצת שיפור והיא טסה
  • 1.
    ריקרדו 28/06/2022 10:19
    הגב לתגובה זו
    2.8 $ משקף ערך של 250מ' לחברה. פחות מהמכירות השנתיות. אפילו נראה שמישהו הוריד בכח את מחיר המניה כדי לקבל 20%-30% פרמיה על מחיר מגוחך. טוב שהנהלה מתנגדת לאוכלי הנבלות האלה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.