המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

הדאו ירד ב-1.6%; המניות הסיניות עלו

נתנאל אריאל | (4)

המסחר בוול סטריט  נסגר בירידות שהתחזקו בסיום. המניות הסיניות - באידו, טסנט ועליבאבא עולות בין 0.5% ל-2%  דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 1.14%  

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה עקף לרעה את הצפי: 362 אלף בקשות חדשות בשבוע שעבר, לעומת צפי ל-330 אלף בקשות. מדובר במגמת עלייה שנמשכת מזה שלושה שבועות, אך עדיין מדובר במספרים נמוכים הרבה יותר ממה שהיה בתחילת השנה. לדברי כלכלנים, ייתכן שבגלל סופת ההוריקן אידה אנשים נאלצו לדחות את הגשת הבקשות שלהם. מנגד, המשרות הפנויות במשק נמצאות ברמות שיא של 10.9 מיליון. התמ"ג האמריקאי צמח ברבעון השלישי של השנה ב-6.6%, במונחים שנתיים, זהה לצפי האנליסטים. עוד חדשות רעות לסין: מדד ה-PMI התעשייתי בנסיגה. אמנם מדד ה-PMI הכללי הראה עלייה של ועמד על 51.7, אבל כשהתעשייה הסינית מהווה כמעט שליש מהתמ"ג של סין, הדרקון האדום נכנס לבעיה (לכתבה המלאה) הפחדים כולם: מהי סטגפלציה, למה צריך לחשוש ממנה והאם היא בשער? הכלכלן המוערך נוריאל רוביני הזהיר לאחרונה מפני סטגפלציה, מנגד הכלכלן קארל וויינברג אומר שאין חשש ומה שאנחנו רואים הוא תוצאה של פתיחת הכלכלות מחדש אחרי הקורונה (לכתבה המלאה) אחרי חודשיים של ירידה, באוגוסט מספרם של הבתים העומדים למכירה בארצות הברית קפץ ב-8.1% ביחס לחודש שלפניו. מדובר בעלייה בקצב מהיר מצפי הכלכלנים, שציפו לעלייה בשיעור 1.3%. בקשות המשכנתאות בארצות הברית בשבוע שעבר היו נמוכות ב-1.1% מנתוני השבוע שקדם לו - שהציגו עלייה של 4.9% על פני מספר הבקשות שבוע לפני כן. מניות במרכז מנהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) הודיע כי הוא סוגר את חקירת התקלות של וירג'ין גלקטיק VIRGIN GALACTIC HOLDINGS בהשקה שביצעה החברה ב-11 בולי. רכב החלל של החברה סטה מהמרחב האווירי שהוקצה לו בחזרה מהחלל, ובעקבות כך המנהל אסר בתחילת החודש על וירג'ין לטוס עד להשלמת הדיווח שלה למנהל התעופה. כעת המשמעות היא שהחברה תוכל לחדש את פעילותה, לאחר שה-FAA הודיע כי הוא מרוצה מהפעולות המתקנות שהחברה הציעה כולל חישובים להרחבת הטווח האווירי המוקצה לה (לכתבה המלאה). לורדסטאון  LORDSTOWN MOTORS CORP צפויה למכור מפעל ל-Foxconn הטייוואנית - המניה קופצת. החברה שנכנסה לבורסה רק בשנה שעברה, באמצעות מיזוג עם SPAC, נתקלה בבעיות מימון ורושמת הערת עסק חי - מכירת המפעל תכניס לקופתה מזומנים ואולי תאפשר לה לשרוד את התקופה הקרובה (לכתבה המלאה) יותר נדיבה מאפל: מיקרוסופט  MICROSOFT תתן לאפיק למכור באפסטור שלה ללא עמלות. ענקית הטק תשיק את ווינדוס 11 בשבוע הבא ולקראת זאת ערכה שדרוגים בחנות האפליקציות שלה. כדי להפכה לאטרקטיבית יותר היא קורצת עתה ליצרנית המשחק פורטנייט, רגע אחרי פסיקת ביהמ"ש נגד אפל - שלא לגמרי ריצתה את אפיק גיימס (לכתבה המלאה) בד באת' & ביונד  BED BATH צוללת אחרי שפספסה את הצפי בשל שיבושים באספקה. החברה דיווחה על רווח של 4 סנט למניה בלבד בעוד האנליסטים ציפו לנתון של 54 סנט. גם בשורה העליונה פספסה ב-70 מ' ד'. עוד הנמיכה תחזיות לשנה כשכעת היא צופה מכירות של עד 8.3 מיליארד ד' - ולא 8.4 מיליארד כמו בתחזית מסוף יוני (לכתבה המלאה) עובדי הספנות מתריעים: "שרשרת האספקה העולמית לפני קריסה". בצל הרווחיות העצומה של חברות השילוח הימיות, עובדי הלשכה הבינ"ל לספנות שלחו מכתב בו הם מזהירים כי אינם עומדים בעומסים, בשל מחסור בעובדים והעובדה שרבים בסקטור לא חוסנו. חברות ספנות כמו  A.P. MOELLER-MAERSK A/S וצים הישראלית מאבדות היום גובה (לכתבה המלאה) הלאה זוללי הדלק: רולס רויס (RYCEY) תפסיק לייצר רכבי בנזין עד סוף העשור. רכבי מותג היוקרה ידועים במנועי ה-12 צילנדרים שלהם - שעד 2030 ישארו מאחור. היעד תואם את זה שרגולטורים במערב הציבו, ורחוק יותר מזה שקבעה למשל יגואר. במקביל חשפה רולס רויס את הדגם החשמלי הראשון שלה שיושק עוד שנתיים (לכתבה המלאה) מי היא חברת סוטרה  SOTERA HEALTH COMPANY והאם היא זולה וכדאית לקנייה? החברה שנותנת שירותי מיקור חוץ בתחום החיטוי, ובדיקות המעבדה, נסחרת במכפיל נמוך יחסית, בהשוואה למכפילים בשוק. מה המודל העסקי שלה, כיצד היא מעלה מחירים כל שנה, ומדוע אף לקוח לא יכול לכפות עליה להוריד מחירים? (לכתבה המלאה) LUCID GROUP  (LCID) ממשיכה לעלות היום, בהמשך לזינוק של 7% שרשמה אתמול. חברת הרכב החשמלי הודיעה על תחילת ייצור דגם הלוסיד אייר, ומסירות ראשונות שלו ללקוחות צפויות באוקטובר (לכתבה המלאה). DOLLAR TREE (DLTR) רשת חנויות ה"הכל בדולר" מתממשת היום, לאחר שאתמול זינקה ב-16.5% אחרי שהודיעה כי כבר לא תצמד לקונספט זה בלבד - כלומר, תמכור מוצרים יקרים יותר, שאמורים להיות רווחים יותר. כמו כן הודיעה על הרחבת תכנית הרכישה העצמית ב-1.05 מיליארד דולר נוספים (2.5 מיליארד דולר בסך הכל) (לכתבה המלאה). ישראליות בוול סטריט

מניית פריגו (US) מזנקת לאחר שהחברה הודיעה על הסדרת שומת המס באירלנד. השומה הוצאה בסוף 2018 בגין הכנסות מתמלוגים ממכירות התרופה טיסברי נגד טרשת נפוצה. בניכוי מסים שכבר שולמו וקיזוזים בגין הוצאות מו"פ, פריגו תשלם 266 מיליון יורו. בנוסף, פסק בוררות קבע כי תקבל 355 מ' י' עבור רכישת מניות מצדדי ג' בסוף 2014 (לכתבה המלאה) ולנס התחילה להיסחר היום בוול סטריט - ומוחקת 9%. יצרנית השבבים לתעשיית הרכב מהוד השרון, תכננה לגייס 240 מיליון דולר אך תיאלץ להסתפק ב-155 מיליון - בעקבות המשיכה של המשקיעים במיזוג SPAC. מחיר המניה נמוך ב-30% מאשר בעת ההודעה על המיזוג עם ה-SPAC (לכתבה המלאה). מניית REE ממשיכה ליפול גם היום ללא הודעה כלשהי מצד החברה. המניה מחקה בינתיים כבר 60% מערכה מאז ההנפקה. גם טוקספייס ממשיכה לרדת גם היום וגם היא איבדה עד כה כ-60% מערכה מאז ההנפקה. שתי החברות הונפקו באמצעות מיזוג עם חברת SPAC - והמומנטום השלילי כלפי מניות ספאק משפיע. מניית איי.סי.אל (US) קיבלה אפסייד של 13.7% מבנק אוף אמריקה. אתמול היא עלתה ב-3.7%, והיום היא יורדת. מניית אינמוד  העוסקת בטיפולים קוסמטיים ממשיכה להתאושש גם היום לאחר שאיבדה שלשום 12%, וזאת אחרי זינוק של פי 5 בשנה האחרונה. בחודשיים האחרונים על רקע אישורי תקינה והסכמי הפצה המניה זינקה במעל 30%.  עזבו את פלייטיקה, רשמו אקזיט: ביץ' באם תמכר ל-Voodoo בחצי מיליארד. בין מייסדי החברה שניים ממייסדי פלייטיקה:  אורי שחק וגיגי לוי. ביץ' באם הוקמה ב-2015 וסבב הגיוס האחרון שפירסמה היה גם הראשון שלה, בו גייסה 3 מ' ד'. בין משקיעיה חיים סבן, iAngels ועוד (לכתבה המלאה)  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רפי 01/10/2021 11:48
    הגב לתגובה זו
    הגיעה לשער של 60$ נסגרה אתמול על 50$...
  • 3.
    הדולר לא שווה יותר מ 1.5 שח..... גג עד 1.7 שח לדולר (ל"ת)
    השוק לפני קריסה 01/10/2021 02:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זכרוני 30/09/2021 23:11
    הגב לתגובה זו
    נקווה שאוקטובר ייראה מרנין יותר ...
  • 1.
    כיל הזבל 30/09/2021 21:49
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה יגרום למניה להגיע לשער 2500 כבר שנה מדשדשת לעומת טבע שמזנקת בלי סיבה . הודעה שהיא תשלם קנס מעלה את מחיר המניה שמחים שהיא משלמת פחות ממה שציפו המניות משקפות הודעות ויחסי ציבור לא את הדבר האמיתי . כיל מזמן היתה צריכה להיות בשער 30 . נראה שרציו וכיל לא יעלו לעולם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.