dollar tree
צילום: אתר החברה

דולר טרי: תמכור מוצרים של יותר מדולר אחד; המניה קופצת ב-16%

מניית החברה ביום הטוב ביותר ב-20 שנים האחרונות; שינוי המדיניות מגיע בעקבות ירידה בשיעורי הרווח; החברה תגדיל את רכישת המניות העצמיות בכ-1 מיליארד דולר
צחי אפרתי |
נושאים בכתבה וול סטריט

דולר טרי (סימול: DLTR) הייתה נאמנה לשם שלה ולמחירים בחנויות שלה. אך לאור גידול בעלויות הלוגיסטיות דיווחה החברה כי היא תתחיל למכור מוצרים שעולים יותר מדולר אחד בחנויות הדולר טרי פלוס שלה ותבדוק אותם גם בחנויות המסורתיות שלה. בעקבות הדיווח מניית דולר טרי קופצת ב-16% לאזור ה-100 דולר. הקפיצה הגדולה ביותר מאז אוקטובר 2000.

 

למהלך פוטנציאל גדול. "יכול לשפר את פריון החנויות, סוחרים יכולים להשיג מוצרים חדשים כדי לשפר את חווית הלקוח, וגמישות בשרשרת האספקה ​​יכולה לעלות", כותב אנליסט ג'פריס קורי טרלו. "אנו מאמינים שהגמישות האפשרית הנוספת בשרשרת האספקה ​​חשובה במיוחד, לאור הגידול בעלויות בטווח הקרוב".

 

בעיות שרשרת האספקה ​​פגעו בחנויות הדולר ברבעונים האחרונים. מניות דולר טרי ירדו בחודש האחרון ב-12% כאשר החברה דיווחה על התוצאות הכספיות. הרווחים אמנם עלו על הצפי, אך המכירות ירדו, ושיעורי הרווח נפגעו בעקבות עלויות ההובלה. כתוצאה מכך, דולר טרי הורידה את תחזית הרווח לשנה כולה.

 

השינויים לא אומרים שהחברה משנה את הפילוסופיה שלה. "חשוב לציין שסדרי העדיפויות  יישארו במוצרים של עד דולר". תוך הזדמנות להגדיל את בסיס הלקוחות, לשפר את המכירות, מינוף עלויות קבועות בצורה טובה יותר ולשפר את הרווח התפעולי בשורה התחתונה", כותב אנליסט ג'י פי מורגן מתיו בוס.

ישנם סיכונים, כמובן. "יש שיטענו שהערך המרכזי של החברה הוא נקודת המחיר של דולר אחד", כותב אנליסט UBS מייקל לאסר. "אנו טוענים כי הצרכן רוצה ערך נתפס ומבנה תמחור פשוט. הוספת מערך מוצרים עם מחיר שגבוה מדולר לא אמור לשנות את התכונות שהופכות את דולר טרי לייחודית. עם זאת, יהיה זה קריטי לנהל את המהלך בזהירות כדי לא להרחיק את קהל הלקוחות".

 

דולר טרי גם אמרה כי היא תגדיל את רכישת המניות שלה ל-2.5 מיליארד דולר מ -1.45 מיליארד דולר, גידול של 1.05 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.