יותר נדיבה מאפל: מיקרוסופט תתן לאפיק למכור באפסטור שלה ללא עמלות

ענקית הטק תשיק את ווינדוס 11 בשבוע הבא ולקראת זאת ערכה שדרוגים בחנות האפליקציות שלה. כדי להפכה לאטרקטיבית יותר היא קורצת עתה ליצרנית המשחק פורטנייט, רגע אחרי פסיקת ביהמ"ש נגד אפל - שלא לגמרי ריצתה את אפיק גיימס
איתי פת-יה |

באחרונה פסק דין של בית המשפט בארצות הברית חייב את APPLE (AAPL) לאפשר למפתחות אפליקציות שמוכרות דרך האפסטור שלה לפרסם לינק חיצוני, למערכת תשלום עצמאית, ממנה ענקית הטק לא תוכל לגבות עמלות. המפתחים לא יצאו כשכל תאוותם בידם, שכן האטרקטיביות הגדולה של האפסטור היא בפשטות שלה, והפניית משתמשים החוצה מסרבלת את ההליך.

כעת, ב-  MICROSOFT (MSFT) קופצים על ההזדמנות למצב עצמם כידידי המפתחים, ומשדרים למובילת הדגל של המאבק (לצד SPOTIFY TECHNOLOGY - סימול: SPOT), אפיק גיימס, שהיא, יצרנית משחק הבאטל רויאל הפופולארי "פורטנייט" את המסר הבא: בואו תמכרו אצלנו באפסטור - ללא עמלות על רכישות בתוך המשחק.

אותן רכישות בתוך המשחק, לדוגמה של נשקים, אוואטרים לדמויות וכו' - או במקרה של ספוטיפיי דמי המנוי - הם המודל הכלכלי עליו מבוסס השירות. אצל אפיק גיימס, לפחות בגרסת המובייל שלו, פורטנייט ניתן להורדה חינמית ללא תשלום.

אלא שמתוך רכישות אלה, אפל וכן  GOOGLE (GOOG) גובות עמלות של 30% - אף שעוד קודם לפסיקת בית המשפט אמרו כי יפחיתו אותה ל-15% במקרים מסויימים. טענתן הייתה כי העמלות משמשות למימון תחזוק חנויות האפליקציות ושמירה של הצרכנים מפני תכנות מזיקות או כאלה שאבטחתן לוקה בחסר.

מערכת ההפעלה ווינדוס 11 של מיקרוסופט תושק בשבוע הבא, ולקראתה ביצעה החברה שדרוגים של חנות האפליקציות שלה, שאמורה לפי החברה לשמש כ"חנות פתוחה לפלטפורמות פתוחות". מנהל פעילות החנות אצל מיקרוסופט, ג'ורג'יו סארדו אמר כי תפקידה גם "לוודא שהתנאים העסקיים שלנו הוגנים ולסייע בקידום החדשנות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.