רולס רויס חשמלית
צילום: אתר החברה

הלאה זוללי הדלק: רולס רויס תפסיק לייצר רכבי בנזין עד סוף העשור

רכבי מותג היוקרה ידועים במנועי ה-12 צילנדרים שלהם - שעד 2030 ישארו מאחור. היעד תואם את זה שרגולטורים במערב הציבו, ורחוק יותר מזה שקבעה למשל יגואר. במקביל חשפה רולס רויס את הדגם החשמלי הראשון שלה שיושק עוד שנתיים
איתי פת-יה | (5)

חברת רכבי היוקרה רולס רויס, שרכביה ידועים במנועי ה-12 צילינדרים זוללי הדלק שבדגמיה, זורמת עם הלך הרוח של מתחרותיה ומודיעה גם היא כי עד סוף העשור תחדל למכור רכבי בנזין.

למעשה, ההודעה הזו של רוילס רויס יותר נועדה לשם הצגת הרכב החשמלי הראשון שלה, Spectre שמו, ומועד השקתו הצפוי הוא בעוד שנתיים. צורתו דומה לזו של דגם ה-Wraith שכבר לא מיוצר (הרכב עצמו יהיה "שונה לחלוטין", אומר דובר החברה גרי ספאהן) ותהיינה לו שתי דלתות. מבחינה הנדסית יהיה קרוב יותר לדגמים עדכניים של החברה כמו ה-Phantom, רכב הספורט Ghost ו-Cullinan, שהוא רכב SUV של רולס רויס. ומה לגבי המחיר? החברה לא דיברה על כך בשלב זה. נציין שהדגם הזול ביותר שלה, שהוא ה-Ghost שהוזכר, מתומחר ב-300 אלף דולר.

היעד של רולס רויס, כמו זה של בנטלי (מקבוצת פולקסווגן) לא כזה מרשים בהתחשב בכך שבחלק ממדינות העולם המערבי הציבו בעצמם יעדים לעצירת מכירת רכבי בנזין באותה שנה בדיוק, 2030. ביגואר למשל, אמרו כי החל ב-2025 יפסיקו לייצר כאלה וימכרו רק דגמים חשמליים.

במותג כבר חזו את הנולד והחל ב-2017 החלו לתכנן את כל הדגמים שלהם, כך שיותאמו גם לגרסאות חשמליות. את הפרקטיקה הזו יישמה עוד לפניה החברה האם, קבוצת BMW, במטרה כמובן להגיב במהרה לדרישות השוק המשתנות. על אף שהאחרונה גם נוהגת כך, בשונה מבנטלי עוד לא פרסמה מועד מוגדר שבו תחדל לייצר רכבי בנזין.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא נביא 06/12/2021 17:30
    הגב לתגובה זו
    יותר מהירות עם ביצועים יותר מגניבים...
  • 3.
    HGUY 30/09/2021 19:17
    הגב לתגובה זו
    בשביל מה צריך צלינדרים עולים ויורדים אלפי פעמים בנסיעה. הצתה ושריפה ופיצוץ במנוע. משאבות מים דלק. קרבורטור רדיאטור. שמן מים דלק אויר. מצתים. 4פעימות מחזורי שריפה זיהום כיוונים מוסכים תיבה אוטומטי או רובוטית מחוונים רעש. הכל כאלם פאדי.לכו על חשמלי ממילא תוך 3שנים מכוניות הדלק ילכו לזבל.
  • 2.
    מרוב כלי רכב חשמלים לא יהיו מספיק תחנות כח. החשמל 30/09/2021 17:19
    הגב לתגובה זו
    מרוב כלי רכב חשמלים לא יהיו מספיק תחנות כח. החשמל יפול תלכו ברגל
  • מבין בנושא 16/12/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
    חסרות בטריות לאגירת החשמל ...הבטריות נראות היום THE NEW OIL בטריות SOLID STATE שיכנסו לשימוש ראשוני ברכבים החל מ 2025 הולכות לשנות את המשחק... טווח של 650 ק"מ תוכל לראות ואפילו מדברים על 950 ק"מ לטעינה אחת...וניתן יהיה להטעין מהר... והבטריה תוכל לבצע 1000 מחזורי טעינה, מה שיביא את חיי הסוללה כמו מנוע בנזין ואף יותר.... כמו כן הם יהיו זולות יותר בעשרות אחוזים... ראה ערך SOLID POWER BATTERY בשיתוף B.M.W , FORD ויצרנית הסוללות מס' 3 בעולם SK INNOVATION...
  • 1.
    מרוב כלי רכב חשמליים לא יהיו תחנות כח למלא אותם. ת 30/09/2021 17:18
    הגב לתגובה זו
    מרוב כלי רכב חשמליים לא יהיו תחנות כח למלא אותם. תלכו ברגל. רק בנזין.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.