מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

עובדי הספנות מתריעים: "שרשרת האספקה העולמית לפני קריסה"

בצל הרווחיות העצומה של חברות השילוח הימיות, עובדי הלשכה הבינ"ל לספנות שלחו מכתב בו הם מזהירים כי אינם עומדים בעומסים, בשל מחסור בעובדים והעובדה שרבים בסקטור לא חוסנו
ארז ליבנה | (14)
נושאים בכתבה אינטר גלובל

מאז התפרצות מגפת הקורונה, דיווחנו כאן בהרחבה על השינויים והטלטלות של שרשרת האספקה העולמית, שחווה זעזועים קשים. בין סגירת הכלכלות הגדולות בעולם, לסערות באוסטרליה ובסין, ספינת אוור גיוון שנתקעה בתעלת סואץ והשביתה 10% מהתעבורה הימית הגלובלית, נוצרו צווארי בקבוק לכל אורך הגלובוס, כשספינות תקועות מחוץ לנמלים בשל חוסר היכולת לפרוק את מרכולותיהן.   אז למרות שחברות השינוע הימיות כמו צים או מולר מארסק  A.P. MOELLER-MAERSK A/S (AMKBY) מרוויחות ועוד סביר להניח שירווחו הרבה (צים הרוויחה ברבעון האחרון הכי הרבה לחברה ישראלית מאז ומעולם), עובדי הלשכה הבינ"ל לספנות (ICS), שלחו מכתב למנהיגי העולם שהתכנסו באו"ם, בו הם מתריעים כי הם נשחקים אחרי קרוב לשנתיים של התמודדות עם המגפה והזהירו מ"קריסה של מערכתית של מערכת השינוע הגלובלית". >>איך אפשר להרוויח מהמשבר בשרשרת האספקה העולמית? זאת לאחר שרבים מהעובדים לא דרכו על אדמה מוצקה למעלה משנה, לא זכו לחיסונים מאושרים על ידי ארגון הבריאות העולמי, כשרבים התפטרו בשל העומסים הבלתי סבירים. בשיא המגפה בשנה שעברה, בשיא המגפה, 400,000 עובדים לא יכלו לרדת מהספינות, ומאז חלקם עובדים בלי חוזה בתוקף.   גם נהגי משאיות נאלצו לאכול הרבה לוקשים, הן בשל מחסור בכוח אדם והן בשל מדיניות סותרת בין מדינות, כשלדוגמה נהגים במעבר ברנר שבין אוסטריה לאיטליה היו תקועים במשאיות בלילות בטמפרטורות שמתחת ל-0 מעלות, בשל העובדה כי ממשלות לא החריגו את עובדי הסקטור ודרשו מכולם בדיקות PCR.   "שרשראות האספקה הגלובליות מתחילות להדק חגורות בשל לחץ מצטבר של שנתיים על עובדי השינוע וזה מתחיל לגבות מחיר", כתבו במכתב שנחתם גם על ידי איגוד התחבורה האווירית (IATA), האיגוד הבינ"ל לשינוע בדרכים (IRU) ואיגוד עובדי השינוע העולמי (ITF).   "כל סקטורי השינוע רואים מחסור בעובדים, כשהצפי הוא שעוד יעזבו בשל טיפול רעוע שקיבלו מיליוני עובדים במהלך המגפה, מה ששם את שרשרת האספקה בסיכון גבוה יותר", המשיכו וביקשו שהמנהיגים ייצרו מנגנון אחיד שיוכל לסייע להם.   סטיבן קוטו, מזכ"ל ה-ITF אמר כי "שרשרת האספקה העולמית מאוד שברירית ותלויה ביורד ים מהפיליפינים, או נהג משאית כדי להעביר את הסחורות. הגיע הזמן שהממשלות ענו על הצרכים של עובדי הסקטור".   חדשות רעות מאוד לעולם בשנה שעברה העולם הומדרני חטף זעזוע שכמותו לא ידע. נכון, בעבר היו מגפות וכאלה קשות יותר מאשר הקורונה, אבל אחרי קצת יותר ממאה שנה של שקט – מאז השםעת הספרדית שפרצה בסוף מלחמת העולם הראשונה – היה שקט בגזרת הפנדמיות הבינ"ל.   למזלנו, בעידן המודרני, גם עם הסגר האנושי הגדול בהיסטוריה, שהחל בסין, עבר משם לאירופה, ארה"ב, הודו ומרבית העולם, הכלכלה הצליחה לתפקד בשל שני סקטורים מרכזיים. הראשון הוא כמובן הטכנולוגיה, שהצליח לחבר בין האנשים הכלואים בבתיהם ולגשר את הפער הכלכלי שנוצר, אפשר לעסקים להמשיך לנשום ולציבור להזמין מוצרים באינטרנט.   הסקטור השני שהשלים את היכולת המודרנית לשרוד בתנאים כל כך קשים, היה סקטור השינוע הגלובלי. הסקטור מורכב ממשאיות, מטוסים ובעיקר ספינות משא עצומות, שאחראיות על כ-90% משינוע הסחורות בעולם.   וכאמור, ענקיות השילוח נהנו ונהנות משנתיים של שיאים בהכנסות בעקבות המצב, כשבסקטור התעופה מרכיב השילוח הפך לחבל הצלה כמעט יחיד בצל קריסת התנועה הבינ"ל.   אמנם עוד לפני המגפה היה טרנד גלובלי של הפחתת כוח אדם והעברת יותר ויותר תפקידים לידי מכונות ומחשבים, עדיין, החברות הללו צריכות את רבי החובלים, את המהנדסים ועובדי התחזוקה הימיים כדי להפעיל את הספינות ולייצר הכנסות. אם ייווצר מחסור מהותי בכוח אדם, הספינות לא יוכלו לשוט לשום מקום ולא יהיה מי שיעביר קמח, נפט, הזמנות מעליבאבא ALIBABA GROUP (BABA) או אמזון AMAZON (AMZN) ועוד ועוד ועוד.   לאחרונה העריכו מנהלי נמלים בארה"ב כי המשבר בשרשרת האספקה העולמית ייכנס עמוק לתוך 2022, אבל הוא עלול להתארך, אם הסקטור לא ימצא את כוח האדפ המתאים כדי לעמוד ביעדים. זה לבד יכול להכניס לא מעט כלכלות וחברות בינ"ל לסחרור כלכלי, שסופו יכול להיות רע ומר.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    כלנית 14/10/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
    הספינות מעוקבות בכוונה על ידי סדר עולמי לא חדש. המטרה היא קריסה כלכלית, הרעבה עולמית. זו האמת. השקרנים האלה כל הזמן מזיינים תושכל,מי שעוקב יודע את האמת.
  • 11.
    א.ב 02/10/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    נראה יותרכמו נבואת הפחדה חסרת בסיס
  • 10.
    עובדה 02/10/2021 06:53
    הגב לתגובה זו
    מדוע ממשלות לא תוקעות את חברות הספנות? העולם לפני קריסה כלכלית והממשלות יושבות ומגלגלות עיניים. כנראה שיש מי שרוצה לחסל את מעמד הפועלים ולדכא את האוכלוסיות הנאנקות תחת עול הפרנסה. מעניין כמה שוחד משלמות חברות הספנות לבעלי עניין בממשלות. מהפכת 1917 ברוסיה באה בעקבות עול כלכלי.
  • 9.
    א. 01/10/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    הגחעה הזמן ליקנות בישראל ולא מיחו"ל תלכו לקנייה לבד זה יותר פרקטי
  • 8.
    רב סרן בועתי 01/10/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים ששוק ההון יכול רק לעלות והכלכלה הריאלית לא באמת מעניינת אף אחד
  • 7.
    אמת 01/10/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
    אם היה מחסור אז היו מעלים את השכר ומשפרים את התנאים.
  • אין לך מושג... (ל"ת)
    דניל 02/10/2021 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עדי בן דוד 01/10/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    הרווחיות העצומה היא של חברות הספנות ולא של חברות השילוח. בניגוד לחברות הספנות שמקיימות סוג של קרטל מחירים חברות השילוח בתחרות עצומה ששוחקת מחירים ו אפשרת רווח של 100 עד 150 דולר למכולה כאשר המחיר לחקוח הוא 16000 עד 18,000.
  • 5.
    אלכס 01/10/2021 00:02
    הגב לתגובה זו
    קצין בצי סוחר עובד כ300 שעות בחודש בשביל 15,000₪ זה עבדות מודרנית בלי זכויות
  • 4.
    אאא 30/09/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
    הקריסה הכלכלית הייתה צריכה להגיע מזמן ואז הביקושים היו תואמים לקצב העבודה.
  • 3.
    ברברה 30/09/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
    חברות הספנות הרוויחו יפה מאוניות הקרוז - נוסעים . עכשיו שאוניות הקרוזים הובילו אותם לפשיטת רגל . . הם העמיסו את ההפסדים על הובלת מטענים . שיתחילו להוביל מטענים באוניות קרוז .
  • 2.
    א.ש 30/09/2021 18:38
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שבעולם גלובלי הכל תלי בהכל. משק כנפי הפרפר במדבר יזיז או יעקב את הגלידה של הילד שלך בבית.
  • 1.
    רק מזומן 30/09/2021 17:17
    הגב לתגובה זו
    הברבור השחור יבוא מסין ומהתובלה
  • לעולם לא תדע מהיכן מגיע הברבור השחור (ל"ת)
    בן 01/10/2021 22:21
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.