מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

"המשבר בשרשרת האספקה בעולם יימשך לפחות עד הקיץ הבא"

ההרגלים הצרכנים של האמריקאים שישתנו, מחסור בעובדי נמל ונהגי משאיות וכל בעיה קטנה שמתעוררת, מוסיפה לקשיים - כשנכון לכרגע 40 ספינות ממתינות מחוץ ללוס אנג'לס לפרוק סחורה וזה לא יגמר בקרוב
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה חברות ספנות

כבר שנה וחצי שמשבר הקורונה עושה שמות בשרשרת האספקה העולמית, כשכל סופה, שביתה של עובדים או ספינה שנתקעת בתעלת סואץ, מוסיפים לסיר הלחץ ומעלים את מחירי השילוח של מכולות, כשהשיא היה בתחילת החודש הקודם אז מחיר לשילוח מכולה חצה את ה-20 אלף דולר.

הכול החל עם סגירתה של סין בסוף ינואר אשתקד ונמשך ונמשך ונמשך. הערכנו כאן כי הדבר יוביל לשינויים עמוקים בשרשרת האספקה, תוך הקטנת ההסתמכות על סקטור הספנות ופתיחת יותר מפעלים בכל העולם. אבל כמו האנלוגיה השחוקה הקשורה לעולם זה, שרשרת האספקה היא לא ספינת מרוץ, אלא ספינת משא גדולה וכבדה שלוקח לה המון זמן להסתובב ולעשות את השינויים המתבקשים.  

 

המגפה גם חשפה את חולשתם של מרבית הנמלים בעולם. חוסר מספק בכוח אדם וחוסר בציוד. זה יצר תורים ארוכים בנמלים וכל מהמורה בדרך רק מוסיפה לקשיים. בשל בעיות בכוח האדם, הן בשל הסגרים והן בשל העובדה שאנשים עזבו את עבודתם, בארה"ב מאות אלפי קונטיינרים תקועים על ספינות, או ממתינים לאיסוף למרכזים לוגיסטיים. המחסור בעובדים הוא לא רק בעובדי נמל, אלא גם מחסור בנהגי משאיות כשכמות הקארגו המגיעה לחופיה של ארה"ב שוברת שיאים.

 

לפי התחזית שנערכה עבור איגוד הקמעונאים האמריקאי על ידי חברת האקט, הנמלים הגדולים בארה"ב היו צפויים לשנע 2.37 מיליון מכולות באוגוסט, שמדובר בשיא לחודש כלשהו מאז שנת 2002. האיגוד צופה שמספר המכולות הצפויות להגיע לארה"ב יתקרב ל-26 מיליון, כשהשיא הגבוה ביותר אי פעם נרשם אשתקד עם 22 מיליון מכולות.

 

עד כמה המצב בעייתי? בחודש שעבר הנשיא ג'ו ביידן מינה נציג מיוחד מטעמו שאמור להתמודד עם התלונות של בעלי עסקים בנוגע לבעיות באספקה.

 

קחו לדוגמה את הנמלים בלוס אנג'לס ולונג ביץ', שיחדיו אחראיים על כשליש מכל הטובין שנכנסים לארה"ב. בחודשיים האחרונים, בכל יום נתון לפחות 40 ספינות ממתינות לפרוק את מרכולתיהן מחוץ לנמלים – כשלפני המגפה, היה חריג למצוא ולו ספינה אחת.

 

"העומס יכול להחמיר כשנגיע לפיק של משלוחי החגים", אמר ג'ין סרוקה, מנכ"ל נמל לוס אנג'לס, לוול סטריט ג'ורנל, והוסיף ששבר את שיא טיפול במכולות בכל חודש ב-13 החודשים האחרונים. "הטרמינלים שלנו צפויים לטפל ב-35% קונטיינרים נכנסים ביחס לשבוע שהחל והמספר הזה יעלה ל-80% בשבוע הבא, ביחס לשבוע המקביל אשתקד."

 

הסיבה המרכזית לעלייה הדרמטית באה משינוי ההרגלים הצרכניים של האמריקאים, שמוציאים פחות על מסעדות, תיירות ואירועי תרבות ויותר על מוצרים ביתיים. סיבה נוספת היא שהיבואנים אוגרים סחורה, לנוכח הבעיות שהתגלו בשנה שעברה בתחילת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"אני לא רואה ירידה בלחץ על הנמלים, כשרבים מאמינים שהמצב יימשך גם בקיץ של 2022 ואולי גם אחריו", אמר מנכ"ל נמל לונג ביץ', מאריו קורדרו.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יצחק 06/09/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
    והיא נסחרת בשווי שוק מצחיק של 6 מיליארד דולר
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.