סין
צילום: גיא בן סימון

עוד חדשות רעות לסין: מדד ה-PMI התעשייתי בנסיגה

אמנם מדד ה-PMI הכללי הראה עלייה של ועמד על 51.7, אבל כשהתעשייה הסינית מהווה כמעט שליש מהתמ"ג של סין, הדרקון האדום נכנס לבעיה
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינטר סין
בסוף יוני השנה דיווחנו כאן על איך מחסור בפחם ובצורות מעיבות על 10% מהתמ"ג הסיני, בשל הפסקת חשמל יזומות שהושתו על הציבור ועל הסקטור התעשייתי. מאז, נראה שהמצב רק החמיר. החודש סין כבר הוציאה לראשונה נפט מהמאגרים האסטרטגיים שלה, כדי להתמודד עם עליית מחירי הנפט שפגעה שוב בתעשיות. המצב הנפיץ הזה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, הביא לכך שרק השבוע בנק ההשקעות גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS (GS), הוריד את תחזית הצמיחה לרבעון ה-3 ל-0%, כשעוד לפניו הערכנו כאן כי סין בדרך להאטה משמעותית.   עכשיו, מעבר לכמה סקטורים מהותיים שנפגעים כמו הנדל"ן וקריסתה הממשמשת של אוורגרנד (3333.HK), הפגיעה הזו מתחילה לקבל מספרים רשמיים. מדד מנהלי הרכש (PMI) התעשייתי הסיני – שמעל 50 נקודות מראה על צמיחה כלכלית ומתחת ל-50 מראה על התכווצות – לראשונה מאז פברואר אשתקד וסגירתה ההיסטורית של סין בשל הקורונה, ירד מתחת ל-50 נקודות ועמד על 49.6 נקודות.     זאת בניגוד לצפי בשוק, שראו צמיחה קלה של 50.1 נקודות. מה ירד אתם שואלים? התפוקה ירדה (49.5 נק'), ההזמנות החדשות ירדו (49.3 נק'), המלאים של חומרי גלם (48.2), התעסוקה (49 נק'), הזמנות לייצור ירדו גם כן בצורה משמעותית (46.2).   אמנם מדד ה-PMI הכללי עומד על 51.7 נקודות, לאחר שבחודש הקודם הראה גריעה כשעמד על 48.9 נקודות, אבל מדובר גם כן בנתון נמוך ביחס לחודשים שלפני כשביולי עמד על 55.7 נקודות. אבל באופן כללי הנתונים בירידה מתמשכת. גם מדד ה-PMI הלא תעשייתי עומד על 53.2 נקודות, לעומת 47.5 נקודות בחודש שעבר, אבל הוא עדיין נמוך ממרבית מדדי ה-PMI בחצי השנה האחרונה.   בכל מקרה, צריך לזכור כי ב-2020 הסקטור התעשייתי היווה 30.8 מהתמ"ג הסיני ונחשב לסקטור המשמעותי ביותר במדינה. אחריו מגיעים בפער סקטור הקמעונאות (9.4% מהתמ"ג) והסקטור הפיננסי (8.3%). לפי הבנק העולמי, התמ"ג הסיני עמד ב-2019 על 14.3 טריליון דולר, כך שהתעשיות הסיניות מהוות צפונה -4.2 טריליון דולר.   יתר על כן, אמנם הייתה צמיחה בסקטורים הלא תעשייתיים, אבל צריך לזכור שמרבית סקטור ההייטק והשירותים, כולל השיעורים הפרטיים, תחת מתקפות רגולטוריות בשנה האחרונה. כל זה מציב את הצמיחה הסינית בבעיה קשה.   סין מנסה למצוא פתרונות לבעיית האנרגיה שלה, כשאמש חברת האנרגיה הממשלתית הרוסית אינטר RAO (IRAO.ME), הנסחרת בבורסת מוסקבה, דיווחה כי הממשל הסיני ביקש ממנה להגביר את אספקת החשמל. אינטר הודיעה שתבחן את הנושא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוי 30/09/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    זה טוב שיש גם שוק אחר לא משוגע כמו השוק האמריקאי שההפקרות בו חופשית ומתנהל ממש כמו קזינו הסינים לא נותנים למטורפים חמדנים לעשות לה בלגאן בכלכלה וזה מעולה אז טוב שיש צד שני למטבע
אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג
דוחות

אנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק

ענקית השבבים עקפה את הציפיות עם רווח למניה של 1.3 דולר והכנסות של 57 מיליארד דולר, קפיצה בהכנסות מרכזי הנתונים ל־51.2 מיליארד ותחזית של 65 מיליארד דולר ברבעון הבא; המניה עולה ב-4%
אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. -3.17%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והבהירה שוב למה היא ממשיכה להוביל את מירוץ הבינה המלאכותית: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, והציגה תחזית אופטימית במיוחד לרבעון הרביעי. מניית החברה הגיבה בעלייה של יותר מ־4%.

חשוב - מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים

ברבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח של 1.30 דולר למניה והכנסות של 57.01 מיליארד דולר, טוב מהציפיות שעמדו על 1.26 דולר למניה ו־55.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמדו נתוני החברה על 0.81 דולר למניה והכנסות של 35.1 מיליארד דולר. מוקד הכוח המרכזי של אנבידיה נשאר חטיבת מרכזי הנתונים, שמובילה את הביקוש הגואה למעבדי AI. החטיבה הניבה ברבעון הכנסות של 51.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות ל־49.3 מיליארד דולר. תחום הגיימינג, שבעבר היה ליבת הפעילות של החברה, הניב 4.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק.


לרבעון הרביעי צופה אנבידיה הכנסות של 65 מיליארד דולר, פלוס־מינוס 2%, גבוה מהערכת השוק שעמדה על 62 מיליארד דולר. עבור משקיעים שמודאגים מהאם המומנטום ב-AI יכול להמשיך להחזיק את השוק, זהו נתון משמעותי שמאותת שהביקוש העסקי למחשוב מתקדם עדיין במגמת עלייה.


הדוח מגיע בזמן שבו שוק ההון כולו בוחן מחדש את האופטימיות סביב החברות המובילות בתחום. בחודשים האחרונים מכרו כמה משקיעים בולטים את אחזקותיהם באנבידיה, כולל קרן הגידור של פיטר תיל, שמכרה פוזיציה של כ־100 מיליון דולר, וסופטבנק, שמימשה את כל אחזקותיה בחברה בשווי של 5.8 מיליארד דולר. עבור שתיהן מדובר במהלך שנועד לפנות משאבים להשקעות AI אחרות.


ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 4.5 טריליון דולר, כאשר מנייתה עלתה ב-39% מתחילת השנה ו-27% ב-12 החודשים האחרונים.

רובוטי משלוחיםרובוטי משלוחים

השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה

החברה משיקה משלוחים אוטונומיים בשיתוף Starship, לקראת פריסה רחבה באירופה ובארה״ב; המשלוחים צפויים להוות כמעט מחצית מהפעילות של אובר ב־2025 ומלחמת הטכנולוגיה בענף מתעצמת
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אובר רובוטיקה

אובר Uber -6.73%  מוסיפה רובוטים למערך המשלוחים שלה, והפעם היא עושה את זה באירופה. החברה הודיעה על שיתוף פעולה עם Starship Technologies, שמפעילה את צי הרובוטים האוטונומיים הגדול בעולם.


ההשקה הראשונה תהיה כבר בדצמבר הקרוב, בלידס ושפילד שבבריטניה. הלקוחות יוכלו להזמין אוכל דרך אפליקציית Uber Eats, והמשלוח יגיע בתוך פחות מחצי שעה באמצעות רובוט קטן בעל שישה גלגלים. ברגע שהרובוט מגיע לכתובת, הלקוח יקבל התראה ויפתח את תא האחסון דרך האפליקציה. עבור אובר זו לא כניסה ראשונה לעולם הרובוטיקה. בארה"ב וביפן החברה כבר מפעילה משלוחים אוטונומיים עם שותפות כמו Serve Robotics ו-Cartken. אבל השותפות עם Starship פותחת בפניה שוק גדול בהרבה - אירופה - שבו התחרות בתחום המשלוחים חמה במיוחד.


Starship מפעילה כיום מעל 2,700 רובוטים ביותר מ-270 מוקדים ברחבי העולם. היא מבצעת מדי יום עשרות אלפי חציות כביש, ונמצאת בנקודה שבה המערכת שלה נבחנה כבר כמעט בכל סוג תנאי. העובדה שהיא כבר עובדת עם מתחרות של אובר, כמו Bolt באירופה ו-Grubhub בקמפוסים בארה"ב, רק הופכת את החיבור בין החברות ליותר טבעי.



מחצית מההזמנות יגיעו ממשלוחים

לפי הערכות אנליסטים, בשנת 2025 כולה כמעט מחצית מהיקף ההזמנות של אובר יגיע מפעילות המשלוחים, לא מהנסיעות. השילוב בין אוטומציה, קיצוץ עלויות ושיפור יעילות הוא קריטי לחברה, במיוחד בתחום תחרותי שבו כל חיסכון בעלות יכול לעשות הבדל גדול. המודל שאובר מנסה לבנות הוא היברידי: לא הכל רובוטי, אבל גם לא הכל אנושי. שילוב בין שיטות משלוח שונות אמור לאפשר לאובר לתת מענה רחב יותר עם משלוחים זולים, משלוחים מהירים ומשלוחים שיכולים לפעול לאורך כל שעות היום בלי מגבלות כוח אדם.

גם מבחינת Starship הרווח ברור. החיבור לאובר מעניק לה חשיפה למיליוני משתמשים חדשים ומסלול להתרחבות גלובלית. החברה כבר השלימה יותר מ-9 מיליון משלוחים, אבל אובר יכולה לפתוח עבורה גישה לשווקים שבהם לא הייתה מגיעה בכוחות עצמה. כבר עכשיו, אובר מדברת על הרחבת השירות למדינות נוספות באירופה בשנת 2026, ובהמשך גם לארצות הברית ב-2027. עבור החברה זו הזדמנות לבחון את המודל שלה על פני יותר יבשות וללמוד אילו סוגי שווקים מגיבים טוב יותר לרובוטים.