סין
צילום: גיא בן סימון

עוד חדשות רעות לסין: מדד ה-PMI התעשייתי בנסיגה

אמנם מדד ה-PMI הכללי הראה עלייה של ועמד על 51.7, אבל כשהתעשייה הסינית מהווה כמעט שליש מהתמ"ג של סין, הדרקון האדום נכנס לבעיה
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינטר סין
בסוף יוני השנה דיווחנו כאן על איך מחסור בפחם ובצורות מעיבות על 10% מהתמ"ג הסיני, בשל הפסקת חשמל יזומות שהושתו על הציבור ועל הסקטור התעשייתי. מאז, נראה שהמצב רק החמיר. החודש סין כבר הוציאה לראשונה נפט מהמאגרים האסטרטגיים שלה, כדי להתמודד עם עליית מחירי הנפט שפגעה שוב בתעשיות. המצב הנפיץ הזה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, הביא לכך שרק השבוע בנק ההשקעות גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS (GS), הוריד את תחזית הצמיחה לרבעון ה-3 ל-0%, כשעוד לפניו הערכנו כאן כי סין בדרך להאטה משמעותית.   עכשיו, מעבר לכמה סקטורים מהותיים שנפגעים כמו הנדל"ן וקריסתה הממשמשת של אוורגרנד (3333.HK), הפגיעה הזו מתחילה לקבל מספרים רשמיים. מדד מנהלי הרכש (PMI) התעשייתי הסיני – שמעל 50 נקודות מראה על צמיחה כלכלית ומתחת ל-50 מראה על התכווצות – לראשונה מאז פברואר אשתקד וסגירתה ההיסטורית של סין בשל הקורונה, ירד מתחת ל-50 נקודות ועמד על 49.6 נקודות.     זאת בניגוד לצפי בשוק, שראו צמיחה קלה של 50.1 נקודות. מה ירד אתם שואלים? התפוקה ירדה (49.5 נק'), ההזמנות החדשות ירדו (49.3 נק'), המלאים של חומרי גלם (48.2), התעסוקה (49 נק'), הזמנות לייצור ירדו גם כן בצורה משמעותית (46.2).   אמנם מדד ה-PMI הכללי עומד על 51.7 נקודות, לאחר שבחודש הקודם הראה גריעה כשעמד על 48.9 נקודות, אבל מדובר גם כן בנתון נמוך ביחס לחודשים שלפני כשביולי עמד על 55.7 נקודות. אבל באופן כללי הנתונים בירידה מתמשכת. גם מדד ה-PMI הלא תעשייתי עומד על 53.2 נקודות, לעומת 47.5 נקודות בחודש שעבר, אבל הוא עדיין נמוך ממרבית מדדי ה-PMI בחצי השנה האחרונה.   בכל מקרה, צריך לזכור כי ב-2020 הסקטור התעשייתי היווה 30.8 מהתמ"ג הסיני ונחשב לסקטור המשמעותי ביותר במדינה. אחריו מגיעים בפער סקטור הקמעונאות (9.4% מהתמ"ג) והסקטור הפיננסי (8.3%). לפי הבנק העולמי, התמ"ג הסיני עמד ב-2019 על 14.3 טריליון דולר, כך שהתעשיות הסיניות מהוות צפונה -4.2 טריליון דולר.   יתר על כן, אמנם הייתה צמיחה בסקטורים הלא תעשייתיים, אבל צריך לזכור שמרבית סקטור ההייטק והשירותים, כולל השיעורים הפרטיים, תחת מתקפות רגולטוריות בשנה האחרונה. כל זה מציב את הצמיחה הסינית בבעיה קשה.   סין מנסה למצוא פתרונות לבעיית האנרגיה שלה, כשאמש חברת האנרגיה הממשלתית הרוסית אינטר RAO (IRAO.ME), הנסחרת בבורסת מוסקבה, דיווחה כי הממשל הסיני ביקש ממנה להגביר את אספקת החשמל. אינטר הודיעה שתבחן את הנושא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוי 30/09/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    זה טוב שיש גם שוק אחר לא משוגע כמו השוק האמריקאי שההפקרות בו חופשית ומתנהל ממש כמו קזינו הסינים לא נותנים למטורפים חמדנים לעשות לה בלגאן בכלכלה וזה מעולה אז טוב שיש צד שני למטבע
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.