וול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטל
וול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטל

הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר

בעוד התוצאות לרבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, שיחות הוועידה של החברות בארצות הברית מציירות תמונה אחרת, משקי בית אמידים ממשיכים להוציא על טיסות, מסעדות וחופשות, בעוד המעמד הבינוני והנמוך נלחם ביוקר המחיה ומדקדק בכל הוצאה

ליאור דנקנר |

התוצאות שפרסמו החברות האמריקאיות ברבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, לפחות ככה נראה במבט ראשון. אבל בשיחות הוועידה שאחרי הפרסום הנהלות רבות עולה מציאות מורכבת יותר סביב הצרכן האמריקאי, והתמונה דווקא הופכת לפשוטה יותר, תמונה שבה יש את המעמד העשיר ויש את כל השאר. זה אולי דבר שהיסטורית אנחנו בארץ תמיד חושבים על האמריקאים, אבל בפועל, אם פעם הצרכן האמריקאי התחלק לשכבות רבות ומורכבות, היום הפערים ברמת המחייה וכח הקנייה הולכים ומחמירים בלי שאף אחד יודע מתי ואיך זה ייתמתן. 

במרכז התמונה עומד מודל ה"קיי" K-shaped, שבו אין "צרכן אמריקאי" אחד. הענף העליון מייצג משקי בית אמידים ששומרים על רמת הוצאה גבוהה, הענף התחתון משקף משקי בית מהמעמד הנמוך והבינוני, שמתקשים לעמוד ביוקר המחיה.

עדי בורקוביץ, מנהל השקעות מפעילים ניהול תיקי השקעות, אומר כי "התמונה הכוללת משיחות הוועידה ברורה, הצרכן האמריקאי מפוצל יותר מאי פעם. האמידים עדיין מחזיקים את גלגלי הצמיחה, אך מתחילים להפגין סימני זהירות. במקביל, המעמדות הנמוכים ממשיכים להישחק תחת נטל יוקר המחיה. כל עוד הפער הזה נשמר ואף מעמיק, הוא ימשיך לעצב את ביצועי החברות ואת כיוון הכלכלה האמריקאית בשנה הקרובה".

בצמרת ה"קיי" טיסות, מסעדות וחופשות

בצד העליון של ה"קיי" נמצאים הצרכנים בעלי ההכנסה הגבוהה, בדרך כלל מדובר במשקי בית עם נכסים פיננסיים משמעותיים, דירות בבעלות ושכר גבוה יחסית. אלה ממשיכים להניע חלקים מרכזיים בכלכלה האמריקאית, בעיקר בתחומי השירותים, הבילוי והפנאי.

אמריקן אקספרס דיווחה שלקוחות הפרימיום שלה שומרים על רמת הוצאה גבוהה, במיוחד בנסיעות ובבילויים, עם דגש על הוצאות במסעדות ובטיסות. מאסטרקארד ציינה שהשוק הפיננסי עדיין קרוב לשיאים היסטוריים, מה שתומך באפקט העושר ומעודד הוצאות. בהנהלת ויזה הדגישו שהשכבה בעלת ההוצאות הגבוהות ביותר היא גם זו שממשיכה לצמוח בקצב המהיר ביותר.

תמונה דומה עולה מענף התיירות. מריוט ציינה שהצרכנים ברמות הכנסה גבוהות מפגינים עמידות, וממשיכים להעדיף נסיעות וטיולים גם כשהמחירים עולים. בוקינג הולדינגס דיווחה על צמיחה דו-ספרתית בהזמנות ובהכנסות, לצד סימנים לכך שחלק מהצרכנים נזהרים יותר בהוצאות. רויאל קריביאן הדגישה שללקוחות החברה יש עבודות טובות, מאזנים חזקים ורצון חזק לצאת לחופשות, ונורווג’יאן קרוז ליין הצטרפה לתמונה והעידה על ביקוש קשוח מצד הלקוחות, שלא ממהרים לוותר על חופשות.

אחד ההסברים המרכזיים הוא אפקט העושר. הצרכנים האמידים נהנו בשנים האחרונות מעליית השקעותיהם הפיננסיות עקב עלייה במדדי המניות ומהתאוששות בשוק הנדל"ן. תחושת העושר שלהם עלתה, והם תרגמו אותה להמשך הוצאה על שירותים יקרים. אך הם מזהירים כי אם תגיע ירידה במדדי המניות, תחושת העושר הזו עלולה להיפגע, יחד עם הצריכה ברובד הזה של האוכלוסייה.

קיראו עוד ב"גלובל"


בתחתית ה"קיי" יוקר מחיה ושחיקה שקטה

בצד התחתון של ה"קיי" התמונה שונה לחלוטין. כאן נמצאים משקי הבית מהמעמד הנמוך והבינוני, שהפכו סלקטיביים יותר מאי פעם לנוכח עליית יוקר המחיה. הוצאות על מזון, דיור ודלק זינקו מאז 2020 בעשרות אחוזים, בזמן שהשכר עלה בשיעור נמוך יותר. מנכ"לים בחברות מוצרי הצריכה הבסיסיים מתארים את המציאות הזו במונחים דומים. 

מונדלז אמרה שהצרכנים מתוסכלים מרמות המחירים, ושנרשמה ירידה בנפחי המכירות, כלומר פחות יחידות שנקנות בפועל. קראפט-היינץ התריעה שמצב הרוח של הצרכן הוא "מהגרועים בעשורים האחרונים", וציינה שקיצוצי התמיכה הממשלתית ואינפלציית המזון ממשיכים לעצב את התנהגות הצרכנים ברחבי העולם.

בקולגייט ציינו שהמוצרים במחיר הבינוני והנמוך נמכרים פחות, בעוד שהמוצרים היקרים יותר נמכרים יותר, מה שמרמז על פיצול גם בתוך קטגוריות מוצר בסיסיות. קימברלי-קלארק סיכמה שהצרכנים נמצאים תחת לחץ, ואין כרגע גורם ברור שצפוי לשנות את המצב בטווח הנראה לעין.

במצב כזה, משקי הבית החלשים הופכים סלקטיביים יותר מאי פעם בכל החלטת קנייה. הם מחפשים מבצעים, עוברים למותגים זולים יותר, מצמצמים רכישות שאינן חיוניות ומנסים להתאים את סלי הקנייה וההוצאות על פנאי ותיירות לעולם שבו יוקר המחיה מטפס מהר יותר מהשכר שלהם.


הצעירים בין הלוואות, שכר תקוע ולחץ גובר

גם האוכלוסייה הצעירה נמצאת תחת לחץ גובר. צ’יפוטלה דיווחה שקבוצת הגיל 25-35 מתמודדת עם קשיים משמעותיים, בין היתר על רקע אבטלה גבוהה, תשלומי הלוואות הסטודנטים והאטה בצמיחת השכר.

נתוני הפדרל ריזרב, מחזקים את התמונה הזו ומראים שיעורי חדלות פירעון גבוהים במיוחד בקרב בני 18–29. השילוב בין הכנסה שאינה מדביקה את קצב עליית ההוצאות לבין חוב צרכני כבד יוצר סיכון פיננסי עבור חלק ניכר מהדור הצעיר.

התוצאה היא ציבור צעיר שחשוף יותר לזעזועים, עם פחות כרית ביטחון במקרה של הוצאה בלתי צפויה או פגיעה בהכנסה. הלחץ הזה משתלב לתוך הפיצול הרחב יותר של הצרכן האמריקאי, וממש לא נשאר בשוליים.


הכלכלה נשענת על החלק העליון והפער ממשיך לעצב את החברות

אז כמו שהבנתם, התמונה שעולה משיחות הוועידה מאוד ברורה, הצרכן האמריקאי מפוצל יותר מאי פעם. השכבות האמידות עדיין מחזיקות את גלגלי הצמיחה, אך מתחילות להפגין סימני זהירות. במקביל, המעמדות הנמוכים והבינוניים ממשיכים להישחק תחת נטל יוקר המחיה.

כל עוד הפער הזה נשמר ואף מעמיק, הוא צפוי להמשיך לעצב את ביצועי החברות ואת כיוון הכלכלה האמריקאית בשנה הקרובה. הענפים שמכוונים לצרכן האמיד, כמו תיירות, קרוזים, מלונות ושירותים פרימיום, נשענים על יכולת ההוצאה של החלק העליון של ה"קיי". לעומתם, מי שפועלים מול קהל רחב יותר של צרכני יום-יום נדרשים להתמודד עם צרכנים סלקטיביים יותר, רגישים למחיר ופחות סובלניים לעליות מחירים נוספות.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


ריי דליו
צילום: Bridgewater Associates

ריי דאליו: ״המזרח התיכון הופך לסיליקון-וואלי של הקפיטליסטים״

מייסד קרן ברידג'ווטר מדבר על תנופת ההשקעות באמירויות ובסעודיה, וחושש שה-AI מתקרב לנקודת מבחן "אנחנו בתוך בועה לפי כמעט כל מדד," אמר, וציין שהשנתיים הקרובות עלולות להיות "מסוכנות יותר" לשווקים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ריי דאליו

המזרח התיכון מתבסס במהירות כאחד ממרכזי הבינה המלאכותית המשפיעים בעולם, כך אומר מייסד ברידג'ווטר, ריי דאליו, בראיון ל-CNBC. בראיון הוא משווה את תנופת האזור שלנו לזו שראה עמק הסיליקון בעשורים שבהם הפך למוקד החדשנות הגלובלי. דליו אומר שאיחוד האמירויות והשכנות שלה (הוא לא התייחס לישראל באופן ספציפי) משלבות בין מאגרי הון עצומים לבין משיכה גוברת של כישרונות טכנולוגיים מכל העולם. התוצאה, כפי שהוא מתאר, היא מגנט למשקיעים, מנהלי הון וחברות AI שבוחרות להעביר פעילות משמעותית למדינות המפרץ.

דליו התייחס במיוחד להשקעות הענק שמובילות השנה איחוד האמירויות וערב הסעודית, הכוללות בניית תשתיות ענן, מרכזי נתונים ופלטפורמות AI מקומיות. אחת הדוגמאות הבולטות היא הסכם של 10 מיליארד דולר בין Google Cloud לקרן ההשקעות הסעודית PIF, שנועד להקים "מרכז AI גלובלי" בממלכה. מהלך אחר הוא פרויקט ה-Stargate, שיוקם באיחוד האמירויות בשיתוף OpenAI, אורקל, אנבידיה, וסיסקו.

כשנשאל אם האמירויות, סעודיה וקטאר יכולות להפוך למובילות במרוץ ה-AI העולמי, אמר דאליו כי המדינות הצליחו ליצור סביבן מצבור יוצא דופן של כישרון אנושי: "האזור הזה מתחיל להפוך לסיליקון ואלי של קפיטליסטים. אנשים מגיעים, כסף מגיע, והטאלנטים גם זורמים פנימה."

דאליו, שמבקר באבו דאבי באופן קבוע כבר שלושה עשורים, חווה באופן אישי את התמורות באזור שהם מגיעות כתוצאה של תכנון מדינתי ארוך טווח, ״מלמעלה למטה״, לצד יציבות פוליטית ושאיפה להקים מערכת פיננסית תחרותית ברמה עולמית. "יש כאן באזז, כמו זה שמרגישים בסן פרנסיסקו סביב טכנולוגיה או AI", הוא אמר.

"השנתיים הקרובות יהיו יותר מסוכנות"

לצד האופטימיות כלפי המזרח התיכון, דאליו עצמו נשמע מהוסס יותר לגבי המצב של שוק ההון העולמי. הוא שב ומזהיר מפני היווצרות של בועה, והוא גם מעריך כי השנה-שנתיים הקרובות יהיו "יותר מסוכנות", כלשונו.