קורונה
צילום: מקסים קאהריציקי, unsplash

פלאשבק ל-2020: סין נסגרת מחדש והנפט נופל מתחת ל-66 דולר

הירידה בסחורה נובעת גם מהדולר שהתחזק מול האירו לשיא של 4 חודשים. גולדמן זאקס וג'יי.פי. מורגן הורידו את תחזית הצמיחה הסינית לרבעון הנוכחי ולשנה כולה, כשגם מלזיה, תאילנד והפיליפינים מתחיל גל נוסף של התפרצות קורונה
ארז ליבנה | (8)

ההשפעה של סין על השווקים בעולם היא עצומה, במיוחד על הסחורות. רק לדוגמא, סין היא יבואנית הנפט הגדולה בעולם, כשאם מוציאים את ארה"ב, היא מייבאת כמויות נפט שמשתוות ל-14 הכלכלות הגדולות בעולם. אז עכשיו, אחרי שסין התפארה על היכולת שלה להילחם בנגיף הקורונה, בא ורייאנט הדלתא ועושה שמות גם בכלכלה השנייה בגודלה בעולם ומוריד את התחזיות הכלכליות שם.

 

ביום ראשון התגלו פחות מ-100 מקרים חדשים במדינה, אבל היום זה כבר עלה ל-125 מאומתי קורונה. נכון מדובר במספרים קטנים, אבל בסין כמו בסין, לא לוקחים סיכונים מיותרים.

אז סין חזרה לאמצעי הסגר, כשטיסות פנימיות בוטלו ולפחות 46 ערים הוציאו הודעות הקוראות להימנע מנסיעות, כשבמקביל הושמו הגבלות על תחבורה ציבורית. ההגבלות מגיעות בשיא עונת התיירות והחשש הוא שזה יפגע בצמיחה.

 

יחד עם הדולר שמתחזק לרמה הגבוהה ביותר מזה 5 חודשים – בשל דוח התעסוקה המצוין משבוע שעבר, שמעלה את החשש לחזרה צמצום מוניטרי מצד הפד' – וזה הספיק להוריד את הנפט הגולמי (WTI) בלמעלה מ-4%, לרמה של פחות מ-65.5 דולר לחבית ואת הנפט מסוג ברנט בכמעט 4% לרמה של פחות מ-68 דולר לחבית. "החשש הוא שתהיה התמסמסות בביקוש הגלובלי לנפט עם ההאצה בהדבקה בוורייאנט הדלתא", כתב האנליסט גורדון רמזי מ-RBC במכתב למשקיעים.

 

כמו כן, דוח חדש מראה שהאינפלציה בסין מרימה את הראש, כשמחירי הסחורות היוצאות מהמפעלים עלו ב-9% ביולי, כשהמדד המחירים לצרכן, להוציא את מחירי המזון והדלק עלה בנתון הגבוה ביותר ב-18 החודשים האחרונים, בעיקר בשל העלייה במחירי הנפט והפחם. המשמעות היא שהצרכן הסיני יצרוך פחות.

 

ההגבלות החדשות מסין הביאו את בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) ואת ג'יי.פי מורגן (JPM) להוריד את תחזיות הצמיחה לכלכה הסינית לרבעון הנוכחי ולשנה כולה, כשבינתיים תחזית הבנק העולמי מיוני האחרון העריך כי הכלכלה הסינית תצמח השנה ב-8.5%. אז כמו שהורידו להודו את תחזיות הצמיחה, כנראה שהבנק העולמי יעשה זאת בקרוב גם לסין.

במקביל, ישנה התפרצויות חמורות גם במלזיה ותאילנד, שבממוצע היומי בשבוע האחרון חצו את ה-20,000 נדבקים ביום והן מוסיפות לחשש כי הביקושים לנפט הולכים לרדת משמעותית בזמן הקרוב. גם בפיליפינים ישנה התפרצות חמורה, כשאתמול התגלו קרוב ל-10,000 מקרים חדשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שואל שאלה 09/08/2021 16:46
    הגב לתגובה זו
    אתמול רשמתם שלגיבוי יש תיק מעל 700 מיליון. היום רושמים שהנפט מתחת ל66 דולר חבית. האם הטעייה מכוונות?
  • 5.
    רק מזומן 09/08/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה פה מחירי המוצרים הנדלן כולם עלו
  • 4.
    יאיר 09/08/2021 16:06
    הגב לתגובה זו
    מי שלא יפחד מחר.. יפחד מאוד עוד שבועיים.
  • עזוב אותך הם לא מבינים ....אני מבין ויאוורדי איזה פחד (ל"ת)
    הנה זה מתחיל.... 09/08/2021 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רוני 09/08/2021 16:02
    הגב לתגובה זו
    במדינה של 2.5 מיליארד התגלו 125 מקרים ולזה אתם קוראים התפרצות .מה עובר עליכם תתאפסו.
  • 2.
    יניב 09/08/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
    ישנם סגרים בכמה ערים קטנים , ו125 מאומתים בארץ של מילארד זה אפילו לא טיפה . אבל כרגיל ,למה לא להפחיד ?
  • משקיע 09/08/2021 14:58
    הגב לתגובה זו
    סוחרי הנפט בכל העולם אפילו לא יודעים איפה זה ישראל (איזו מדינה קטנה אי שם במזרח התיכון, לא?) כך שההשפעה של כולנו היא בדיוק 0.
  • 1.
    תביאו תמונות מאיטליה כדי שהבורסות ירדו (ל"ת)
    אין כמו תמונה.ח.ח..ח 09/08/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.