דויטשה בנק: "הדגם החשמלי שמרצדס תשיק מחרתיים הוא גיים צ'יינג'ר"
בדויטשה בנק עפים על מרצדס. אין דרך אחרת לתאר זאת כשבבנק ההשקעות נותנים לחברה האם דיימלר (סימול: DAI.DE) אפסייד של 6% למחיר יעד של 80 יורו (אחרי עלייה של כ-30% מתחילת השנה למחיר של 75 יורו), ותולים תקוות גדולות בדגם החשמלי EQS שמרצדס-בנץ תוציא לשוק מחרתיים. ״גיים צ׳יינג׳ר״, ״הבנצ׳מרק החדש של הרכבים החשמליים״ ו״הפייטרית נגד טסלה״ הן חלק מההגדרות שנותן לדגם אנליסטים בבנק.
אותו אפסייד שמעניקים בדויטשה בנק למניית דיימלר מבוסס על כך ששולי הרווח ברכבי היוקרה של מרצדס נחשבים לרחבים, ועל כן חדירה של הדגם צפוי להביא לשיפור ברווחי החברה. אז על מה הטררם? הרכב שתשיק מרצדס צפוי להיות הרכב החשמל בעל טווח הנסיעה הגדול ביותר בשוק - 770 ק״מ, כשהתחרות היחידה שניצבת לו היא זו של מודל Plaid+ של הטסלה S, שלפי נתוני החברה ״אמור״ להגיע לטווח של 837 ק״מ, אולם בדויטשה בנק מבהירים כי מדובר בהערכות מצד היצרנית ולא בנתונים שנבדקו באופן בלתי תלוי.
אחד הפיצ׳רים היותר מדוברים ברכב הוא לוח המחוונים (דשבורד) שהוא למעשה מסך. ״הייפרסקרין״ מכנים אותו במרצדס, והוא כבר הושק בתחילת השנה בדגמים אחרים. עוד מותקנת בו תוכנה שניתן לשלב בה יישומי בינה מלאכותית. התוסף הזה הוא בין הדברים שהופכים את ה-EQS ל״רכב היוקרה החשמלי הראשון בשוק״, אומרים האנליסטים, לפיהם מבחינת טענית, כמו גם מבחינת האיכות והעיצוב, הדגם ישמש בנצ׳מרק חדש לרכבים חשמליים.
לפי אותם אנליסטים, ה-EQS ישנה את האופן בו תופס הציבור את מרצדס, וכעת יראו בה לא רק יצרנית רכב מסורתית אלא שחקנית של ממש בשוק רכבי היוקרה החשמליים, ובציבור הכוונה גם לציבור המשקיעים ש״גם כן יעריכו את השינוי ויעלו את מכפילי החברות״. לא זו אף זו, אנשי דויטשה בנק טוענים גם כי הרכב הזה ישנה את חוקי המשחק לא רק עבור היצרנית שלו, מרצדס כאמור, אלא גם עבור הקולגות מגרמניה כמו פולפסווגן ו-BMW.
- ריי אוטומוטיב יורדת 6% לאחר פרסום הדוחות
- חברת REE מפטרת 11% מכח האדם שלה - 31 עובדים, חצי מהם בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא בכדי מדובר ביצרניות אירופאיות. לאחר פרשת דיזלגייט, האיחוד נחשב לנוקשה במיוחד בכל הקשור ברגולציה על פליטות וזיהום מצד יצרניות הרכבים, ולא מהסס לקנוסן על הפרות. הדבר נותן תמריץ נוסף ליצרניות באירופה לקדם את המעבר לרכבים חשמליים, והוא גם זה שמניע יצרניות רכב למכור את הדגמים הרגיליים שלהם יותר מחוץ ליבשת, ולשמור עבורה את מרבית הדגמים החשמליים. כידוע, לא רק חברות אירופאיות מקדמות את השינוי, גם יגואר מבריטניה, שכבר אינה חלק מהאיחוד, הודיעה באחרונה כי מ-2025 תייצר רכבים חשמליים בלבד.
את השינוי הזה מרגישים גם בטסלה. נתוני המסירות שלה ב-18 הטריטוריות המובילות שלה באירופה נפלו במצטבר ב-12% ב-2020 לעומת נתוני 2019, כך לפי אנליסט שוק האוטומוטיב מתיאס שמידט. האחרון מוסיף כי אחרי הירידה נתח השוק של טסלה באותם אזורים נחתך בחצי, מרמה של 31% ל-13%.
באירופה כולה טסלה מחזיקה בנתח שוק של 7.7%, נכון לעכשיו, כשהיא מאחורי דיימלר שלה נתח של 7.7%. המספרים אכן מורים על כך שלא מדובר בפער גדול בכלל, ואליבא דשמידט טסטלה עוד צפויה לתפוס נתח שוק נוסף בהמשך השנה ומזכיר שהנתון מבוסס על פרסום שלה באשר למספר המסירות, שנחשף לקראת כל סוף רבעון.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 9.איש בריא 15/04/2021 09:33הגב לתגובה זוקרינה קשה בתוך הרכב
- 8.תומר 14/04/2021 11:58הגב לתגובה זואז בעצם עם טסלה, שיש להם רכבים חשמליים כבר שנים ולאף אחד אין נסיון כמו שלהם, עם סוללות שהם המציאו בעצמם והם הכי טובים שיש בשוק, שהם כבר מייצרים, וישפרו ויביאו ל837 ק"מ טווח זה נקרא פה "אמור", אבל מרצדס שמסתמכת על סוללות של אחרים וכמעט וחוסר נסיון בשוק זה מוצג פה כ"מוכח" עם טווח של 770 ק"מ, הא?
- 7.רועי לוי 14/04/2021 10:04הגב לתגובה זואחלה שזה רכב חשמלי אבל הוא עולה פי כמה מרוב הרכבים של טסלה אז לא בדיוק מתחרה. ובכללי לטסלה יש את הטכנולוגיה החשמלית הכי טובה.. ויקח זמן עד שכל התעשיה תדביק אותם.
- 6.עשיתם העתק הדבק" מגוגל טרנסלייט ? (ל"ת)מוטי 14/04/2021 08:12הגב לתגובה זו
- 5.אנליסט 14/04/2021 07:15הגב לתגובה זוואף מילה על הרכיבים הישראלים המותקנים במכונית?
- 4.אבי 14/04/2021 05:56הגב לתגובה זוכנסו לגוגל ורשמו ספינת הדגל טבעה מרצדס וגלו את הבלוף של כלמובלוף
- 3.מישהו 14/04/2021 04:25הגב לתגובה זוטווח נסיעה של 832 קילומטרים
- 2.שגיא 13/04/2021 21:14הגב לתגובה זו100 אלף דולר וצפונה מתאים למאיון העליון.
- לרון 15/04/2021 11:26הגב לתגובה זוגרושים,סליחה אגורות!!אכן שווה "לכל כיס"?!?!?!?!
- 1.ומי בדיוק יוכל להרשות לעצמו לקנות?? (ל"ת)בן 13/04/2021 20:43הגב לתגובה זו
- ציפי רפאלי (ל"ת)ממי 13/04/2021 21:18הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
