סיבוב 2? מניית גיימסטופ עלתה ב-104%, עולה בפרנקפורט ב-230%

לאחר הראלי המטורף בחודש שעבר שהונע על ידי משקיעים קטנים בקבוצת וול סטריט בטס, ולמרות החקירה של רשות לניירות ערך האמריקאית, המניות שוב טסו אתמול ללא סיבה נראית לעין. יד ימינו של באפט: "זו דרך מלוכלכת לעשות כסף"
ארז ליבנה |

הראלי ההיסטורי של מניית גיימסטופ (GME), שבו המניה של קמעונאית משחקי המחשב הגוססת עלתה בלמעלה מ-1,000% בינואר – יחד עם ראלי במניות AMC, בלאקברי (BB), בד בת' אנד ביונד (BBBY) ועוד – שוב חוזר אלינו. המניה עלתה אתמול ביום המסחר ב-104%. מניית AMC עלתה ב-18%.

עכשיו יש גם זליגה במניה מעבר לאוקיינוס האטלנטי. מניית GME נסחרת גם בבורסת פרנקפורט, תחת הסימול GS2C.F ונכון לכתיבת שורות אלה היא עולה ב-230%, לאחר שבטרום הגיעה ל-240%.

כזכור, מי שהניעה את הראלי דאז זו קבוצת המשקיעים הקטנים "הימורי וול סטריט" (Wall Street Bets) ברשת החברתית רדיט (Reddit). הראלי כבר הוביל לחקירה של משרד המשפטים האמריקאי ורשות ניירות ערך (SEC), שבו נתנו עדות כל בעלי העניין בפרשה, כולל הנהלת רובינהוד שנאלצה להגביל את המסחר במניות, לטענתה בשל בעיות סליקה שנבעו כתוצאה מהראלי.

 

יד ימינו של וורן באפט, המשקיע האגדי צ'רלי מנגר בן ה-97, הישווה את הראלי להימורי סוסים ואמר כי לדעתו זו דרך מלוכלכת לעשות כסף. "זה טיפשי שיש תרבות שמעודדת כל כך הרבה הימורים במניות על ידי אנשים עם הלך רוח של מהמרים במסלול וברור שזה ייצר צרות כפי שבאמת קרה", אמר מנגר בכנס של בעלי מניות של חברת DJCO.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.