"נצטרך להוכיח שכל מי שהאמין והשקיע בנו יהיה מרוצה מההשקעה"
עם השלמת ההנפקה בפלייטיקה בוול סטריט לפי שווי לחברה של 11.7 מיליארד דולר - ההנפקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית מעולם - המנכ״ל והמייסד רוברט אנטוקול מספר בראיון לביזפורטל על העובדים שיקבלו אופציות ויתמכו בכלכלה, העמלות לגוגל ולאפל - התחרות האפשרית מול תחום הגיימינג בענן שהן מובילות.
״אומרים לנו ׳הגעתם להנפקה׳ ואני עונה, ׳אוקיי, אז?׳", אומר אנטוקול. "בתור מנכ״ל ומייסד של החברה בשבילי זאת אמנם אבן דרך, אבל האמת היא שאנחנו רק מתחילים עכשיו פרק חדש שבו נצטרך להוכיח שכל מי שהאמין והשקיע בנו, לא עשה את זה סתם ויהיה מרוצה מההשקעה״.
רגע לפני שיחל המסחר בפלייטיקה (סימול: PLTK), ורגע אחרי ההנפקה הגדולה ביותר לחברה ישראלית בנאסד״ק, אנטוקול, מנסה בתוך כל החגיגיות להיאחז בפרופורציות. זה לא פשוט - החברה שלו שברה את השיא - זו החברה הישראלית עם השווי הגבוה ביותר בהנפקה, וזו אחת החברות הישראאליות הגדולות בוול סטריט. פלייטיקה רק לצורך השוואה - שווה כמו טבע (עוד לפני פתיחת המסחר שעשויה להיות אופטימית מבחינתה).
חברת משחקי המובייל השלימה בהצלחה הנפקה ראשונית לציבור (IPO) בוול סטריט כשגייסה חצי מיליארד דולר לפי מחיר של 27 דולר למניה - מחיר הגבוה ב-20% לעומת הקצה העליו של הטווח המקורי, 22-24 דולר למניה. את ההנפקה הובילו כחתמים מורגן סטנלי וקרדיט סוויס. גולדמן זאקס, סיטי גרופ, UBS ו-BofA Securities שימשו כחתמים בהצעת המכר בצד ההנפקה.
- הדאו ירד ב-1.6%; המניות הסיניות עלו
- עזבו את פלייטיקה, רשמו אקזיט: ביץ' באם תמכר ל-Voodoo בחצי מיליארד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״מעל ל-3,000 עובדי פלייטיקה בישראל ובעולם מקבלים היום מניות ואופציות״, אומר אונטוקול, ״זה דבר דרמטי שיעזור לכלכלה גם בארץ, במיוחד בתקופה כזאת. בשבילי זאת גאווה״. לאחרונה פרסמנו בביזפורטל, כי בהתאם לתמחור הקודם עובדים החברה היו עתידים להתחלק בהטבה של 43 מיליון דולר בעקבות ההנפקה. בעקבות העלאת התמחור עקב הביקושים שנוצרו, מדובר כעת בסכום כפול ויותר מכך.
״ההנפקה נועדה למספר דברים״, אונטוקול מסביר, ״קודם כל לעזור להמשיך להצליח דרך רכישות. החברה התבססה בעשור האחרון בצורה דרמטית דרך רכישות. קנינו 7 חברות במאות מיליוני דולרים. השבחנו אותן והכנסנו אותן לפלטפורמה של פלייטיקה. דבר נוסף, פלייטיקה עד היום לא התמקדה יותר מדי בפיתוח משחקים חדשים, עכשיו אנחנו כן עושים את זה ונוציא משחק חדש לשוק בהמשך השנה (כיום בפורטפוליו של החברה 15 כותרים - א.פ)״.
אתם עושים מובייל גיימינג, אבל כל התחום של גיימינג בענן עם פלטפורמות כמו סטאדיה של גוגל או המתחרה של אפל, שמציעות משחקים ״רצינייים יותר״, שאפשר להמשיך מהסמארטפון כשיש עשר דקות פנויות לא מאיים על הענף שלכם?
- X של מאסק מראה סימני התאוששות - ההכנסות עולות, אבל הדרך לאיזון עוד ארוכה
- מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
״שאלה טובה. זה קהל שונה. בסופו של דבר הויז׳ן שלי מאד פשוט - אם תדע לעשות מוצר טוב אתה תמיד תצליח. אנחנו מתמקדים בעשייה ובשנתיים הראשונות, דרך הרכישות שעשינו הבאנו טאלנטים שיידעו לייצר מוצרים טובים לפלייטיקה ולהצמיח את החברה״.
בשוק ההון יש כאלה שמסתכלים על חברות גיימינג בתור הימור. מה שם אתכם בצד הטוב של הקו העדין הזה בין סיכון להבטחה?
״אני לא יכול לשלוט על מה אחרים חושבים או אומרים. פלייטיקה היא חברת משחקים רגילה. כמו כל חברה אחרת בתחום אנחנו מספקים בידור והנאה. כל אחד יכול להגיד את מה שהוא רוצה״.
את פלייטיקה הקימו ב-2010 אונטוקול ואורי שחק, שעזב בהמשך הדרך. שמונה חודשים בלבד לאחר ההקמה נמכרה לפי שווי של 160 מיליון דולר לסיזרס אינטרטיינמנט, רשת בתי הקזינו מארצות הבריאת. ב-2016 קבוצת חברות סינית בשם Alpha Frontier רכשה את השליטה בה. את הקבוצה הובילה חברת המשחקים ג׳יאנט אינטראקטיב (Giant Interactive) ולצדה היו גם Yunfeng Capital, קרן ההשקעות של ג׳ק מא, מייסד עליבאבא. כעת לאחר ההנפקה, אחזקותיה של אלפא פרונטייר בפלייטיקה עומדות על 77.5%. אונטוקול מחזיק ב-2.5%. לפי התשקיף שפרסמה פלייטיקה, שכר הבסיס של אנטוקול עומד על כ-370 אלף דולר בשנה. ב-2020 קיבל לידיו תגמולים בסך כ-335 מיליון דולר, רובם המוחלט ניתן בצורה של מניות חסומות.
שלוש הרבעונים הראשונים של 2020 הסתיימו אצל פלייטיקה עם הכנסות של 1.8 מיליארד דולר - המשקפות צמיחה בקצב של כ-30%, בדומה לשנתיים שקדמו לכך. אונטוקול מנוע מלהשיב האם ישמרו על קצב זה. הרווח הנקי עמד ב-2020 על 16 מיליון, נתון חריג עבור החברה הנמוך משמעותית מכ-260 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019 - אולם הפער נובע בעיקר מהוצאות חד פעמיות לצורך רכישות ותגמול הוני להנהלה. החברה לא פרסמה תוצאות NON-GAAP (רווחים מתואמים/ בנטרול אלמנטים חד פעמיים). להערכנו מדובר ב-500-700 מיליון דולר ב-2020 כולה. שאלנו את אונטוקול אם היינו קרובים, ״אני חושב שאתם יודעים לעשות מתטמטיקה ולעשות מספרים״, השיב.
המודל הכלכלי של החברה מבוסס על הכנסות מרכישות של פריטי משחק ע״י המשתמשים. חלק עיקרי מההכנסות עובר דרך הפלטפורמות של גוגל ואפל, להן מערכות ההפעלה הנפוצות ביותר לסמארטפונים, והן לוקחות לעצמן עמלות - שיכולות גם לעלות בעתיד.
ראינו שהיצרנית של פורטנייט קראה תיגר על גוגל ואפל ופיתחה מערכת תשלום ישירה כדי לא לשלם להן עמלה. בתגובה הן הסירו את המשחק מחנות האפליקציות. איך אתה מסתכל על כל האירוע הזה?
״שתיהן שותפות מצוינות כבר המון שנים. כולם מסתכלים על העמלה שהן לוקחות, אבל צריך להסתכל גם על התרומה שלהן לחברות - הן בונות להן פלטפורמות ועוזרות להן במובן של טראפיק. אנחנו מתמקדים בעיקר בעצמנו. אם נסתכל ימינה ושמאלה לא נצליח בעשייה״.
מה דעתך על תעשיית הגיימינג בישראל - עד כמה היא קיימת והאם עוד יש לנו סיכוי להפוך למעצמה בתחום?
״אנחנו התמודדנו עם בעיה מאד קשה בארץ, כשגילינו מהר מאד שקשה לגייס כאן לתפקידים מסויימים שחברת גיימינג צריכה. בנינו אקדמיה משלנו, ואף אחד לא עשה את זה לפנינו בארץ, כך אנחנו בונים מקצועות שקשורים לתחום הגיימינג. זה גיים צ׳יינג׳ר לפלייטיקה וגם לתעשיה בארץ. כבר עכשיו רואים ליד פלייטיקה חברות שמתמקדות במשחקים. יש כאן הרבה חברות מצויינות שצומחות. אנחנו לא היחידות. אנחנו תעשייה מאד צעירה אם משווים אותנו למקומות כמו ברלין לונדון או לוס אנג׳לס, אבל אנחנו בדרך הנכונה. ישראל הוכיחה שבכל דבר שהיא עושה טוב היא יכולה להיות מעצמה. גם בתחום הזה נוכל להיות מעצמה״.
- 10.שולה 17/01/2021 11:37הגב לתגובה זומעניין איך מרגישים מי שעובדים שם. הבנתי שבמשחקים שלהם הכסף רק נכנס ולא יוצא
- 9.לוני 17/01/2021 00:40הגב לתגובה זוחרות צמאי כסף , שמוכנים לשעבד ילדים ומבוגרים להתמכרויות והימוריםבשביל הרבה כסף , לא שונה מסוחרי סמים . זבל אנושי .
- 8...בהצלחה (ל"ת)bb 16/01/2021 15:34הגב לתגובה זו
- 7.סתם 16/01/2021 12:29הגב לתגובה זוהיא בכלל לא חברה ישראלית אלא סינית. וגם רוב העובדים שלה זרים.
- 6.מישור הנוף אימפריה 16/01/2021 12:22הגב לתגובה זוהולך להיות ספונסר
- 5.כל הצלחה ישראלית מבורכת (ל"ת)דניאל 15/01/2021 18:58הגב לתגובה זו
- 4.כל הכבוד עלו והצליחו גאווה (ל"ת)עדי 15/01/2021 18:58הגב לתגובה זו
- 3.משה 15/01/2021 18:42הגב לתגובה זוהבורסה האמריקאית היום כמו בועת סבון כל-פישר שרוצה להנפיק זוכה לביקוש במיליארדים ואם יש לו שכל שייקח את הכסף ויברח
- 2.רק מזומן 15/01/2021 18:21הגב לתגובה זוזה לא פורטינייט ולא אנגרי בירדס
- 1.מומחה 15/01/2021 16:58הגב לתגובה זואולי גם הם יתחילו לשחד שלטונות דמוקרטיים מקולקלים ברפובליקות אפריקאיות כמו ההוא מישראל היום

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?
מכשיר ה-tDCS של Flow יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?
רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.
ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.
האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.
לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.
- דיכאון עמוק: המחלה השקטה שמשבשת את החיים; האם אפשר גם אחרת?
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות
לאחר חששות ממונופול ותחרות, שילוב AI בחיפוש מחזק את מנוע הרווחים; אנליסטים מעלים יעדים עד 400 דולר
מניית אלפבית, חברת האם של גוגל, עלתה כ-70% מתחילת השנה והיא מובילה בתשואה מבין "שבע המופלאות". המניה נסחרת כעת סביב 310 דולר, לאחר שיא של 323 דולר בנובמבר. ההתאוששות הזו מגיעה לאחר שפל של כ-145 דולר באפריל 2024, על רקע חששות מתחרות AI ופסיקה בקשר לריכוז מונופוליסטי של גוגל. כעת, השילוב של AI בתוך מנוע החיפוש משנה את התמונה, ומגביר את מעורבות המשתמשים תוך שמירה על הכנסות הפרסום וגם מסיר, לפ]חות חלקית, את החשש מהכרזה של רגולטורים על כוח לא מוצדק וניסיון להגבילו דרך פיצולים והכרזות על כוח מונופוליסטי.
ב-2024, צ'אטבוטים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי עוררו חשש שחיפוש מסורתי יאבד רלוונטיות, עם תשובות ישירות שמפחיתות צורך בגלישה. זה העמיד בסיכון את ההכנסות מפרסום, שמהוות 76% מסך ההכנסות של אלפבית. במקביל, פסק דין קבע לפני מספר חודשים שגוגל מחזיקה במונופול בחיפוש כללי, וחייב שיתוף נתוני חיפוש ודירוג עם מתחרים, אך דחה דרישות לפרק את כרום או את עסקי הפרסום. השוק הגיב בהקלה, כשההשפעה על הרווחיות נראית מוגבלת.
אלפבית הגיבה בשילוב AI ישירות בחיפוש, במקום להתחרות בו. כלים כמו AI Overviews, שמציגים סיכומים מבוססי ג'מיני בראש התוצאות, ו-AI Mode, שמאפשר חיפוש שיחתי מותאם, הושקו ב-2025. התוצאה: עלייה של 15% בשאילתות חיפוש ברבעון השלישי, כשה-AI מוסיף 20% חיפושים חדשים ללא קניבליזציה. מחקרים מראים ירידה של 60% בשיעור ההקלקה האורגני, אך זאת בגלל חשיפה רחבה יותר, שמגדילה תנועה כוללת ב-12%.
החיפוש - ליבת העסקים של גוגל
החיפוש נותר ליבת העסק, עם הכנסות של 56.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי 2025 - עלייה של 15% משנה קודמת, כשפרסום חיפוש תרם 75% מכך. סך ההכנסות הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16%, כשה-AI מאפשר מוניטיזציה חכמה יותר: פרסומות מוטמעות בסיכומי AI, שמגדילות קליקים ב-8% בממוצע. ג'מיני, מודל ה-AI של אלפבית, רשם גידול של 25% בארבעה חודשים ומשלב כעת קישורים למנויים בתשלום בארה"ב, מה שמגביר נאמנות משתמשים ב-15%.
- חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי הזה הופך את החיפוש ממכונת פרסום פסיבית לפלטפורמה אקטיבית, עם פוטנציאל צמיחה שמוערך על ידי האנליסטים ב-15% עד 20%. זה מקטין סיכונים מתחרות, כש-50% מהחיפושים כוללים כעת אלמנט AI, ומגדיל זמן שהייה ב-22%.
