קרן המטבע מורידה תחזיות בדיוק כאשר הסיטואציה משתפרת?
חדשות שליליות לכלכלה העולמית? קרן המטבע העולמית הורידה היום את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית לשנת 2020 מרמה של 3.2% לרמה של 3% בלבד. מדובר בצמיחה הכלכלית הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי שהתרחש ב-2008. למרות עדכון התחזית היום של הקרן, שוקי הכסף מתמחרים נק' מפנה בכלכלת אירופה בחודשים הקרובים.
אחד האינדיקטורים האמינים ביותר עבור הכלכלה האירופאית הוא קצב הגידול בכמות הכסף במערכת הבנקאית באירופה. פרסמנו את המדד לראשונה ב-BIZPORTAL ביוני 2018 (לכתבה המלאה), וטענו מספר פעמים כי שוק הכסף מאותת כי כלכלת האיחוד האירופאי צפויה להיכנס למיתון לקראת ספטמבר 2019, זמן קצר לפני עזיבתו של מריו דראגי את תפקיד יו"ר ה-ECB. ואכן, נתוני המאקרו המובילים ביבשת, ובפרט בגרמניה מאותתים צמיחה חלשה/שלילית (לכתבה המלאה).
כותרת האתר בינואר האחרון (לכתבה המלאה): שוק הכסף מקדים את הכלכלה הריאלית במספר חודשים
ברקע לתמריצים שהבנקים המרכזיים החלו לשפוך לשווקים בחודשים האחרונים, קצב הגידול בכמות הכסף (M1) באירופה החל לעלות בצורה חדה בחודשים האחרונים. בחודש האחרון עמד קצב הגידול על רמה של 8.3% בחישוב שנתי. המשמעות: המדד מאותת כי נתוני המאקרו באירופה צפויה לייצר תחתית בחודשים הקרובים, וכי קצב הצמיחה באירופה צפוי להתחיל לטפס לסביבות 1.5%. אמנם לא מדובר בקצב צמיחה גבוה במיוחד, אבל מדובר בשיפור משמעותי לעומת השנה האחרונה
- לראשונה: הזהב עקף את האירו כנכס רזרבה
- לגארד קוראת לאירופה: הזמן להפוך את האירו לחלופה אמיתית לדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
.
מדד כמות הכסף באירופה מול התמ"ג: נתוני המאקרו יתחילו לייצר תחתית בתקופה הקרובה?
הדבר הראשון שעולה לראש בעקבות עדכון התחזית של היום של ה-IMF הוא התחזית שסיפק הארגון בתחילת 2018. באותה תחזית, טען הארגון כי הכלכלה הגלובלית צומחת "בצורה מסונכרנת", בדיוק בשיא הנתונים באירופה שמאז ירדו בעקביות. היום קרן המטבע מציינת כי הכלכלה הגלובלית "מאטה בצורה מסונכרת", בדיוק כאשר רואים קצה של אור עבור הכלכלה האירופאית. מקריות?
יש לציין כי בעוד האינדיקטור האמין עבור אירופה מצביע על צפי להתאוששות, בארה"ב לעומת זאת הסיטואציה מבחינה הכלכלה הריאלית שונה. עקומת האג"ח לטווח של 3 חודשים/10 שנים התהפכה לראשונה בשישי האחרון ברקע להשקת תוכנית הרכישות של הפד'. עם זאת, העובדה כי עקומת האג"ח הייתה הפוכה למשך תקופה של 41 יום צפויה להתבטא בנתוני המאקרו הבאים, כאשר שיא ההאטה בארה"ב צפוי להתרחש במהלך הרבעון הראשון של 2020, כאשר הסיטואציה צפויה להשתפר במחצית השניה של 2020 (במידה ועקומת האג"ח לא חוזרת להיות הפוכה).
מדד ה-ISM בארה"ב במגזר הייצור מול עקומת האג"ח בארה"ב: נתוני המאקרו בארה"ב צפויים להמשיך להיחלש בחודשים הקרובים
- 2.כרגיל.. ישראל הינה אי שפיות כלכלית ביחס לעולם (ל"ת)מארק 16/10/2019 07:14הגב לתגובה זו
- 1.תענוג ללמוד (ל"ת)יוסי 15/10/2019 20:14הגב לתגובה זו
- מסוציאליסט שמסקר את הקפיטאליזים (ל"ת)איש 15/10/2019 22:50הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
