החוזים צונחים בעד 1.7% בצל החשש מהחרפת מלחמת הסחר
הנשיא טראמפ מעוניין להטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות ומחריף את מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. לאחר שהסינים השיבו על המכסים טראמפ ביום שישי והטילו מכסים על סחורות אמריקאיות בהיקף 34 מיליארד דולר (לכתבה המלאה), נשיא ארה"ב לא נשאר חייב.
החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט צונחים כעת בעד 1.7%, החוזה על מדד הנאסד"ק מאבד 1.4%, מדד הפחד מזנק 9%; הלחץ באירופה נמשך: מדד הדאקס מאבד 1.6% בפתיחה לאחר הירידה אתמול בשיעור דומה, ובאסיה שנחאי צנחה 3.8%.
המכסים החדשים יכנסו לתקוף רק "אם סין לא תשנה את הרגליה ואם היא לא תיסוג מהמכסים החדשים שהיא הודיעה עליהם", אמר טראמפ בהצהרה ששחרר באמצעות הבית הלבן. הסינים מצידם מבטיחים להלחם חזרה אם המכסים יצאו לפועל.
ברקע, משרד הסחר הסיני הודיע הבוקר כי במידה וארה"ב תטיל מכסים נוספים, סין תגיב בעוצמה. נציגי המשרד אמרו הבוקר: "ארה"ב החלה מלחמת סחר שמפרה את חוקי המסחר הבינלאומיים, בייג'ינג תגן על האינטרסים שלה, לא משנה איך תשתנה מדיניות הסחר בעולם".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה דבר אחד להיות סובלני עם מכסים של 50 מילארד דולר כאן ו-50 מילארד דולר שם, אבל כשהנשיא (טראמפ) מאיים במכסים נוספים של 200 מילארד, זה דיי מטריד", אמר מקס באוקוס, לשעבר שגריר ארה"ב סין בזמן ממשל אובמה.
- 3.טראמפ תותח על עושה מה שלפניו פחדו לעשות (ל"ת)יעקב 19/06/2018 12:53הגב לתגובה זו
- 2.אצל הסינים הכבוד העצמי יותר חשוב מהמחיר .... (ל"ת)מוטי 19/06/2018 12:53הגב לתגובה זו
- 1.בא 19/06/2018 11:44הגב לתגובה זועל הזמן ,תישלח את המפציצים ...........
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מדען בתעשיית הפארמה קרדיט: הבלוג הרשמי של אנבידיהאנבידיה מפתחת מחשב על מבוסס AI עם חברת התרופות אלי לילי
שותפות על נרקמת בין אנבידיה לחברת התרופות אלי לילי לייצור מחשב על, מבוסס בינה מלאכותית, במהלך שעשוי לייצר מהפכה בתעשיית הפארמה
חברת הפארמה, אלי לילי (Eli Lilly), הכריזה על שותפות עם אנבידיה (NVIDIA) לבניית מחשב־על חדש שיעמוד בשירות הפיתוח התרופתי. המערכת מבוססת על יותר מאלף יחידות DGX B300 של אנבידיה, ענקית הטכנולוגיה המפתחת שבבי GPU (עיבוד גרפי) מתקדמים ופתרונות בינה מלאכותית, והיא תיבנה במסגרת אחת ממפעלי הבינה המלאכותית הראשונים מסוגה בתעשייה.
שיתוף הפעולה יבוא לידי ביטוי בכך שכל היסטוריית הנתונים של אלי לילי, המכילים ניסויים מעשרות שנים של מחקר, כישלונות והצלחות מכל שנות קיומה, הופכים לנכס מרכזי, כאשר החברה מדגישה כי היא מושכת את "נכס המידע העמוק” שלה ומשלבת אותו עם כוח החישוב, יכולות עיבוד נתונים אינטנסיביות ולמידת המכונה וכך מתכוונת החברה לאמן מודלים על “מיליוני ניסויים” כדי לגלות תרופות פוטנציאליות, לצמצם מחזורי פיתוח ולקדם תרופות מהר יותר."
במקביל לכך, המהלך איננו רק בתחום פיתוח התרופות אלא בעצם משתלב גם בייצור, בבקרת איכות, באימאג’ינג רפואי ובניהול שרשרת האספקה. למשל, השימוש ב-digital twins (רפליקה וירטואלית של אדם או מוצר שקיים בעולם הגשמי), רובוטיקה חכמה ואמצעים חישוביים במסלולי הייצור, כל אלה מוזכרים כיישומים עתידיים בפועל של השותפות. עם זאת, הציבור הרחב ירגיש את ההשפעה המלאה של המערכת בעוד זמן. בכירים באלי לילי מדגישים כי גם לאחר גילוי מולקולה מבוססת AI, עדיין דרושות שנים של מחקר, ניסויים קליניים ואישור רגולטורי עד שנגיע לנקודה בה מטופלים יצרכו תרופות שנוצרו מהשותפות.
AI כשותף מדעי
היתרון המרכזי בשיתוף הפעולה הוא ההבטחה להפחית את הזמן והמשאבים הדרושים לגילוי פוטנציאלי של תרופות. היום תהליך פיתוח תרופה עשוי לארוך מעל לעשור, כשהעלויות מגיעות למיליארדי דולרים. על-פי הדיווחים, המערכת החדשה מאפשרת הרחבת ההיקף במחקר מולקולרי בדיקה של חלופות רבות יותר ובזירוז ברגע ההתחלתי ובכך “להעביר את המדע משיטת ניסוי-טעות לעיצוב מכוון של תרופות."
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בד בבד נמצא פה גם שינוי אסטרטגי בתעשייה: אלי לילי מדגישה כי היא עברה משימוש בבינה מלאכותית ככלי עזר לשימוש שבו היא "שותף מדעי". המשמעות היא שאי אפשר להשאיר את המערכת רק ככלי סטטי אלא היא צריכה להשתלב בשרשרת העבודה המדעית של החברה, משלב גילוי המולקולה ועד לייצור, שיווק ואפילו ניטור לאחר אישור.
