סגירה באירופה: הפוטסי נחלש 0.8%, הדאקס סגר בעליות קלות

מערכת Bizportal | (4)

יום המסחר הנוכחי באירופה נסגר במגמה מעורבת עם נטייה ברורה לירידות. מדד הדאקס הגרמני עלה בכ-0.1%, לעומתו הקאק נחלש כ-0.2% והפוטסי נפל 0.8%. מדד הסטוקס 600, אשר מבקש להציג את המגמה הכללית ביבשת נחלש היום 0.3%. 

מדדי אירופה

פוטסי

דאקס

CAC 40 0%

בחדשות החברות: ענקית התרופות באייר (סימול: BAYN), העלתה את מחיר הצעתה לרכוש את חברת החקלאות והזרעים מונסנטו (סימול: MON) במה שככל הנראה הולכת להיות עסקת הרכישה הגדולה של השנה. באייר מבקשת ליצור חברת ענק בקנה מידה עולמי שתעסוק בייצור זרעים וחומרי הדברה. אם כי הנהלת החברה הגרמנית טענה כי העלאת המחיר תלויה בשינויים במשא ומתן בין החברות. 

ההצעה הנוכחית של באייר עומדת על 127.5 דולר למניה. טרם פתיחת המסחר היום, מניית מונסנטו נסחרה בשווי של כמעט 108 דולר. כלומר מדובר פה באפסייד משמעותי של 16%. 

נתון הצמיחה  אירופה ברבעון השני אושר על 0.3%, כלומר האטה בקצב הצמיחה ביחס לרבעון הקודם שעמדה על 0.5%. לפי 'IHS Markit' ציפיות השוק לרבעון השלישי נמוכות ועומדות על 0.3%, למרות שאירופה הצליחה להתמודד עם השפעות הצבעת הברקזיט.

בגרמניה פורסמו נתוני סך ההזמנות  ממפעלים גרמניים, שעלה 0.2% ביולי אך נמוך מהציפיות של השוק לעלייה של 0.6%. 

בשוויץ פורסמו נתוני צמיחה שעלו על התחזיות כאשר התמ"ג עלה 0.6% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של השנה, וב-2% לעומת הרבעון השני של 2015. צפי הכלכלנים היה לעלייה של 0.9% בלבד בקצב שנתי.

המשך הרחבת המדיניות המוניטרית באמצעות רכישות אג"ח על ידי הבנק המרכזי באירופה נמשכות כבר 18 חודשים ובשבוע רשמו נקודת ציון בדמות סכום של טריליון אירו ברכישות. "ההרחבות הכמותיות ושיעורי הריבית השליליים אמורים להישאר עד שנת 2021". כך טוען ראש מחקר הבנקים קיאן אבו חוסיין בג'י פי מורגן. מבחינה חשבונאית טוען אבו-חוסיין כי "כל עוד מצב זה יימשך שולי הרווח של הבנקים לא אמורים להשתפר לאור העובדה ש-60% מרווחי הבנקים מגיע מהלוואות - לכן התשואה להון תיוותר נמוכה ביבשת". 

קיראו עוד ב"גלובל"

הבנק מחליט כמה אג"ח ירכוש מכל מדינה בהתאם לגובה התוצר שלה, כאשר נכון לסוף אוגוסט הוא רכש אג"ח גרמני בשווי 238 מיליארד אירו, אג"ח צרפתי בשווי של 189 מיליארד אירו ואג"ח איטלקי בשווי של 164 מיליארד אירו. הבנק המרכזי הכריז על תכנית ה-QE בינואר 2015 שמטרתה להגביר רמות האינפלציה ביבשת, שעומדת כרגע על 0.2% ונמוכה מהיעד שעומד על 2%. עם זאת, הכלכלנים תוהים אם התכנית מצליחה בעוד אי הוודאות בגוש האירו קיבלה דחיפה משמעותית עם תוצאות משאל העם בבריטניה. 

בתוך כך אנליסט הבנקים של ג'י פי מורגן כי הוא מאמין שההרחבה הכמותית תימשך עד שנת 2021. 

כאמור, הבנק המרכזי של אירופה צפוי ביום חמישי הקרוב לספק את המשך המדיניות, והציפיות מעורבות. מצד אחד, ציפיות להמשך התכנית להרחבה מוניטרית מעבר לחודש מרץ 2017 ומצד שני, ציפיות מהבנק להמתין לסוף השנה כדי לאמוד את השפעות ה'ברקזיט' בבריטניה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסף 06/09/2016 20:59
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל זה נקרה צלילה בכלכלה זה נקרא תנודה קטנה ובלתי משמעותית
  • 2.
    לבנתיים 06/09/2016 19:56
    הגב לתגובה זו
    איפה הברקזיט שהבטיחו לנו ? מה עבדו עלינו בעניים ? כן בגדול , כל מי שמכר אכל אותה.
  • 1.
    דרומה חזק 1389 (ל"ת)
    זקן בבורסה 06/09/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
  • זבדיאל 06/09/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    אירופה תמשיך לעלות והריבית השלילית לא מותירה ברירה אלא להשקיע בשוק ההון. תתחיל להתרגל להרבה הרבה הרבה שנים של ריבית נמוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.