וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

אנבידיה ממשיכה לעלות; פלנטיר מוסיפה 2% - המניות הבולטות בוול סטריט

אוקטובר סגר חזק - נובמבר יפתח ירוק; מבין כ-300 חברות במדד S&P 500 שכבר פרסמו את דוחות הרבעון השלישי, יותר מ-80% היכו את הציפיות - מה הציפיות מהדוחות של פלנטיר "מניית העם"?

צוות גלובל |

אוקטובר סגר חזק ונובמבר כנראה גם הולך להיפתח ירוק. החוזים העתידיים מצביעים על פתיחה חיובית לשבוע המסחר ולחודש נובמבר, המשקיעים עדיין רוכבים על האופטימיות של אוקטובר ומתמקדים בתוצאות החזקות של ענקיות הטק, בהשקעות ה"קפקס" (ההשקעות ההוניות) שלא מפסיקות לזרום ומוכיחות על האמונה הגדולה של הענקיות בתחום. יש מי שיגיד שזו אמונה עיוורת. הגענו לשלב של אל-חזור, של "הכל או לא כלום" הענקיות מהמרות על ה-AI במאות מיליארדים תחום שרחוק מלהוכיח רווחיות אבל עם השלכות מזהירות על כל תחומי הכלכלה, התעסוקה והחיים. הסנטימנט בשוק עדיין חיובי, גם בזכות הרגיעה ביחסים בין ארה"ב לסין והערכה שהפד' ימשיך בקו מרוכך כשיסיים את הצמצום הכמותי שלו בדצמבר.

בינתיים, החוזים על הדאו עולים בכ-0.1%, החוזים על מדד S&P 500 מוסיפים כ-0.3%, והחוזים על הנאסד"ק מטפסים בכ-0.6% - כשמניות הטכנולוגיה, בהובלת מניות השבבים דוחפות את המדד. מיקרון מזנקת בכ-4% ומובילה את מגזר השבבים, לצד עליות של כ-1% באנבידיה וב-AMD, בעוד קרן הסל על תעשיית השבבים VanEck Vectors Semiconductor -0.85%   מוסיפה כ-1%. גם מניות טכנולוגיה נוספות כמו מטא ופלנטיר בעליה בטרום כשפלנטיר, "מניית העם" צפויה לדווח אחרי הנעילה - השקעות ה"קפקס" ממשיכות: מיקרוסופט ו-IREN בעסקת ענן של 9.7 מיליארד דולר

הבורסה האמריקאית מגיעה לפתיחת השבוע אחרי חודש אוקטובר מוצלח במיוחד: מדד S&P 500 עלה ב-2.3%, הדאו ג’ונס הוסיף 2.5%, והנאסד"ק התחזק ב-4.7%. העליות הגיעו בין היתר מהמשך המומנטום סביב ה-AI וגם כמו שאמרנו מהתמתנות של המתח בין סין לארה"ב. מבין כ-300 חברות במדד S&P 500 שכבר פרסמו את דוחות הרבעון השלישי, יותר מ-80% היכו את תחזיות האנליסטים. השבוע צפויות מעל 100 חברות נוספות לדווח - ובהן גם שמות בולטים מתחום הבינה המלאכותית והשבבים כמו פלנטיר PLTR ו-AMD.

בזירה המאקרו-כלכלית, תשומת הלב מופנית גם לוושינגטון, שם נמשכת השבתת הממשל הפדרלי שמעכבת פרסום נתוני מאקרו חשובים, ובראשם דו"ח התעסוקה החודשי. לאור זאת, נתוני התעסוקה של ADP שיתפרסמו ברביעי יקבלו חשיבות מיוחדת. תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים נעה סביב 4.09%, הזהב מתחזק ב-0.7% לרמה של 4,025 דולר לאונקיה, והדולר נותר יציב מול סל המטבעות.

במקביל, בשוק הסחורות נרשמת עלייה קלה במחירי הנפט לאחר ש-OPEC+ הודיעה כי תשהה את העלאות התפוקה ברבעון הראשון של 2026 - החלטה שמפחיתה את החשש מעודף היצע. הנפט מסוג ברנט מטפס ב-0.3% לרמה של 65 דולר לחבית, וה-WTI מוסיף 0.4% ל-61.21 דולר. ההחלטה מגיעה לאחר שהקבוצה תעלה את התפוקה בדצמבר ב-137 אלף חביות ביום, אך תעצור את ההגדלות משלושת החודשים הבאים, מתוך ציפייה לעונתיות של ירידה בביקוש - לאור מהלכי אופק+ מורגן סטנלי מעלה תחזית למחיר הנפט.

באותו הקשר, מנכ"ל חברת הנפט של אבו דאבי, סולטן אל ג'אבר, מזהיר כי מהפכת הבינה המלאכותית תיצור ביקושי אנרגיה חסרי תקדים ותחזיר ל"זהב השחור" את המקום שלו -  ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט.


המניות הבולטות בוול סטריט

אנבידיה NVIDIA Corp. 0.04%   עולה בכ-2% במסחר המוקדם אחרי שארה"ב אישרה למיקרוסופט Microsoft Corp -0.06%   לשלוח לראשונה שבבי AI מתוצרת אנבידיה לשימוש באיחוד האמירויות. זה צעד ראשון שמראה על "שחרור" במדיניות הקשוחה של טראמפ בנוגע לייצוא של שבבים מתקדמים מחוץ לגבולות ארה"ב. הצעד הזה מרמז על גישה גמישה יותר מצד הממשל האמריקאי כלפי שיתופי פעולה טכנולוגיים אזרחיים. השבבים, שנועדו לאימון ולהפעלת מודלי AI, הם אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של אנבידיה וההודעה האחרונה נותנת לה רוח גבית. נזכיר כי בשבוע שעבר אנבידיה טיפסה מעל 5 טירליון דולר - החברה הראשונה בהיסטוריה לעשות את זה.

קיראו עוד ב"גלובל"

ברקשייר האתאוויי Berkshire Hathaway Inc 1.2%    מטפסת בטרום מסחר לאחר שהציגה קפיצה של 33% ברווח התפעולי לרבעון השלישי, שהגיע ל-13.5 מיליארד דולר. הרווח נבע בעיקר מזינוק בפעילות הביטוחית, שעלתה ל-2.4 מיליארד דולר לעומת 750 מיליון בשנה שעברה, וכן משיפור בעסקי הרכבות והתעשייה של הקונגלומרט. החברה לא ביצעה רכישות עצמיות של מניות, מהלך שנמשך מאז מאי האחרון, אז הודיע וורן באפט על כוונתו לפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025. מניות החברה אמנם איבדו יותר מ-10% מאז ההודעה, אך הבוקר הן מוסיפות 1.5% לפני פתיחת המסחר הרשמית.

אמזון Amazon.com Inc. 0.56%     ממשיכה את המומנטום מהשבוע שעבר, עם עלייה של 0.4% במסחר המוקדם לאחר שסגרה את יום שישי בעלייה של כמעט 10% לשיא כל הזמנים - 244.22 דולר למניה. הדוחות האחרונים של החברה הפתיעו את האנליסטים לטובה, כאשר חטיבת הענן AWS רשמה צמיחה של 20% בהכנסות ל-33 מיליארד דולר. המנכ"ל אנדי ג'סי ציין כי החברה ממשיכה לראות ביקוש חזק בתחום הבינה המלאכותית ובתשתיות הליבה. שווי השוק של אמזון זינק ביום שישי ב-228 מיליארד דולר - העלייה היומית הגדולה בתולדותיה.

מניית AMD Advanced Micro Devices -1.75%   מוסיפה 1.3% לפני הפתיחה, לאחר חודש יוצא דופן שבו קפצה ב-26% - הביצוע החודשי הטוב ביותר של החברה מאז 2001. הסיבה המרכזית לראלי היא ההודעה על הסכם חדש להפוך לספקית מרכזית של שבבים לחברת OpenAI, המפתחת של ChatGPT. החברה תפרסם את דוחותיה לרבעון השלישי מחר לאחר הסגירה, והציפיות בשוק גבוהות במיוחד.

חברת מרכזי הנתונים איירן Iris Energy -6.84%      מזנקת ב-19% במסחר המוקדם, לאחר שחתמה על חוזה רב-שנתי עם מיקרוסופט לאספקת שירותי ענן מבוססי GPU, בהיקף כולל של כ-9.7 מיליארד דולר. לפי ההסכם, מיקרוסופט תקבל גישה לשבבי Nvidia GB300 במשך חמש שנים, כשכ-20% מהתמורה שולמה מראש. בנוסף, איירן הודיעה על הסכם עם Dell לרכישת הציוד והשבבים בהיקף של 5.8 מיליארד דולר.

יצרניות הרכב החשמלי הסיניות נעות גם הן כלפי מעלה לאחר פרסום נתוני המכירות לחודש אוקטובר. ניאו NIO -4.19%    עולה 1.2% לאחר שמסרה 40,397 כלי רכב - שיא חדש ועלייה של 93% לעומת השנה שעברה. XPeng מטפסת 1.3% עם גידול של 76% במסירות, בעוד לִי אוטו מסתפקת בעלייה קלה של 0.2% לאחר ירידה של 38% לעומת אוקטובר אשתקד. BYD Boyd Gaming Corp. , המובילה הסינית בתחום, דיווחה על 222,559 מסירות של רכבים חשמליים - עלייה של 17%.

מניית טסלה Tesla -3.68%     מתחזקת ב-0.4% בטרום מסחר, אף שהחברה עצמה אינה מפרסמת נתוני מכירות חודשיים. לפי נתונים בענף, טסלה מכרה עד ספטמבר כ-438 אלף רכבים בסין - ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת, מה שעשוי להוביל לירידה שנתית ראשונה במכירות במדינה. מאוחר יותר השבוע צפויים בעלי המניות להצביע על חבילת תגמול חדשה לאילון מאסק, שתעניק לו פוטנציאל לקבלת 425 מיליון מניות נוספות.

פלנטיר Palantir 1.65%   עולה 2.1% לקראת פרסום תוצאותיה הערב. החברה, שמפתחת תוכנות בינה מלאכותית לניתוח כמויות עצומות של נתונים, צפויה לדווח על רווח של 17 סנט למניה והכנסות של כ-1.09 מיליארד דולר. מניית פלנטיר כבר זינקה ב-165% מתחילת השנה, והציפיות בשוק גבוהות להמשך המומנטום.


היום צפויים להתפרסם גם דוחות של חברות נוספות: ובהן ורטקס VRTX, דיימונדבק אנרג'י FANG, און סמיקונדקטור ON, ביונטק BNTX, פברינט FN וקלורוקס CLX. 

בהמשך השבוע יפורסמו גם דוחות של: קואלקום , Arm Holdings, שופיפיי SHOP, אפלאבין APP, אריסטה נטוורקס ANET, אובר UBER, נובו נורדיסק NVO, אמגן AMGN, פייזר PFE, מקדונלד'ס MCD, ספוטיפיי SPOT, פרארי RACE, רובינהוד HOOD, דורדאש DASH, פורטינט FTNT, קונוקו פיליפס COP, איירבי-אנבי ABNB, פארקר הניפין PH, מאנסטר MNST, דאטאדוג DDOG, וורנר ברוס WBD, בלוק SQ, טייק-טו אינטראקטיב TTWO וקונסטליישן אנרג'י CEG.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.