substacksubstack

חברת התקשורת הדיגיטלית שגייסה לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר

5 מיליון מנויים משלמים, מאות מיליוני דולרים שזורמים ישירות מקוראים ליוצרים, והוכחה חד-משמעית שהקהל מוכן לעקוף את מודל הפרסומות המסורתי - כך הפלטפורמה שהחלה כבית לניוזלטרים הופכת לאיום אמיתי על פייסבוק וטוויטר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה תקשורת עיתונאים

מהפכת התקשורת מקבלת חיזוק משמעותי. Substack, הפלטפורמה שהפכה לביתם של אלפי עיתונאים וכותבים עצמאיים, השלימה גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. הכסף יושקע בפיתוח כלים טכנולוגיים מתקדמים, בהרחבת פעילותה ובהגברת התמיכה ביוצרי תוכן.


סבב הגיוס הובל על ידי קרן ההשקעות BOND וקבוצת Chernin, בהשתתפות אנדריסן הורוביץ, ריץ' פול – מייסד Klutch Sports Group – וג'נס גרדה, שותף-מייסד של Skims Body. שילוב יוצא דופן זה של משקיעים מתחומי הטכנולוגיה, הספורט והאופנה, משקף את הפוטנציאל הרב שמייחסים לפלטפורמה.


Substack, שהוקמה בשנת 2017, בנתה מודל עסקי שמאפשר לכותבים עצמאיים למכור ניוזלטרים בתשלום ישיר לקוראים. בכך היא עוקפת את המודל המסורתי של פרסום דיגיטלי מבוסס פרסומות, ומקדמת קשר ישיר ואישי בין היוצר לקהל שלו – מודל שמציע יציבות כלכלית ומעורר עניין רב בקרב המשקיעים.


הביקוש גובר

הפלטפורמה חצתה לאחרונה את רף חמשת מיליון המנויים המשלמים – נתון שמעיד על ביקוש גובר לתוכן עצמאי ואיכותי. מדובר בהישג משמעותי בעולם שבו פלטפורמות רבות מתקשות להמיר משתמשים חינמיים למנויים משלמים. בעוד פייסבוק וטוויטר מתלבטות כיצד לגבות תשלום מהמשתמשים, Substack כבר הוכיחה שהקהל מוכן לשלם עבור ערך אמיתי.

Substack אינה מסתפקת בניוזלטרים ומרחיבה את פעילותה גם לעולמות הפודקאסט והווידיאו. בכך היא נכנסת לזירה תחרותית מול פלטפורמות כמו Spotify ו-YouTube, שגם הן מנסות למשוך אליהן יוצרי תוכן איכותיים. מדובר במרוץ על הכישרון המוביל בתעשייה – וכל שחקנית מנסה להציע את התנאים האטרקטיביים ביותר.


בתחילת השנה השיקה החברה קרן בסך 20 מיליון דולר במטרה למשוך יוצרים מפלטפורמות כמו טיק טוק. זהו חלק מאסטרטגיה אגרסיבית להתרחבות, הכוללת השקעות משמעותיות לגיוס טאלנטים – בדומה למאבקי הרכש בעולם הספורט, שבו קבוצות משקיעות הון כדי להביא שחקני מפתח.


המייסדים כריס בסט, חמיש מקנזי וג'יראג' סטהי כתבו בבלוג החברה כי הם "בונים כלים ורשת שנועדו להגן על עצמאות היוצרים, לחזק את קולם ולטפח קשרים עמוקים וישירים עם הקהל".

קיראו עוד ב"גלובל"


לדברי המייסדים, מאות מיליוני דולרים מועברים מדי שנה מהקוראים ליוצרים דרך הפלטפורמה. הגיוס הנוכחי מעלה את סך ההון שגייסה החברה לכ-200 מיליון דולר. במבט רחב יותר, הוא חלק ממגמה של מעבר מפלטפורמות גדולות לפתרונות המעניקים ליוצרים יותר שליטה על התוכן ועל ההכנסות. אם מגמה זו תימשך – אנו צפויים לראות שינוי עמוק בתעשיית התקשורת הדיגיטלית.




הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עובדים
צילום: Alex Kotliarskyi on Unsplash

ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב

שוק העבודה האמריקאי בסערה: 800 אלף משרות אבדו מתחילת השנה, הטכנולוגיה מובילה עם 142 אלף פיטורים; מה יהיה בהמשך?



עמית בר |

שוק העבודה האמריקאי נמצא בנקודת מפנה דרמטית. הנתונים האחרונים של הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה (BLS) מבטאים חולשה: בחודש אוגוסט נוספו למשק האמריקאי 22 אלף משרות בלבד - פחות משליש מהתחזיות שדיברו על 75-80 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה עלה בחודשים האחרונים ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021, והתיקונים לדוחות החודשים הקודמים רק החמירו את התמונה עם הפחתה של 13 אלף משרות נוספות.

מתחילת השנה איבד המגזר הפרטי האמריקאי למעלה מ-800 אלף משרות. הנפגעים העיקריים הם מגזרי הייצור, הקמעונאות והטכנולוגיה. ברבעון השני נוספו 450 אלף משרות בלבד - ירידה חדה של 40% בהשוואה ל-750 אלף משרות באותה תקופה אשתקד. בשלושת החודשים יוני-אוגוסט נוספו פחות מ-100 אלף משרות במצטבר - צניחה של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2024.

מהפכת הבינה המלאכותית: מהחזון לשטח

בעוד שגורמים מסורתיים כמו עליית ריבית ואינפלציה ממשיכים להשפיע על השוק, הגורם החדש והמשמעותי ביותר הוא הבינה המלאכותית. הנתונים העדכניים חושפים כי כ-10 אלף פיטורים השנה קשורים ישירות לאוטומציה מבוססת AI. אבל אלו רק הדיווחים הישירים. רוב החברות לא מהדהדות את זה החוצה, אלא פשוט עושות פיטורים שקטים כי יש סוכן AI מספיק טוב. 

מגזר הטכנולוגיה לבדו ספג 142 אלף פיטורים מתחילת השנה - ממוצע מדהים של 600 עובדים מדי יום. על פי ההערכות כ-100 אלף משרות לפחות איבדו את עבודתם כתוצאה ישירה מהטמעת טכנולוגיות AI

המהפכה שהחלה עם השקת ChatGPT בסוף 2022 הפכה למציאות קשה כשבנוסף הביקוש למשרות IT מסורתיות צנח ב-50%, בעוד הדרישה למומחי AI זינקה ב-94%.

הענקיות מובילות את גל הפיטורים

סיילספורס, פיטרה 4,000 עובדים והמנכ"ל שלה סיפר שזה בזכות ה-AI. אמזון הודיעה על פיטורי 18 אלף עובדים, מיקרוסופט על 10 אלף, ומטא על 21 אלף - במקביל, אותן חברות משקיעות עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח יכולות AI.