מניית טסלה מטפסת לרמת מחיר שלא נראתה מאז פברואר: האם האופטימיות מוצדקת?
מניית טסלה Tesla -0.03% רושמת עלייה מרשימה של כ-5%, כאשר הסנטימנט החיובי לגבי מדיניות הסחר בין ארה"ב לסין דחף את המניה לשיא חדש מאז פברואר. מדובר בשבוע השלישי ברציפות של עליות עבור יצרנית הרכבים החשמליים, כאשר השיפור
במעמדה בשוק מגיע על רקע דיווחים על הקלות במכסים מצד הנשיא טראמפ.
העלייה במניית טסלה מיוחסת בעיקר לתחושת האופטימיות בשוק, בעקבות דיווחים על אפשרות להפחתת מכסים על ייבוא סיני לקראת שיחות סחר בסוף השבוע. זאת לאחר עסקת הסחר עם בריטניה,
שתרמה גם היא לאווירה החיובית. המניה עלתה ביותר מ-15% בשלושת השבועות האחרונים, בעיקר בעקבות הצהרתו של אילון מאסק כי הוא מתכנן להקדיש יותר זמן לניהול החברה עם התרחקותו מהממשל האמריקאי. עם זאת, למרות האופטימיות, לא כל החדשות חיוביות: הנתונים האחרונים מצביעים
על ירידה חדה במכירות טסלה באירופה.
על אף העלייה במניה, נתוני המכירות באירופה מציירים תמונה מדאיגה. לפי איגוד יצרני הרכב בבריטניה, נרשמו רק 512 רכבים חדשים מתוצרת טסלה באפריל - ירידה של 62% לעומת השנה שעברה. גם בגרמניה, בה ממוקם המפעל
האירופי היחיד של טסלה, חלה ירידה של 46% במסירות הרכב. מדינות נוספות כמו צרפת (ירידה של 59%), דנמרק (ירידה של 67%) ושבדיה (ירידה של 81%) מצביעות על מגמת ירידה חדה במכירות.
גם בארה"ב לא הכל ורוד: טסלה נאלצה להשיק גרסה חדשה וזולה יותר
של דגם Model Y, במטרה לעודד את הביקוש. הדגם החדש מציע הנעה אחורית (RWD) במחיר התחלתי של 46,630 דולר לפני תמריצים. בנוסף, החברה השיקה מימון מוזל על הדגם כדי לעודד מכירות ברבעון השני.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה דווח כי מנון פרשנת, מנהל הפעילות של טסלה בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון לא פשוט עבור יצרנית הרכבים החשמליים. הפרישה מגיעה כאשר טסלה מתקדמת בתוכניותיה לפתוח חנויות ראשונות במומבאי ודלהי, כחלק מהניסיון לחדור לשוק ההודי - השלישי בגודלו בעולם. מנון, שכיהן כמנהל המדינה ויושב ראש הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" במשך קרוב לתשע שנים, נחשב לדמות מפתח בהנחת היסודות לפעילות החברה במדינה.
במהלך כהונתו הוביל מנון את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021 ואת המאמץ להבטיח חוזי שכירות לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. בזכות מאמציו הצליחה טסלה להתגבר על
אתגרי הרגולציה המורכבים בהודו ולהתקרב להשקה רשמית במדינה. על פי הדיווחים, צוותים מטסלה סין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו עד למינוי מחליף רשמי. הפרישה מתרחשת ברגע רגיש, כאשר טסלה קרובה מתמיד להיכנס לשוק ההודי לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.
כחלק מאסטרטגיית הצמיחה העתידית שלה, טסלה ממשיכה להמר על פיתוח רובוטקסי (Robotaxi), אך נתקלה במכשול משפטי כאשר משרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) דחה את בקשתה לזכות בלעדית על המונח "Robotaxi". המשקיעים ממשיכים לשאול האם העליות במניה אכן מוצדקות,
במיוחד לאור הביצועים המסחריים החלשים באירופה והצורך בהשקות חדשות כדי לשמור על הביקוש בארה"ב. על אף הנתונים המאכזבים, תחושת הביטחון שמשרה מאסק, יחד עם הציפיות לשיפור ביחסי הסחר עם סין, ממשיכים לתמוך במניה.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מניית טסלה היא סיפור של
סנטימנט שוק יותר מאשר ביצועים פיננסיים. כל עוד האווירה הכללית בשוק נותרת חיובית ומאסק ממשיך להציג תוכניות שאפתניות, ייתכן שהמשקיעים ימשיכו לתת אמון במניה - גם כאשר הביצועים בפועל לא תמיד מצדיקים את השווי הגבוה. העתיד של טסלה ייקבע בעיקר על פי הצלחתה לשמור
על קצב מכירות יציב בארה"ב, לצד התמודדות עם האתגרים באירופה והמשך הפיתוח של פרויקט הרובוטקסי השאפתני.
שווי השוק של טסלה עומד על כ-963 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה ב-26% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-74%, מכפיל הרווח העתידי של המניה עומד על 96. ברבעון הראשון של 2025, החברה רשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר, כאשר בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר. במבט על ביצועי המגזרים השונים, ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה ביותר, עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה חדה של 20% לעומת השנה הקודמת.
המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.
- 8.אחד העם 10/05/2025 09:38הגב לתגובה זותפנימו מניות כמו טסלה לא באמת מתנהגות לפי מכפיל רווח או ביצועים כאלה ואחרים. יש כאן הייפ שמתדלק משקיעים. הייתי נזהר להחזיק אותה שנים אבל בטווח הקצר אין כל קשה בין מחיר המניה לביצועי החברה.הדיווח האחרון היה לא פחות מנוראי המצב באירופה בכי רע גם בסין ובארהב המחירים יורדים כי יש מתחרות זולות. והמניה אשכרה עולה. לך תבין
- בשונה משאר החברות ב7 המופלאות (ל"ת)אנונימי 10/05/2025 23:19הגב לתגובה זו
- 7.שמשון 10/05/2025 07:16הגב לתגובה זוהשוק בכלל מתומחר יקר. לא לאורך זמן.
- 6.אנונימי 10/05/2025 06:58הגב לתגובה זולפחות חץ אחד יפגע. כלומר לא אמרתה או חידשתה כלום.
- 5.אחלה מכונית חרא מניה (ל"ת)הרכב הכי מוצלח שהיה לי 10/05/2025 01:05הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 09/05/2025 23:20הגב לתגובה זואז יש FSD אבל זה לא שווה הייפ ןטריליונים. לא עכשיו. עד שיקרה משהו הסינים כבר יביאו את ה FSD שלהם טסלה תנוטרל.
- אנונימי 11/05/2025 00:48הגב לתגובה זוהטכנולוגיה של טסלה לדברי החברה בנויה על מצלמות פשוטות ולא לייזרים יקרים רצח לידארוהעיבוד של התמונה נעשה על ידי בינה מלאכותית ייעודית ככך שיש פה גם עלויות זולות פר רכבוגם תוכנת שמעבדת מציאות במהירות גבוהה מאד שיכולה להיות רלוונטית לעוד הרבה דבריםכרגע לדוגמה התוכנה הזו משמשת גם את הרובוטים שלהם
- 3.החיים 09/05/2025 22:49הגב לתגובה זוחברת רכבמכירות תקועות על כמה מאות אלפי כלי רכב ברבעוןעם מגוון דגמים דלנסחרת במכפיל מטורף על רווחים שלא יהיו גם עוד עשר שניםכנראה משקיעה לעולם לא יחזרו לקרקע המציאות
- 2.אנונימי 09/05/2025 22:05הגב לתגובה זומאסק זה חלאה
- 1.אנונימי 09/05/2025 22:01הגב לתגובה זואף מניה אחרת אין מכפיל רווח כל כך גבוה של 160 כאשר חברת מכוניות אחרות כמו טיוטה המכפיל רווח הוא 8 זאת אומרת מנית טסלה פי 20 יותר יקר. מה רכבים חשמלים והיברידים של טיוטה לא טובים
- לא מכפיל רווח 10/05/2025 07:01הגב לתגובה זולטסלה יש הכנסות משמעותיות לא רק ממכוניות. באוסטרליה ההכנסות על אנרגיה גבוהות מעל כלי רכב.להשוות את טסלה לחברת רכב זה לא נכון ומראה על חוסר הבנה של השוק.יש חברות אחרות עם מכפיל הכנסות גבוה בסדרי גודל משל טסלה ולכן גם זה לא נכון.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
