אילון מאסקאילון מאסק

מניית טסלה מטפסת לרמת מחיר שלא נראתה מאז פברואר: האם האופטימיות מוצדקת?

המניה נוסקת ומשלימה עלייה של 38% מאז השפל של אפריל, אבל האם טסלה באמת בכיוון הנכון? ירידות חדות במכירות באירופה וקשיים בשוק ההודי עלולים לפגוע במומנטום
אביחי טדסה | (11)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla -2.68%   רושמת עלייה מרשימה של כ-5%, כאשר הסנטימנט החיובי לגבי מדיניות הסחר בין ארה"ב לסין דחף את המניה לשיא חדש מאז פברואר. מדובר בשבוע השלישי ברציפות של עליות עבור יצרנית הרכבים החשמליים, כאשר השיפור במעמדה בשוק מגיע על רקע דיווחים על הקלות במכסים מצד הנשיא טראמפ.


העלייה במניית טסלה מיוחסת בעיקר לתחושת האופטימיות בשוק, בעקבות דיווחים על אפשרות להפחתת מכסים על ייבוא סיני לקראת שיחות סחר בסוף השבוע. זאת לאחר עסקת הסחר עם בריטניה, שתרמה גם היא לאווירה החיובית. המניה עלתה ביותר מ-15% בשלושת השבועות האחרונים, בעיקר בעקבות הצהרתו של אילון מאסק כי הוא מתכנן להקדיש יותר זמן לניהול החברה עם התרחקותו מהממשל האמריקאי. עם זאת, למרות האופטימיות, לא כל החדשות חיוביות: הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה חדה במכירות טסלה באירופה.


על אף העלייה במניה, נתוני המכירות באירופה מציירים תמונה מדאיגה. לפי איגוד יצרני הרכב בבריטניה, נרשמו רק 512 רכבים חדשים מתוצרת טסלה באפריל - ירידה של 62% לעומת השנה שעברה. גם בגרמניה, בה ממוקם המפעל האירופי היחיד של טסלה, חלה ירידה של 46% במסירות הרכב. מדינות נוספות כמו צרפת (ירידה של 59%), דנמרק (ירידה של 67%) ושבדיה (ירידה של 81%) מצביעות על מגמת ירידה חדה במכירות.


גם בארה"ב לא הכל ורוד: טסלה נאלצה להשיק גרסה חדשה וזולה יותר של דגם Model Y, במטרה לעודד את הביקוש. הדגם החדש מציע הנעה אחורית (RWD) במחיר התחלתי של 46,630 דולר לפני תמריצים. בנוסף, החברה השיקה מימון מוזל על הדגם כדי לעודד מכירות ברבעון השני.


לאחרונה דווח כי מנון פרשנת, מנהל הפעילות של טסלה בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון לא פשוט עבור יצרנית הרכבים החשמליים. הפרישה מגיעה כאשר טסלה מתקדמת בתוכניותיה לפתוח חנויות ראשונות במומבאי ודלהי, כחלק מהניסיון לחדור לשוק ההודי - השלישי בגודלו בעולם. מנון, שכיהן כמנהל המדינה ויושב ראש הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" במשך קרוב לתשע שנים, נחשב לדמות מפתח בהנחת היסודות לפעילות החברה במדינה. 

במהלך כהונתו הוביל מנון את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021 ואת המאמץ להבטיח חוזי שכירות לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. בזכות מאמציו הצליחה טסלה להתגבר על אתגרי הרגולציה המורכבים בהודו ולהתקרב להשקה רשמית במדינה. על פי הדיווחים, צוותים מטסלה סין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו עד למינוי מחליף רשמי. הפרישה מתרחשת ברגע רגיש, כאשר טסלה קרובה מתמיד להיכנס לשוק ההודי לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.


כחלק מאסטרטגיית הצמיחה העתידית שלה, טסלה ממשיכה להמר על פיתוח רובוטקסי (Robotaxi), אך נתקלה במכשול משפטי כאשר משרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) דחה את בקשתה לזכות בלעדית על המונח "Robotaxi". המשקיעים ממשיכים לשאול האם העליות במניה אכן מוצדקות, במיוחד לאור הביצועים המסחריים החלשים באירופה והצורך בהשקות חדשות כדי לשמור על הביקוש בארה"ב. על אף הנתונים המאכזבים, תחושת הביטחון שמשרה מאסק, יחד עם הציפיות לשיפור ביחסי הסחר עם סין, ממשיכים לתמוך במניה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מניית טסלה היא סיפור של סנטימנט שוק יותר מאשר ביצועים פיננסיים. כל עוד האווירה הכללית בשוק נותרת חיובית ומאסק ממשיך להציג תוכניות שאפתניות, ייתכן שהמשקיעים ימשיכו לתת אמון במניה - גם כאשר הביצועים בפועל לא תמיד מצדיקים את השווי הגבוה. העתיד של טסלה ייקבע בעיקר על פי הצלחתה לשמור על קצב מכירות יציב בארה"ב, לצד התמודדות עם האתגרים באירופה והמשך הפיתוח של פרויקט הרובוטקסי השאפתני.


שווי השוק של טסלה עומד על כ-963 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה ב-26% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-74%, מכפיל הרווח העתידי של המניה עומד על 96. ברבעון הראשון של 2025, החברה רשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר, כאשר בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר. במבט על ביצועי המגזרים השונים, ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה ביותר, עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה חדה של 20% לעומת השנה הקודמת.

המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אחד העם 10/05/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
    תפנימו מניות כמו טסלה לא באמת מתנהגות לפי מכפיל רווח או ביצועים כאלה ואחרים. יש כאן הייפ שמתדלק משקיעים. הייתי נזהר להחזיק אותה שנים אבל בטווח הקצר אין כל קשה בין מחיר המניה לביצועי החברה.הדיווח האחרון היה לא פחות מנוראי המצב באירופה בכי רע גם בסין ובארהב המחירים יורדים כי יש מתחרות זולות. והמניה אשכרה עולה. לך תבין
  • בשונה משאר החברות ב7 המופלאות (ל"ת)
    אנונימי 10/05/2025 23:19
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שמשון 10/05/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
    השוק בכלל מתומחר יקר. לא לאורך זמן.
  • 6.
    אנונימי 10/05/2025 06:58
    הגב לתגובה זו
    לפחות חץ אחד יפגע. כלומר לא אמרתה או חידשתה כלום.
  • 5.
    אחלה מכונית חרא מניה (ל"ת)
    הרכב הכי מוצלח שהיה לי 10/05/2025 01:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 09/05/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
    אז יש FSD אבל זה לא שווה הייפ ןטריליונים. לא עכשיו. עד שיקרה משהו הסינים כבר יביאו את ה FSD שלהם טסלה תנוטרל.
  • אנונימי 11/05/2025 00:48
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה של טסלה לדברי החברה בנויה על מצלמות פשוטות ולא לייזרים יקרים רצח לידארוהעיבוד של התמונה נעשה על ידי בינה מלאכותית ייעודית ככך שיש פה גם עלויות זולות פר רכבוגם תוכנת שמעבדת מציאות במהירות גבוהה מאד שיכולה להיות רלוונטית לעוד הרבה דבריםכרגע לדוגמה התוכנה הזו משמשת גם את הרובוטים שלהם
  • 3.
    החיים 09/05/2025 22:49
    הגב לתגובה זו
    חברת רכבמכירות תקועות על כמה מאות אלפי כלי רכב ברבעוןעם מגוון דגמים דלנסחרת במכפיל מטורף על רווחים שלא יהיו גם עוד עשר שניםכנראה משקיעה לעולם לא יחזרו לקרקע המציאות
  • 2.
    אנונימי 09/05/2025 22:05
    הגב לתגובה זו
    מאסק זה חלאה
  • 1.
    אנונימי 09/05/2025 22:01
    הגב לתגובה זו
    אף מניה אחרת אין מכפיל רווח כל כך גבוה של 160 כאשר חברת מכוניות אחרות כמו טיוטה המכפיל רווח הוא 8 זאת אומרת מנית טסלה פי 20 יותר יקר. מה רכבים חשמלים והיברידים של טיוטה לא טובים
  • לא מכפיל רווח 10/05/2025 07:01
    הגב לתגובה זו
    לטסלה יש הכנסות משמעותיות לא רק ממכוניות. באוסטרליה ההכנסות על אנרגיה גבוהות מעל כלי רכב.להשוות את טסלה לחברת רכב זה לא נכון ומראה על חוסר הבנה של השוק.יש חברות אחרות עם מכפיל הכנסות גבוה בסדרי גודל משל טסלה ולכן גם זה לא נכון.