מניית טסלה מטפסת לרמת מחיר שלא נראתה מאז פברואר: האם האופטימיות מוצדקת?
מניית טסלה Tesla 1.27% רושמת עלייה מרשימה של כ-5%, כאשר הסנטימנט החיובי לגבי מדיניות הסחר בין ארה"ב לסין דחף את המניה לשיא חדש מאז פברואר. מדובר בשבוע השלישי ברציפות של עליות עבור יצרנית הרכבים החשמליים, כאשר השיפור
במעמדה בשוק מגיע על רקע דיווחים על הקלות במכסים מצד הנשיא טראמפ.
העלייה במניית טסלה מיוחסת בעיקר לתחושת האופטימיות בשוק, בעקבות דיווחים על אפשרות להפחתת מכסים על ייבוא סיני לקראת שיחות סחר בסוף השבוע. זאת לאחר עסקת הסחר עם בריטניה,
שתרמה גם היא לאווירה החיובית. המניה עלתה ביותר מ-15% בשלושת השבועות האחרונים, בעיקר בעקבות הצהרתו של אילון מאסק כי הוא מתכנן להקדיש יותר זמן לניהול החברה עם התרחקותו מהממשל האמריקאי. עם זאת, למרות האופטימיות, לא כל החדשות חיוביות: הנתונים האחרונים מצביעים
על ירידה חדה במכירות טסלה באירופה.
על אף העלייה במניה, נתוני המכירות באירופה מציירים תמונה מדאיגה. לפי איגוד יצרני הרכב בבריטניה, נרשמו רק 512 רכבים חדשים מתוצרת טסלה באפריל - ירידה של 62% לעומת השנה שעברה. גם בגרמניה, בה ממוקם המפעל
האירופי היחיד של טסלה, חלה ירידה של 46% במסירות הרכב. מדינות נוספות כמו צרפת (ירידה של 59%), דנמרק (ירידה של 67%) ושבדיה (ירידה של 81%) מצביעות על מגמת ירידה חדה במכירות.
גם בארה"ב לא הכל ורוד: טסלה נאלצה להשיק גרסה חדשה וזולה יותר
של דגם Model Y, במטרה לעודד את הביקוש. הדגם החדש מציע הנעה אחורית (RWD) במחיר התחלתי של 46,630 דולר לפני תמריצים. בנוסף, החברה השיקה מימון מוזל על הדגם כדי לעודד מכירות ברבעון השני.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה דווח כי מנון פרשנת, מנהל הפעילות של טסלה בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון לא פשוט עבור יצרנית הרכבים החשמליים. הפרישה מגיעה כאשר טסלה מתקדמת בתוכניותיה לפתוח חנויות ראשונות במומבאי ודלהי, כחלק מהניסיון לחדור לשוק ההודי - השלישי בגודלו בעולם. מנון, שכיהן כמנהל המדינה ויושב ראש הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" במשך קרוב לתשע שנים, נחשב לדמות מפתח בהנחת היסודות לפעילות החברה במדינה.
במהלך כהונתו הוביל מנון את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021 ואת המאמץ להבטיח חוזי שכירות לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. בזכות מאמציו הצליחה טסלה להתגבר על
אתגרי הרגולציה המורכבים בהודו ולהתקרב להשקה רשמית במדינה. על פי הדיווחים, צוותים מטסלה סין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו עד למינוי מחליף רשמי. הפרישה מתרחשת ברגע רגיש, כאשר טסלה קרובה מתמיד להיכנס לשוק ההודי לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.
כחלק מאסטרטגיית הצמיחה העתידית שלה, טסלה ממשיכה להמר על פיתוח רובוטקסי (Robotaxi), אך נתקלה במכשול משפטי כאשר משרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) דחה את בקשתה לזכות בלעדית על המונח "Robotaxi". המשקיעים ממשיכים לשאול האם העליות במניה אכן מוצדקות,
במיוחד לאור הביצועים המסחריים החלשים באירופה והצורך בהשקות חדשות כדי לשמור על הביקוש בארה"ב. על אף הנתונים המאכזבים, תחושת הביטחון שמשרה מאסק, יחד עם הציפיות לשיפור ביחסי הסחר עם סין, ממשיכים לתמוך במניה.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
מניית טסלה היא סיפור של
סנטימנט שוק יותר מאשר ביצועים פיננסיים. כל עוד האווירה הכללית בשוק נותרת חיובית ומאסק ממשיך להציג תוכניות שאפתניות, ייתכן שהמשקיעים ימשיכו לתת אמון במניה - גם כאשר הביצועים בפועל לא תמיד מצדיקים את השווי הגבוה. העתיד של טסלה ייקבע בעיקר על פי הצלחתה לשמור
על קצב מכירות יציב בארה"ב, לצד התמודדות עם האתגרים באירופה והמשך הפיתוח של פרויקט הרובוטקסי השאפתני.
שווי השוק של טסלה עומד על כ-963 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה ב-26% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-74%, מכפיל הרווח העתידי של המניה עומד על 96. ברבעון הראשון של 2025, החברה רשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר, כאשר בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר. במבט על ביצועי המגזרים השונים, ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה ביותר, עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה חדה של 20% לעומת השנה הקודמת.
המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.
- 8.אחד העם 10/05/2025 09:38הגב לתגובה זותפנימו מניות כמו טסלה לא באמת מתנהגות לפי מכפיל רווח או ביצועים כאלה ואחרים. יש כאן הייפ שמתדלק משקיעים. הייתי נזהר להחזיק אותה שנים אבל בטווח הקצר אין כל קשה בין מחיר המניה לביצועי החברה.הדיווח האחרון היה לא פחות מנוראי המצב באירופה בכי רע גם בסין ובארהב המחירים יורדים כי יש מתחרות זולות. והמניה אשכרה עולה. לך תבין
- בשונה משאר החברות ב7 המופלאות (ל"ת)אנונימי 10/05/2025 23:19הגב לתגובה זו
- 7.שמשון 10/05/2025 07:16הגב לתגובה זוהשוק בכלל מתומחר יקר. לא לאורך זמן.
- 6.אנונימי 10/05/2025 06:58הגב לתגובה זולפחות חץ אחד יפגע. כלומר לא אמרתה או חידשתה כלום.
- 5.אחלה מכונית חרא מניה (ל"ת)הרכב הכי מוצלח שהיה לי 10/05/2025 01:05הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 09/05/2025 23:20הגב לתגובה זואז יש FSD אבל זה לא שווה הייפ ןטריליונים. לא עכשיו. עד שיקרה משהו הסינים כבר יביאו את ה FSD שלהם טסלה תנוטרל.
- אנונימי 11/05/2025 00:48הגב לתגובה זוהטכנולוגיה של טסלה לדברי החברה בנויה על מצלמות פשוטות ולא לייזרים יקרים רצח לידארוהעיבוד של התמונה נעשה על ידי בינה מלאכותית ייעודית ככך שיש פה גם עלויות זולות פר רכבוגם תוכנת שמעבדת מציאות במהירות גבוהה מאד שיכולה להיות רלוונטית לעוד הרבה דבריםכרגע לדוגמה התוכנה הזו משמשת גם את הרובוטים שלהם
- 3.החיים 09/05/2025 22:49הגב לתגובה זוחברת רכבמכירות תקועות על כמה מאות אלפי כלי רכב ברבעוןעם מגוון דגמים דלנסחרת במכפיל מטורף על רווחים שלא יהיו גם עוד עשר שניםכנראה משקיעה לעולם לא יחזרו לקרקע המציאות
- 2.אנונימי 09/05/2025 22:05הגב לתגובה זומאסק זה חלאה
- 1.אנונימי 09/05/2025 22:01הגב לתגובה זואף מניה אחרת אין מכפיל רווח כל כך גבוה של 160 כאשר חברת מכוניות אחרות כמו טיוטה המכפיל רווח הוא 8 זאת אומרת מנית טסלה פי 20 יותר יקר. מה רכבים חשמלים והיברידים של טיוטה לא טובים
- לא מכפיל רווח 10/05/2025 07:01הגב לתגובה זולטסלה יש הכנסות משמעותיות לא רק ממכוניות. באוסטרליה ההכנסות על אנרגיה גבוהות מעל כלי רכב.להשוות את טסלה לחברת רכב זה לא נכון ומראה על חוסר הבנה של השוק.יש חברות אחרות עם מכפיל הכנסות גבוה בסדרי גודל משל טסלה ולכן גם זה לא נכון.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
