אילון מאסקאילון מאסק

מניית טסלה מטפסת לרמת מחיר שלא נראתה מאז פברואר: האם האופטימיות מוצדקת?

המניה נוסקת ומשלימה עלייה של 38% מאז השפל של אפריל, אבל האם טסלה באמת בכיוון הנכון? ירידות חדות במכירות באירופה וקשיים בשוק ההודי עלולים לפגוע במומנטום
אביחי טדסה | (11)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla -3.5%   רושמת עלייה מרשימה של כ-5%, כאשר הסנטימנט החיובי לגבי מדיניות הסחר בין ארה"ב לסין דחף את המניה לשיא חדש מאז פברואר. מדובר בשבוע השלישי ברציפות של עליות עבור יצרנית הרכבים החשמליים, כאשר השיפור במעמדה בשוק מגיע על רקע דיווחים על הקלות במכסים מצד הנשיא טראמפ.


העלייה במניית טסלה מיוחסת בעיקר לתחושת האופטימיות בשוק, בעקבות דיווחים על אפשרות להפחתת מכסים על ייבוא סיני לקראת שיחות סחר בסוף השבוע. זאת לאחר עסקת הסחר עם בריטניה, שתרמה גם היא לאווירה החיובית. המניה עלתה ביותר מ-15% בשלושת השבועות האחרונים, בעיקר בעקבות הצהרתו של אילון מאסק כי הוא מתכנן להקדיש יותר זמן לניהול החברה עם התרחקותו מהממשל האמריקאי. עם זאת, למרות האופטימיות, לא כל החדשות חיוביות: הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה חדה במכירות טסלה באירופה.


על אף העלייה במניה, נתוני המכירות באירופה מציירים תמונה מדאיגה. לפי איגוד יצרני הרכב בבריטניה, נרשמו רק 512 רכבים חדשים מתוצרת טסלה באפריל - ירידה של 62% לעומת השנה שעברה. גם בגרמניה, בה ממוקם המפעל האירופי היחיד של טסלה, חלה ירידה של 46% במסירות הרכב. מדינות נוספות כמו צרפת (ירידה של 59%), דנמרק (ירידה של 67%) ושבדיה (ירידה של 81%) מצביעות על מגמת ירידה חדה במכירות.


גם בארה"ב לא הכל ורוד: טסלה נאלצה להשיק גרסה חדשה וזולה יותר של דגם Model Y, במטרה לעודד את הביקוש. הדגם החדש מציע הנעה אחורית (RWD) במחיר התחלתי של 46,630 דולר לפני תמריצים. בנוסף, החברה השיקה מימון מוזל על הדגם כדי לעודד מכירות ברבעון השני.


לאחרונה דווח כי מנון פרשנת, מנהל הפעילות של טסלה בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון לא פשוט עבור יצרנית הרכבים החשמליים. הפרישה מגיעה כאשר טסלה מתקדמת בתוכניותיה לפתוח חנויות ראשונות במומבאי ודלהי, כחלק מהניסיון לחדור לשוק ההודי - השלישי בגודלו בעולם. מנון, שכיהן כמנהל המדינה ויושב ראש הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" במשך קרוב לתשע שנים, נחשב לדמות מפתח בהנחת היסודות לפעילות החברה במדינה. 

במהלך כהונתו הוביל מנון את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021 ואת המאמץ להבטיח חוזי שכירות לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. בזכות מאמציו הצליחה טסלה להתגבר על אתגרי הרגולציה המורכבים בהודו ולהתקרב להשקה רשמית במדינה. על פי הדיווחים, צוותים מטסלה סין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו עד למינוי מחליף רשמי. הפרישה מתרחשת ברגע רגיש, כאשר טסלה קרובה מתמיד להיכנס לשוק ההודי לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.


כחלק מאסטרטגיית הצמיחה העתידית שלה, טסלה ממשיכה להמר על פיתוח רובוטקסי (Robotaxi), אך נתקלה במכשול משפטי כאשר משרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) דחה את בקשתה לזכות בלעדית על המונח "Robotaxi". המשקיעים ממשיכים לשאול האם העליות במניה אכן מוצדקות, במיוחד לאור הביצועים המסחריים החלשים באירופה והצורך בהשקות חדשות כדי לשמור על הביקוש בארה"ב. על אף הנתונים המאכזבים, תחושת הביטחון שמשרה מאסק, יחד עם הציפיות לשיפור ביחסי הסחר עם סין, ממשיכים לתמוך במניה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מניית טסלה היא סיפור של סנטימנט שוק יותר מאשר ביצועים פיננסיים. כל עוד האווירה הכללית בשוק נותרת חיובית ומאסק ממשיך להציג תוכניות שאפתניות, ייתכן שהמשקיעים ימשיכו לתת אמון במניה - גם כאשר הביצועים בפועל לא תמיד מצדיקים את השווי הגבוה. העתיד של טסלה ייקבע בעיקר על פי הצלחתה לשמור על קצב מכירות יציב בארה"ב, לצד התמודדות עם האתגרים באירופה והמשך הפיתוח של פרויקט הרובוטקסי השאפתני.


שווי השוק של טסלה עומד על כ-963 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה ב-26% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-74%, מכפיל הרווח העתידי של המניה עומד על 96. ברבעון הראשון של 2025, החברה רשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר, כאשר בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר. במבט על ביצועי המגזרים השונים, ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה ביותר, עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה חדה של 20% לעומת השנה הקודמת.

המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אחד העם 10/05/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
    תפנימו מניות כמו טסלה לא באמת מתנהגות לפי מכפיל רווח או ביצועים כאלה ואחרים. יש כאן הייפ שמתדלק משקיעים. הייתי נזהר להחזיק אותה שנים אבל בטווח הקצר אין כל קשה בין מחיר המניה לביצועי החברה.הדיווח האחרון היה לא פחות מנוראי המצב באירופה בכי רע גם בסין ובארהב המחירים יורדים כי יש מתחרות זולות. והמניה אשכרה עולה. לך תבין
  • בשונה משאר החברות ב7 המופלאות (ל"ת)
    אנונימי 10/05/2025 23:19
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שמשון 10/05/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
    השוק בכלל מתומחר יקר. לא לאורך זמן.
  • 6.
    אנונימי 10/05/2025 06:58
    הגב לתגובה זו
    לפחות חץ אחד יפגע. כלומר לא אמרתה או חידשתה כלום.
  • 5.
    אחלה מכונית חרא מניה (ל"ת)
    הרכב הכי מוצלח שהיה לי 10/05/2025 01:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 09/05/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
    אז יש FSD אבל זה לא שווה הייפ ןטריליונים. לא עכשיו. עד שיקרה משהו הסינים כבר יביאו את ה FSD שלהם טסלה תנוטרל.
  • אנונימי 11/05/2025 00:48
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה של טסלה לדברי החברה בנויה על מצלמות פשוטות ולא לייזרים יקרים רצח לידארוהעיבוד של התמונה נעשה על ידי בינה מלאכותית ייעודית ככך שיש פה גם עלויות זולות פר רכבוגם תוכנת שמעבדת מציאות במהירות גבוהה מאד שיכולה להיות רלוונטית לעוד הרבה דבריםכרגע לדוגמה התוכנה הזו משמשת גם את הרובוטים שלהם
  • 3.
    החיים 09/05/2025 22:49
    הגב לתגובה זו
    חברת רכבמכירות תקועות על כמה מאות אלפי כלי רכב ברבעוןעם מגוון דגמים דלנסחרת במכפיל מטורף על רווחים שלא יהיו גם עוד עשר שניםכנראה משקיעה לעולם לא יחזרו לקרקע המציאות
  • 2.
    אנונימי 09/05/2025 22:05
    הגב לתגובה זו
    מאסק זה חלאה
  • 1.
    אנונימי 09/05/2025 22:01
    הגב לתגובה זו
    אף מניה אחרת אין מכפיל רווח כל כך גבוה של 160 כאשר חברת מכוניות אחרות כמו טיוטה המכפיל רווח הוא 8 זאת אומרת מנית טסלה פי 20 יותר יקר. מה רכבים חשמלים והיברידים של טיוטה לא טובים
  • לא מכפיל רווח 10/05/2025 07:01
    הגב לתגובה זו
    לטסלה יש הכנסות משמעותיות לא רק ממכוניות. באוסטרליה ההכנסות על אנרגיה גבוהות מעל כלי רכב.להשוות את טסלה לחברת רכב זה לא נכון ומראה על חוסר הבנה של השוק.יש חברות אחרות עם מכפיל הכנסות גבוה בסדרי גודל משל טסלה ולכן גם זה לא נכון.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.