מאסק מבטיח להשקיע פחות ב-DOGE; טסלה מזנקת ב-5% למרות פספוס התחזיות
החברה רשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר; בשיחת המשקיעים הצהיר מאסק כי מעתה יבלה הרבה פחות זמן ב-DOGE והמשקיעים אהבו את הבשורה ומקפיצים
את המניה
ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -3.68% פרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון ורשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של
41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר. במבט קדימה, הצמיחה כבר אינה מובטחת. טסלה הודיעה כי תבחן מחדש את תחזיותיה בעדכון לרבעון השני. למרות הפספוס המניה מזנקת במסחר המאוחר בכ-5.4% נוספים לאחר שטיפסה ב-4.6% במהלך שעות המסחר הרגילות. הזינוק מגיע על רקע ההבטחה
של מנכ"ל החברה אילון מאסק כי הזמן שהוא שמקיע בסוכנות ליעילות ממשלתית (DOGE) "ירד באופן משמעותי". לדבריו, העבודה על יצירת הסוכנות נעשתה כבר, ולכן נדרשת פחות מעורבות שלו. המנדט הראשוני של מאסק הוא ל-130 יום שיסתיימו בסוף מאי. בעבר אמר מאסק כי הוא מאמין שהוא
יסיים את מירב העבודה עד אז.
במבט על ביצועי המגזרים השונים, ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה ביותר, עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה חדה של 20% לעומת השנה הקודמת. המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.
בנוגע למכירות של מודל Y, הטענה של מאסק היתה שהירידה במכירות נובעת מהמתנה של הלקוחות למודל המחודש. עם
זאת, לאור העובדה שניתן לאפיין את רוב הלקוחות האמריקאים של טסלה כדמוקרטים ליברלים, ניתן לראוות שהפעילות הפוליטית של מאסק פגעה במותג והובילה לירידה משמעותית במכירות. חלק מהלקוחות חוששים שבעלות על טסלה מעידה על תמיכה בטראמפ. מאסק טען שהמחאות נגד טסלה ממומנות,
למרות שלא הראה ראיות לכך.
בנוסף, מחירי רכבי טסלה משומשים צנחו ב-10.1% בשנה האחרונה, וזאת למרות שמחיר הרכבים המשומשים עלה ב-1% בממוצע. גם זה דגל אדום לרוכשי טסלה חדשות וחדשות רעות לבעלי טסלה נוכחיים והדבר
משפיע על המכירות באופן ישיר. ועדיין, למרות הירידה במכירות, טסלה עדיין אחראית ל-50% מהמסירות של רכבים חשמליים. "אני קצת מודאג שמקומות 2-10 בטבלת המכירות יהיו יצרנים סיניים", אמר מאסק, "אבל אין לי ספק שהמקום הראשון יהיה שלנו".
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות התוצאות המאכזבות, טסלה הציגה מספר התפתחויות אסטרטגיות חיוביות. החברה השלימה את הרחבת ייצור מודל Y בכל המפעלים הגלובליים, החלה באספקת הסייברטראק לערב הסעודית, והשיקה את גרסת הטווח הארוך בארה"ב. מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) הושקה בסין, והחברה צופה השקה קרובה באירופה, בכפוף לאישורים רגולטוריים. פיילוט ה-Cybercab (מונית רובוטית) באוסטין נמצא במסלול להשקה ביוני, כאשר הייצור המסחרי מתוכנן להתחיל ב-2026. הרובוט ההומנואידי Optimus צפוי להתחיל בייצור ניסיוני ב-2025.
בנוגע לתחזית, טסלה הודיעה כאמור שתבחן מחדש את הנחיות הצמיחה לשנת 2025 בעדכון הרבעון השני. החברה ציינה כי קצב הצמיחה יהיה תלוי בהתרחבות יכולות הנהיגה האוטונומית, קצב הגדלת הייצור במפעלים, ותנאי המאקרו הכלליים. הדגמים החדשים והמוזלים יותר נותרו במסלול לייצור במחצית הראשונה של 2025. כושר הייצור המלא עומד כיום על כ-3 מיליון רכבים בשנה, מה שמאפשר צמיחה פוטנציאלית של 60% לעומת 2024 לפני הוספת קווי ייצור חדשים.
הנהלת החברה התייחסה גם להשפעות המכסים והמדיניות המסחרית העולמית: "אי-הוודאות בשווקי הרכב והאנרגיה ממשיכה לגדול, כאשר מדיניות סחר המשתנה במהירות משפיעה לרעה על שרשרת האספקה הגלובלית ומבנה העלויות של טסלה ושל המתחרים שלנו." החברה צופה שלמכסים תהיה השפעה גדולה יותר באופן יחסי על עסקי האנרגיה מאשר על מגזר הרכב, מה שמהווה סיכון לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה בתקופה האחרונה.
טסלה נסחרת לפי שווי של 812 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה איבדה 41% מתחילת השנה ועלתה ב-67% ב-12 החודשים האחרונים.
- 8.dw 23/04/2025 12:57הגב לתגובה זורווח gaap של 0.1 רווח מתואם 0.27 כלומר מכפיל של מעל 200 לפי הרווח המתואם נגיד שנפרגןמה אטרקטיבי בזהאפשר לחשוב על שלל מניות יותר מעניינות מאשר מניה של חברת רכב לא צומחת הנסחרת לפי מכפיל של מעל 200.
- 7.ביגוס דיקוס 23/04/2025 10:54הגב לתגובה זומכור מראש על ידי כמה גופים גדולים כגון בלקרוק וכדומה בהתאם לפוזיציה שלהם.אם אחריי דוח כזה המניה לא מתרסקת לכיוון ה100דולר זה אומר דרשני.
- 6.לרון 23/04/2025 09:04הגב לתגובה זובינואראני קונה RACE בלי כאבי ראשמה עוד שהופכת להיות גם חברת אופנה עילית! לא המלצה
- 5.אנונימי 23/04/2025 08:45הגב לתגובה זוועדיין המנייה עולה.אנשים מעריצים את מאסק כאילו הוא אל כל יכול.
- 4.דודי 23/04/2025 07:25הגב לתגובה זולהתעלם מהמציאות
- 3.אנונימי 23/04/2025 01:31הגב לתגובה זולכל המעריצים הבטיה מתקרבת לסופה
- 2.לדעתי 22/04/2025 23:42הגב לתגובה זולפחות לנצל את הירידה לשיפור בדוחות העתידיים. לא משנה כמה הדוח גרוע השוק כבר מגלם את הגרוע מכל. אז עדיף לתת אפסיד לעתיד.
- 1.נסחרת במכפיל 200...מה כבר יכול להשתבש (ל"ת)החיים 22/04/2025 23:32הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
