טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)
דוחות

מאסק מבטיח להשקיע פחות ב-DOGE; טסלה מזנקת ב-5% למרות פספוס התחזיות

החברה רשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר; בשיחת המשקיעים הצהיר מאסק כי מעתה יבלה הרבה פחות זמן ב-DOGE והמשקיעים אהבו את הבשורה ומקפיצים את המניה

אדיר בן עמי | (8)


ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 4.31%   פרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון ורשמה רווח למניה של 27 סנט על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 41 סנט על הכנסות של 21.34 מיליארד דולר. במבט קדימה, הצמיחה כבר אינה מובטחת. טסלה הודיעה כי תבחן מחדש את תחזיותיה בעדכון לרבעון השני. למרות הפספוס המניה מזנקת במסחר המאוחר בכ-5.4% נוספים לאחר שטיפסה ב-4.6% במהלך שעות המסחר הרגילות. הזינוק מגיע על רקע ההבטחה של מנכ"ל החברה אילון מאסק כי הזמן שהוא שמקיע בסוכנות ליעילות ממשלתית (DOGE) "ירד באופן משמעותי". לדבריו, העבודה על יצירת הסוכנות נעשתה כבר, ולכן נדרשת פחות מעורבות שלו. המנדט הראשוני של מאסק הוא ל-130 יום שיסתיימו בסוף מאי. בעבר אמר מאסק כי הוא מאמין שהוא יסיים את מירב העבודה עד אז. 


במבט על ביצועי המגזרים השונים, ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה ביותר, עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה חדה של 20% לעומת השנה הקודמת. המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.

בנוגע למכירות של מודל Y, הטענה של מאסק היתה שהירידה במכירות נובעת מהמתנה של הלקוחות למודל המחודש. עם זאת, לאור העובדה שניתן לאפיין את רוב הלקוחות האמריקאים של טסלה כדמוקרטים ליברלים, ניתן לראוות שהפעילות הפוליטית של מאסק פגעה במותג והובילה לירידה משמעותית במכירות. חלק מהלקוחות חוששים שבעלות על טסלה מעידה על תמיכה בטראמפ. מאסק טען שהמחאות נגד טסלה ממומנות, למרות שלא הראה ראיות לכך.

בנוסף, מחירי רכבי טסלה משומשים צנחו ב-10.1% בשנה האחרונה, וזאת למרות שמחיר הרכבים המשומשים עלה ב-1% בממוצע. גם זה דגל אדום לרוכשי טסלה חדשות וחדשות רעות לבעלי טסלה נוכחיים והדבר משפיע על המכירות באופן ישיר. ועדיין, למרות הירידה במכירות, טסלה עדיין אחראית ל-50% מהמסירות של רכבים חשמליים. "אני קצת מודאג שמקומות 2-10 בטבלת המכירות יהיו יצרנים סיניים", אמר מאסק, "אבל אין לי ספק שהמקום הראשון יהיה שלנו".

למרות התוצאות המאכזבות, טסלה הציגה מספר התפתחויות אסטרטגיות חיוביות. החברה השלימה את הרחבת ייצור מודל Y בכל המפעלים הגלובליים, החלה באספקת הסייברטראק לערב הסעודית, והשיקה את גרסת הטווח הארוך בארה"ב. מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) הושקה בסין, והחברה צופה השקה קרובה באירופה, בכפוף לאישורים רגולטוריים. פיילוט ה-Cybercab (מונית רובוטית) באוסטין נמצא במסלול להשקה ביוני, כאשר הייצור המסחרי מתוכנן להתחיל ב-2026. הרובוט ההומנואידי Optimus צפוי להתחיל בייצור ניסיוני ב-2025.


בנוגע לתחזית, טסלה הודיעה כאמור שתבחן מחדש את הנחיות הצמיחה לשנת 2025 בעדכון הרבעון השני. החברה ציינה כי קצב הצמיחה יהיה תלוי בהתרחבות יכולות הנהיגה האוטונומית, קצב הגדלת הייצור במפעלים, ותנאי המאקרו הכלליים. הדגמים החדשים והמוזלים יותר נותרו במסלול לייצור במחצית הראשונה של 2025. כושר הייצור המלא עומד כיום על כ-3 מיליון רכבים בשנה, מה שמאפשר צמיחה פוטנציאלית של 60% לעומת 2024 לפני הוספת קווי ייצור חדשים.


הנהלת החברה התייחסה גם להשפעות המכסים והמדיניות המסחרית העולמית: "אי-הוודאות בשווקי הרכב והאנרגיה ממשיכה לגדול, כאשר מדיניות סחר המשתנה במהירות משפיעה לרעה על שרשרת האספקה הגלובלית ומבנה העלויות של טסלה ושל המתחרים שלנו." החברה צופה שלמכסים תהיה השפעה גדולה יותר באופן יחסי על עסקי האנרגיה מאשר על מגזר הרכב, מה שמהווה סיכון לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה בתקופה האחרונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה נסחרת לפי שווי של 812 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה איבדה 41% מתחילת השנה ועלתה ב-67% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    dw 23/04/2025 12:57
    הגב לתגובה זו
    רווח gaap של 0.1 רווח מתואם 0.27 כלומר מכפיל של מעל 200 לפי הרווח המתואם נגיד שנפרגןמה אטרקטיבי בזהאפשר לחשוב על שלל מניות יותר מעניינות מאשר מניה של חברת רכב לא צומחת הנסחרת לפי מכפיל של מעל 200.
  • 7.
    ביגוס דיקוס 23/04/2025 10:54
    הגב לתגובה זו
    מכור מראש על ידי כמה גופים גדולים כגון בלקרוק וכדומה בהתאם לפוזיציה שלהם.אם אחריי דוח כזה המניה לא מתרסקת לכיוון ה100דולר זה אומר דרשני.
  • 6.
    לרון 23/04/2025 09:04
    הגב לתגובה זו
    בינואראני קונה RACE בלי כאבי ראשמה עוד שהופכת להיות גם חברת אופנה עילית! לא המלצה
  • 5.
    אנונימי 23/04/2025 08:45
    הגב לתגובה זו
    ועדיין המנייה עולה.אנשים מעריצים את מאסק כאילו הוא אל כל יכול.
  • 4.
    דודי 23/04/2025 07:25
    הגב לתגובה זו
    להתעלם מהמציאות
  • 3.
    אנונימי 23/04/2025 01:31
    הגב לתגובה זו
    לכל המעריצים הבטיה מתקרבת לסופה
  • 2.
    לדעתי 22/04/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
    לפחות לנצל את הירידה לשיפור בדוחות העתידיים. לא משנה כמה הדוח גרוע השוק כבר מגלם את הגרוע מכל. אז עדיף לתת אפסיד לעתיד.
  • 1.
    נסחרת במכפיל 200...מה כבר יכול להשתבש (ל"ת)
    החיים 22/04/2025 23:32
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

פייפאל ו-OpenAI. קרדיט: גרוקפייפאל ו-OpenAI. קרדיט: גרוק

פייפאל נכנסת ל-ChatGPT ומזנקת 14% במסחר המוקדם

בתזמון לא מקרי עם פרסום הדוחות הרבעוניים בהמשך היום, הודיעה פייפאל על שיתוף פעולה עם OpenAI ועל הפיכתה לארנק דה פקטו של ChatGPT; השוק מגיב בעוצמה והמניה מזנקת 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פייפאל OpenAI

חברת פייפאל PayPal Holdings 0.69%   חתמה על הסכם עם OpenAI לשילוב ארנק התשלומים שלה בתוך ChatGPT. המהלך יאפשר למשתמשים לבצע רכישות ישירות מתוך הצ’אט, בעוד שמוכרים המשתמשים בפייפאל יוכלו להציע מוצרים ולסלוק תשלומים דרך הפלטפורמה.

על פי הדיווח, החל מהשנה הבאה משתמשי פייפאל יוכלו ללחוץ על כפתור “Buy with PayPal” בתוך ChatGPT, לבצע תשלום מאובטח ולקבל שירותים משלימים כמו מעקב משלוחים ופתרון מחלוקות, ממש כמו שמתאפשר באתרי מסחר מקוונים. מנכ"ל פייפאל, אלכס כריס, אמר כי "יש לנו מאות מיליוני משתמשים נאמנים, ועבורם מדובר בחוויית תשלום בטוחה ונוחה יותר בתוך סביבת הבינה המלאכותית."

המהלך מציב את פייפאל בשורה הראשונה של השחקניות שמנסות לתפוס מקום במעבר לעידן ה-AI Commerce, מסחר דיגיטלי שבו עוזרי בינה מלאכותית פועלים כמתווכים בין הצרכן למוכר. OpenAI כבר הכריזה לאחרונה על שיתופי פעולה דומים עם פלטפורמות כמו שופיפיי, וולמארט ועוד, וכעת גם פייפאל מצטרפת למגמה.

שינויים בהרגלי הצריכה

עצם השילוב של תשלום ישיר בצ’אט פותח פתח לשינוי עמוק בהרגלי הצריכה אונליין. יותר ויותר משתמשים פונים כיום לכלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT כדי לקבל המלצות על מוצרים, שירותים או חופשות, במקום לבצע חיפוש קלאסי בגוגל. המעבר מרגע השיחה לרכישה בפועל צפוי להיות טבעי למשתמש, מה שיכול ועשוי להפוך את ChatGPT לפלטפורמת מסחר עם פוטנציאל כלכלי עצום.

אם עד היום OpenAI נחשבה בעיקר ככלי ידע ותוכן, השילוב עם פייפאל עשוי להפוך אותה גם לערוץ פרסום ומכירה, כזה שבו ההמלצה, הקניה והתשלום מתבצעים כולם באותו מקום. מדובר בצעד שיכול לשנות את שוק הפרסום הדיגיטלי כולו, וליצור תחרות ישירה לענקיות כמו גוגל ואמזון.