למרות דחיית המכסים: מניות הרכב האמריקאיות מאבדות גובה
חודש דחייה בלבד: עתיד תעשיית הרכב האמריקאית נותר מעורפל; למרות הארכת הזמן שנתן טראמפ, המשקיעים נותרים זהירים לגבי ההשלכות ארוכות הטווח על שרשרת האספקה הגלובלית
שוק הרכב האמריקאי מתמודד עם תקופה רוויית אתגרים, כאשר מניות יצרניות הרכב המובילות בארה"ב מאבדות חלק מהרווחים שצברו מוקדם יותר השבוע. זאת למרות הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על דחיית הטלת המכסים בחודש. הירידות מגיעות יום לאחר ששלוש יצרניות הרכב - פורדFord Motor Co 2.52% , ג'נרל מוטורס General Motors 4.72% וסטלנטיס (בעלת קרייזלר) Stellantis 0.57% - זינקו בממוצע ביותר מ-7%, בתגובה להודעת טראמפ על מתן פטור של חודש ממכסים בשיעור 25% על יבוא מכוניות ממקסיקו ומקנדה.
המכסים המתוכננים מהווים אתגר משמעותי במיוחד לתעשיית הרכב שפעלה במשך יותר מ-30 שנה תחת ההנחה שצפון
אמריקה היא אזור ייצור אחד. מיליוני מכוניות הנמכרות מדי שנה בארה"ב מורכבות בשלוש מדינות צפון אמריקה, כאשר יותר מ-50% מהחלקים של דגמים פופולריים מסוימים מקורם בקנדה ובמקסיקו.
הטלת המכסים עלולה להגדיל את עלויות היצרנים באלפי דולרים לכל מכונית. מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הזהיר לאחרונה כי המכסים עלולים למחוק מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה כולה.
דייויד ויסטון, אנליסט מניות הרכב ב-Morningstar, כתב כי הפטור בן חודש עשוי להיות רק דחייה של הבלתי נמנע, אלא אם ארה"ב, קנדה ומקסיקו יצליחו לתווך הסכם מכסים רחב יותר. ויסטון הוסיף כי המכסים, שכעת צפויים להיכנס לתוקף ב-2 באפריל, "עלולים למחוק את רוב הרווח השנתי של ג'נרל מוטורס ופורד". הוא הביע תקווה ש"יושג הסכם בצורה כלשהי שיחסוך לפחות את אזור הסחר של צפון אמריקה בתעשיית הרכב".
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית טויוטה יורדת גם היא ב-2%, כאשר החברה היפנית מייצאת מכוניות לארה"ב מקנדה, ממקסיקו ומיפן, ולכן חשופה גם היא לסיכוני המכסים.
יצרניות הרכב הגרמניות, לעומת זאת, חוו יום טוב יותר. מניות פולקסווגן עלו ב-3.5%, ואילו ב.מ.וו טיפסה ב-3.4% במסחר האירופי, ובכך המשיכו את מגמת העלייה שלהן מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר.
הביצועים של שתי המניות הגרמניות ממחישים עד כמה קשה למשקיעים לחזות את ההשלכות בפועל של מדיניות הסחר האחרונה. בעוד שיצרניות הרכב האמריקאיות מגיבות בחדות לאיומי המכסים ולדחייתם, נראה כי היצרניות האירופאיות פחות מוטרדות, למרות החשיפה הגבוהה שלהן ליבוא לארה"ב.
בוול-סטריט מציינים כי חודש אחד של דחיית מכסים אינו מספיק זמן לתעשיית הרכב לבצע שינויים משמעותיים בשרשראות האספקה שלה. יצרניות הרכב מקוות כי בחודש הקרוב יתאפשר משא ומתן אינטנסיבי בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שיוביל להסכם המשכי לנאפט"א, שיגן על תעשיית הרכב המשולבת של צפון אמריקה. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי גם אם יושג הסכם עבור צפון אמריקה, יצרניות הרכב עדיין עלולות להתמודד עם מכסים על חלקים וכלי רכב המיובאים מאירופה ואסיה, כחלק מהמדיניות הרחבה יותר של "אמריקה תחילה" של ממשל טראמפ. דבר זה עלול להשפיע על כל שרשרת הערך של תעשיית הרכב העולמית.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67% דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.
תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.
אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.
מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.
- דוחות אורקל: 3 אסטרטגיות אופציות שוריות (מתונה עד אגרסיבית) לניצול התנודתיות הגבוהה
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.
אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.
