למרות דחיית המכסים: מניות הרכב האמריקאיות מאבדות גובה
חודש דחייה בלבד: עתיד תעשיית הרכב האמריקאית נותר מעורפל; למרות הארכת הזמן שנתן טראמפ, המשקיעים נותרים זהירים לגבי ההשלכות ארוכות הטווח על שרשרת האספקה הגלובלית
שוק הרכב האמריקאי מתמודד עם תקופה רוויית אתגרים, כאשר מניות יצרניות הרכב המובילות בארה"ב מאבדות חלק מהרווחים שצברו מוקדם יותר השבוע. זאת למרות הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על דחיית הטלת המכסים בחודש. הירידות מגיעות יום לאחר ששלוש יצרניות הרכב - פורדFord Motor Co 0.23% , ג'נרל מוטורס General Motors 1.47% וסטלנטיס (בעלת קרייזלר) Stellantis -0.06% - זינקו בממוצע ביותר מ-7%, בתגובה להודעת טראמפ על מתן פטור של חודש ממכסים בשיעור 25% על יבוא מכוניות ממקסיקו ומקנדה.
המכסים המתוכננים מהווים אתגר משמעותי במיוחד לתעשיית הרכב שפעלה במשך יותר מ-30 שנה תחת ההנחה שצפון
אמריקה היא אזור ייצור אחד. מיליוני מכוניות הנמכרות מדי שנה בארה"ב מורכבות בשלוש מדינות צפון אמריקה, כאשר יותר מ-50% מהחלקים של דגמים פופולריים מסוימים מקורם בקנדה ובמקסיקו.
הטלת המכסים עלולה להגדיל את עלויות היצרנים באלפי דולרים לכל מכונית. מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הזהיר לאחרונה כי המכסים עלולים למחוק מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה כולה.
דייויד ויסטון, אנליסט מניות הרכב ב-Morningstar, כתב כי הפטור בן חודש עשוי להיות רק דחייה של הבלתי נמנע, אלא אם ארה"ב, קנדה ומקסיקו יצליחו לתווך הסכם מכסים רחב יותר. ויסטון הוסיף כי המכסים, שכעת צפויים להיכנס לתוקף ב-2 באפריל, "עלולים למחוק את רוב הרווח השנתי של ג'נרל מוטורס ופורד". הוא הביע תקווה ש"יושג הסכם בצורה כלשהי שיחסוך לפחות את אזור הסחר של צפון אמריקה בתעשיית הרכב".
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית טויוטה יורדת גם היא ב-2%, כאשר החברה היפנית מייצאת מכוניות לארה"ב מקנדה, ממקסיקו ומיפן, ולכן חשופה גם היא לסיכוני המכסים.
יצרניות הרכב הגרמניות, לעומת זאת, חוו יום טוב יותר. מניות פולקסווגן עלו ב-3.5%, ואילו ב.מ.וו טיפסה ב-3.4% במסחר האירופי, ובכך המשיכו את מגמת העלייה שלהן מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר.
הביצועים של שתי המניות הגרמניות ממחישים עד כמה קשה למשקיעים לחזות את ההשלכות בפועל של מדיניות הסחר האחרונה. בעוד שיצרניות הרכב האמריקאיות מגיבות בחדות לאיומי המכסים ולדחייתם, נראה כי היצרניות האירופאיות פחות מוטרדות, למרות החשיפה הגבוהה שלהן ליבוא לארה"ב.
בוול-סטריט מציינים כי חודש אחד של דחיית מכסים אינו מספיק זמן לתעשיית הרכב לבצע שינויים משמעותיים בשרשראות האספקה שלה. יצרניות הרכב מקוות כי בחודש הקרוב יתאפשר משא ומתן אינטנסיבי בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שיוביל להסכם המשכי לנאפט"א, שיגן על תעשיית הרכב המשולבת של צפון אמריקה. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי גם אם יושג הסכם עבור צפון אמריקה, יצרניות הרכב עדיין עלולות להתמודד עם מכסים על חלקים וכלי רכב המיובאים מאירופה ואסיה, כחלק מהמדיניות הרחבה יותר של "אמריקה תחילה" של ממשל טראמפ. דבר זה עלול להשפיע על כל שרשרת הערך של תעשיית הרכב העולמית.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?
עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.
אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.
הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.
סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.
