פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

למרות דחיית המכסים: מניות הרכב האמריקאיות מאבדות גובה

חודש דחייה בלבד: עתיד תעשיית הרכב האמריקאית נותר מעורפל; למרות הארכת הזמן שנתן טראמפ, המשקיעים נותרים זהירים לגבי ההשלכות ארוכות הטווח על שרשרת האספקה הגלובלית

אדיר בן עמי |

שוק הרכב האמריקאי מתמודד עם תקופה רוויית אתגרים, כאשר מניות יצרניות הרכב המובילות בארה"ב מאבדות חלק מהרווחים שצברו מוקדם יותר השבוע. זאת למרות הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על דחיית הטלת המכסים בחודש. הירידות מגיעות יום לאחר ששלוש יצרניות הרכב - פורדFord Motor Co 0.43%   , ג'נרל מוטורס General Motors 0.46%  וסטלנטיס (בעלת קרייזלר) Stellantis 2.37%  - זינקו בממוצע ביותר מ-7%, בתגובה להודעת טראמפ על מתן פטור של חודש ממכסים בשיעור 25% על יבוא מכוניות ממקסיקו ומקנדה.


המכסים המתוכננים מהווים אתגר משמעותי במיוחד לתעשיית הרכב שפעלה במשך יותר מ-30 שנה תחת ההנחה שצפון אמריקה היא אזור ייצור אחד. מיליוני מכוניות הנמכרות מדי שנה בארה"ב מורכבות בשלוש מדינות צפון אמריקה, כאשר יותר מ-50% מהחלקים של דגמים פופולריים מסוימים מקורם בקנדה ובמקסיקו.



הטלת המכסים עלולה להגדיל את עלויות היצרנים באלפי דולרים לכל מכונית. מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הזהיר לאחרונה כי המכסים עלולים למחוק מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה כולה.


דייויד ויסטון, אנליסט מניות הרכב ב-Morningstar, כתב כי הפטור בן חודש עשוי להיות רק דחייה של הבלתי נמנע, אלא אם ארה"ב, קנדה ומקסיקו יצליחו לתווך הסכם מכסים רחב יותר. ויסטון הוסיף כי המכסים, שכעת צפויים להיכנס לתוקף ב-2 באפריל, "עלולים למחוק את רוב הרווח השנתי של ג'נרל מוטורס ופורד". הוא הביע תקווה ש"יושג הסכם בצורה כלשהי שיחסוך לפחות את אזור הסחר של צפון אמריקה בתעשיית הרכב".


מניית טויוטה יורדת גם היא ב-2%, כאשר החברה היפנית מייצאת מכוניות לארה"ב מקנדה, ממקסיקו ומיפן, ולכן חשופה גם היא לסיכוני המכסים. יצרניות הרכב הגרמניות, לעומת זאת, חוו יום טוב יותר. מניות פולקסווגן עלו ב-3.5%, ואילו ב.מ.וו טיפסה ב-3.4% במסחר האירופי, ובכך המשיכו את מגמת העלייה שלהן מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר.


הביצועים של שתי המניות הגרמניות ממחישים עד כמה קשה למשקיעים לחזות את ההשלכות בפועל של מדיניות הסחר האחרונה. בעוד שיצרניות הרכב האמריקאיות מגיבות בחדות לאיומי המכסים ולדחייתם, נראה כי היצרניות האירופאיות פחות מוטרדות, למרות החשיפה הגבוהה שלהן ליבוא לארה"ב.


בוול-סטריט מציינים כי חודש אחד של דחיית מכסים אינו מספיק זמן לתעשיית הרכב לבצע שינויים משמעותיים בשרשראות האספקה שלה. יצרניות הרכב מקוות כי בחודש הקרוב יתאפשר משא ומתן אינטנסיבי בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שיוביל להסכם המשכי לנאפט"א, שיגן על תעשיית הרכב המשולבת של צפון אמריקה. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי גם אם יושג הסכם עבור צפון אמריקה, יצרניות הרכב עדיין עלולות להתמודד עם מכסים על חלקים וכלי רכב המיובאים מאירופה ואסיה, כחלק מהמדיניות הרחבה יותר של "אמריקה תחילה" של ממשל טראמפ. דבר זה עלול להשפיע על כל שרשרת הערך של תעשיית הרכב העולמית.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


רן ז'נגפיי מייסד וואווי. קרדיט: רשתות חברתיותרן ז'נגפיי מייסד וואווי. קרדיט: רשתות חברתיות

וואווי מסתערת על אנבידיה במטרה להוביל את שוק השבבים

וואווי פרסה מפת דרכים לשבבי AI שלה, עם ביצועים שיתעלו על של אנבידיה; בנוסף, הציגה תכנית של סופר-קלאסטרים שיחברו עד מיליון מאיצים יחד, ויפעלו כיחידה אחת עם ביצועי-על

רן קידר |

ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי פתחה את כנס Huawei Connect 2025 עם הכרזה דרמטית והודיעה על מפת דרכים שאפתנית בתחום מאיצי הבינה המלאכותית, במהלך שמכוון להתחרות בחברה הגדולה בעולם, אנבידיה. וואווי הציגה סדרת שבבים חדשה שתושק בארבעה שלבים עד סוף 2028. בנוסף, החברה חשפה כי מערכת Atlas 950 SuperPod שלה תספק עוצמת חישוב גבוהה פי 6.7 ממערכות ה-NVL144 של אנבידיה, שצפויות לצאת לשוק בשנים הקרובות. מעבר לכך, וואווי מתכננת לייצר "סופר־קלאסטרים" עצומים שיכללו כחצי מיליון ועד מיליון מאיצים, שיפעלו כיחידה אחת ויאפשרו להדביק את הפער בביצועים מול אנבידיה, גם אם השבב הבודד חלש יותר.

רק בתחילת השבוע הודיע הרגולטור הסיני שהוא אוסר על חברות מקומיות, ביניהן עליבאבא ובייטדאנס, לרכוש את כרטיסי ה-RTX Pro 6000D של אנבידיה, מוצר שיועד במיוחד לשוק הסיני. במקביל, השימוש בדגם H20 הוגבל, מה שמאלץ את החברות המקומיות לחפש חלופות ביתיות. וואווי, שקשריה לממשל החלו כבר בהיווסדה, נכנסת לוואקום הזה עם הצהרות אגרסיביות, שמטרתן לייצר עצמאות טכנולוגית ולצמצם את תלות סין ביצרניות אמריקאיות.

כאמור, לפי התכנון, כבר בתחילת 2026 תשיק וואווי את Ascend 950PR עם ביצועי פטה־פלופ אחד (FP8), רוחב פס של 2 טרה־בייט לשנייה וזיכרון בנפח 128 ג׳יגה־בייט. בסוף אותה שנה יגיע 950DT, עם ביצועי FP4 כפולים וזיכרון מהיר יותר. בשנת 2027 מתוכנן Ascend 960 עם זיכרון של 288 ג׳יגה־בייט ורוחב פס של 9.6 טרה־בייט לשנייה, וב-2028 תוצג ספינת הדגל Ascend 970 עם זיכרון מהיר בקצב של 14.4 טרה־בייט לשנייה, רמז לכך שוואווי מפתחת בעצמה טכנולוגיית זיכרון־רוחב־פס־גבוה (HBM) או שמצאה יצרן חלופי. במלים פשוטות, שבבי Ascend 950 יהיו עם ביצועים שקרובים לאנבידיה, וה-960 ו-970 יתעלו עליהם, לפחות נכון להיום. 

סין שואפת להוביל 

לאור חששות מפני פגיעה בעליונות הטכנולוגית שלה, ארצות הברית מונעת כבר שנים מסין לרכוש את שבבי ה-H100 של אנבידיה או ציוד ייצור מתקדם הדרוש להמשך מיזעור השבבים. הסינים, כמובן שלא אוהבים את המגבלות הללו ותוך כדי מלחמות הסחר, הצעד האחרון של הרגולטור הסיני היה לאסור על הטק המקומי  כמו עליבאבא, בייטדאנס ובאיידו לרכוש כרטיסים ייעודיים כמו RTX Pro 6000D ואף צינן את השימוש בדגם H20. היות ובכל החברות הסיניות הקשר לממשל אינו ממש ברור ואין באמת קו חד שחוצה בין הסקטור הפרטי לממשלה, והדבר נכון פי כמה וכמה לגבי וואוויי, פעולות הרגולטור "מאלצות" את החברות הסיניות נאלצות למצוא מוצרים מקומיים, גם אם הם עדיין לא זהים ברמתם למוצרים האמריקאיים. 

וואווי, שנחשבת לשחקנית המתקדמת ביותר בסין בתחום השבבים, מקבלת כאן יתרון אסטרטגי מובהק. במבט השוואתי, שבב H100 של אנבידיה מספק כיום כ-0.7 פטה־פלופ ב־FP8 עם זיכרון HBM3 בנפח 80 ג׳יגה־בייט, בעוד שהדור הבא B200 צפוי להגיע ליותר מ־2 פטה־פלופ ולזיכרון HBM3e מהיר של עד 192 ג׳יגה-בייט. וואווי טוענת כי דגמי ה-950 וה-960 שלה יהיו קרובים ליכולות הללו, בעוד ה-970 צפוי לעבור אותם לפחות בתחום רוחב הפס והזיכרון. אם בעבר השוואות כאלו היו פועלות לרעת וואווי, הרי שכעת, כששוק סיני עצום נחסם בפני אנבידיה, הביצועים היחסיים הופכים פחות קריטיים והזמינות המקומית היא המפתח.