למרות דחיית המכסים: מניות הרכב האמריקאיות מאבדות גובה
חודש דחייה בלבד: עתיד תעשיית הרכב האמריקאית נותר מעורפל; למרות הארכת הזמן שנתן טראמפ, המשקיעים נותרים זהירים לגבי ההשלכות ארוכות הטווח על שרשרת האספקה הגלובלית
שוק הרכב האמריקאי מתמודד עם תקופה רוויית אתגרים, כאשר מניות יצרניות הרכב המובילות בארה"ב מאבדות חלק מהרווחים שצברו מוקדם יותר השבוע. זאת למרות הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על דחיית הטלת המכסים בחודש. הירידות מגיעות יום לאחר ששלוש יצרניות הרכב - פורדFord Motor Co -0.8% , ג'נרל מוטורס General Motors 1.35% וסטלנטיס (בעלת קרייזלר) Stellantis 1.78% - זינקו בממוצע ביותר מ-7%, בתגובה להודעת טראמפ על מתן פטור של חודש ממכסים בשיעור 25% על יבוא מכוניות ממקסיקו ומקנדה.
המכסים המתוכננים מהווים אתגר משמעותי במיוחד לתעשיית הרכב שפעלה במשך יותר מ-30 שנה תחת ההנחה שצפון
אמריקה היא אזור ייצור אחד. מיליוני מכוניות הנמכרות מדי שנה בארה"ב מורכבות בשלוש מדינות צפון אמריקה, כאשר יותר מ-50% מהחלקים של דגמים פופולריים מסוימים מקורם בקנדה ובמקסיקו.
הטלת המכסים עלולה להגדיל את עלויות היצרנים באלפי דולרים לכל מכונית. מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הזהיר לאחרונה כי המכסים עלולים למחוק מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה כולה.
דייויד ויסטון, אנליסט מניות הרכב ב-Morningstar, כתב כי הפטור בן חודש עשוי להיות רק דחייה של הבלתי נמנע, אלא אם ארה"ב, קנדה ומקסיקו יצליחו לתווך הסכם מכסים רחב יותר. ויסטון הוסיף כי המכסים, שכעת צפויים להיכנס לתוקף ב-2 באפריל, "עלולים למחוק את רוב הרווח השנתי של ג'נרל מוטורס ופורד". הוא הביע תקווה ש"יושג הסכם בצורה כלשהי שיחסוך לפחות את אזור הסחר של צפון אמריקה בתעשיית הרכב".
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית טויוטה יורדת גם היא ב-2%, כאשר החברה היפנית מייצאת מכוניות לארה"ב מקנדה, ממקסיקו ומיפן, ולכן חשופה גם היא לסיכוני המכסים.
יצרניות הרכב הגרמניות, לעומת זאת, חוו יום טוב יותר. מניות פולקסווגן עלו ב-3.5%, ואילו ב.מ.וו טיפסה ב-3.4% במסחר האירופי, ובכך המשיכו את מגמת העלייה שלהן מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר.
הביצועים של שתי המניות הגרמניות ממחישים עד כמה קשה למשקיעים לחזות את ההשלכות בפועל של מדיניות הסחר האחרונה. בעוד שיצרניות הרכב האמריקאיות מגיבות בחדות לאיומי המכסים ולדחייתם, נראה כי היצרניות האירופאיות פחות מוטרדות, למרות החשיפה הגבוהה שלהן ליבוא לארה"ב.
בוול-סטריט מציינים כי חודש אחד של דחיית מכסים אינו מספיק זמן לתעשיית הרכב לבצע שינויים משמעותיים בשרשראות האספקה שלה. יצרניות הרכב מקוות כי בחודש הקרוב יתאפשר משא ומתן אינטנסיבי בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שיוביל להסכם המשכי לנאפט"א, שיגן על תעשיית הרכב המשולבת של צפון אמריקה. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי גם אם יושג הסכם עבור צפון אמריקה, יצרניות הרכב עדיין עלולות להתמודד עם מכסים על חלקים וכלי רכב המיובאים מאירופה ואסיה, כחלק מהמדיניות הרחבה יותר של "אמריקה תחילה" של ממשל טראמפ. דבר זה עלול להשפיע על כל שרשרת הערך של תעשיית הרכב העולמית.

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
אנבידיה הואנגאנבידיה פותחת את Slurm ומעמיקה את האחיזה בתשתיות ה-AI
קוד המקור של תוכנת ניהול העומסים למחשוב עתיר ביצועים נפתח לציבור, כחלק מהמהלך לבניית שכבת תשתית רחבה ל-AI ארגוני
אנבידיה NVIDIA Corp. 0.73% ממשיכה להתרחב מעבר לשבבים, והפעם היא עושה את זה דרך התוכנה שמנהלת את מרכזי המחשוב הכבדים מאחורי הקלעים. החברה מודיעה שהיא רוכשת את SchedMD, המפתחת של Slurm, תוכנת ניהול עומסים ותזמון משימות שנמצאת בלב הפעילות של מחשבי על ומרכזי נתונים, כולל כאלה שמריצים עומסי עבודה כבדים של AI. עבור אנבידיה, שליטה בשכבה הזו היא לא עניין תפעולי בלבד, אלא חלק מהאופן שבו מערכות AI עובדות בפועל.
SchedMD היא החברה שמובילה את הפיתוח והתחזוקה של Slurm כבר יותר מעשור. היא הוקמה ב-2010, יושבת בליברמור שבקליפורניה ומעסיקה כ-40 עובדים, עם לקוחות כמו קורוויב ומרכז מחשבי העל בברצלונה. אנבידיה לא מפרטת את תנאי העסקה, אבל מבהירה ש-Slurm נשארת בקוד פתוח, כך שהקהילה ממשיכה לקבל גישה מלאה לקוד ולתרום לפיתוח.
התוכנה שמחליטה מי רץ מתי ועל מה
Slurm יושבת בשכבה שפחות רואים, אבל בלי השכבה הזו כל העסק מתחיל לקרטע. במרכז נתונים או במחשב על יש אלפי שרתים, מאות אלפי ליבות עיבוד והמון משימות שרצות במקביל. מישהו צריך להחליט איזה תהליך מקבל משאבים עכשיו, כמה זמן הוא רץ, על אילו שרתים, ומה קורה אם יש עומס או תקלה. זה בדיוק התפקיד שלה ואיפה שהשינוי הופך למשמעותי.
היא מנהלת “תור” חכם. היא מתזמנת עבודות, מחלקת משאבים ומנסה להשאיר את התשתית מנוצלת בצורה יעילה. זה חשוב במחשוב מדעי קלאסי, אבל ב-AI זה מקבל טוויסט. אימון מודל גדול לא בנוי ממשימה אחת, אלא מהרבה תהליכים שמדברים אחד עם השני, מחלקים נתונים, מחכים לסנכרון, ואז ממשיכים. אם הסנכרון מתעכב או שמשאבים מוקצים לא טוב, אפשר לאבד שעות של חישוב יקר.
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- מניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עולם ה-AI עובד הרבה עם מעבדים גרפיים, והניהול שלהם מורכב יותר מניהול שרת “רגיל”. יש צורך להקצות קבוצות של מעבדים ביחד, לשמור על זמינות רציפה, לפעמים גם לנהל עומסים לפי עדיפויות, לפי פרויקט או לפי מחלקה. לכן תוכנת תזמון שיודעת לעבוד בקנה מידה גדול הופכת לחלק מהתשתית ולא רק “כלי תפעולי”.
לקריאות מעניינות נוספות:
