למרות דחיית המכסים: מניות הרכב האמריקאיות מאבדות גובה

חודש דחייה בלבד: עתיד תעשיית הרכב האמריקאית נותר מעורפל; למרות הארכת הזמן שנתן טראמפ, המשקיעים נותרים זהירים לגבי ההשלכות ארוכות הטווח על שרשרת האספקה הגלובלית

אדיר בן עמי |

שוק הרכב האמריקאי מתמודד עם תקופה רוויית אתגרים, כאשר מניות יצרניות הרכב המובילות בארה"ב מאבדות חלק מהרווחים שצברו מוקדם יותר השבוע. זאת למרות הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על דחיית הטלת המכסים בחודש. הירידות מגיעות יום לאחר ששלוש יצרניות הרכב - פורדFord Motor Co -0.61%   , ג'נרל מוטורס General Motors -1.15%  וסטלנטיס (בעלת קרייזלר) Stellantis -2.14%  - זינקו בממוצע ביותר מ-7%, בתגובה להודעת טראמפ על מתן פטור של חודש ממכסים בשיעור 25% על יבוא מכוניות ממקסיקו ומקנדה.


המכסים המתוכננים מהווים אתגר משמעותי במיוחד לתעשיית הרכב שפעלה במשך יותר מ-30 שנה תחת ההנחה שצפון אמריקה היא אזור ייצור אחד. מיליוני מכוניות הנמכרות מדי שנה בארה"ב מורכבות בשלוש מדינות צפון אמריקה, כאשר יותר מ-50% מהחלקים של דגמים פופולריים מסוימים מקורם בקנדה ובמקסיקו.



הטלת המכסים עלולה להגדיל את עלויות היצרנים באלפי דולרים לכל מכונית. מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הזהיר לאחרונה כי המכסים עלולים למחוק מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה כולה.


דייויד ויסטון, אנליסט מניות הרכב ב-Morningstar, כתב כי הפטור בן חודש עשוי להיות רק דחייה של הבלתי נמנע, אלא אם ארה"ב, קנדה ומקסיקו יצליחו לתווך הסכם מכסים רחב יותר. ויסטון הוסיף כי המכסים, שכעת צפויים להיכנס לתוקף ב-2 באפריל, "עלולים למחוק את רוב הרווח השנתי של ג'נרל מוטורס ופורד". הוא הביע תקווה ש"יושג הסכם בצורה כלשהי שיחסוך לפחות את אזור הסחר של צפון אמריקה בתעשיית הרכב".


מניית טויוטה יורדת גם היא ב-2%, כאשר החברה היפנית מייצאת מכוניות לארה"ב מקנדה, ממקסיקו ומיפן, ולכן חשופה גם היא לסיכוני המכסים. יצרניות הרכב הגרמניות, לעומת זאת, חוו יום טוב יותר. מניות פולקסווגן עלו ב-3.5%, ואילו ב.מ.וו טיפסה ב-3.4% במסחר האירופי, ובכך המשיכו את מגמת העלייה שלהן מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר.


הביצועים של שתי המניות הגרמניות ממחישים עד כמה קשה למשקיעים לחזות את ההשלכות בפועל של מדיניות הסחר האחרונה. בעוד שיצרניות הרכב האמריקאיות מגיבות בחדות לאיומי המכסים ולדחייתם, נראה כי היצרניות האירופאיות פחות מוטרדות, למרות החשיפה הגבוהה שלהן ליבוא לארה"ב.


בוול-סטריט מציינים כי חודש אחד של דחיית מכסים אינו מספיק זמן לתעשיית הרכב לבצע שינויים משמעותיים בשרשראות האספקה שלה. יצרניות הרכב מקוות כי בחודש הקרוב יתאפשר משא ומתן אינטנסיבי בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, שיוביל להסכם המשכי לנאפט"א, שיגן על תעשיית הרכב המשולבת של צפון אמריקה. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי גם אם יושג הסכם עבור צפון אמריקה, יצרניות הרכב עדיין עלולות להתמודד עם מכסים על חלקים וכלי רכב המיובאים מאירופה ואסיה, כחלק מהמדיניות הרחבה יותר של "אמריקה תחילה" של ממשל טראמפ. דבר זה עלול להשפיע על כל שרשרת הערך של תעשיית הרכב העולמית.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.