מע"צ חתמה על הסכם עם התאחדות הקבלנים ל-2005
לאחר מו"מ ממושך וענייני נחתם אמש (ב') הסכם התקשרות מוסכם בין מע"צ לבין התאחדות הקבלנים וארגוני המהנדסים. ההסכם החדש מהווה חוזה התקשרות המסדיר את ההתקשרויות החוזיות בין הצדדים בכל הקשור בניהול ובביצוע פרוייקטים של החברה. החוזה שגובש יהיה בתוקף לשנת 2005 וישמש את החברה הלאומית לדרכים בפרסום הפרויקטים הקרובים. סוכם כי בתום שנה יחזרו הצדדים למו"מ מחודש על המשך הדרך.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים בישראל, אלכס ויז'ניצר, אמר כי אין ספק כי המו"מ הניב תוצאות חיוביות וממע"צ בהיותה מזמין עבודות הגדול ביותר בישראל, יוצאת הבשורה לכלל מערך ההתקשרויות בין התאחדות הקבלנים לבין כל גופי הממשלה בהתאם לשיטות ההתקשרות הנוהגות בעולם המערבי. לדברי ויז'ניצר, זאת ללא ספק דוגמא להתנהלות תקינה וראויה המאפשרת שקיפות מרבית בכל הקשור בהתנהלות הביצוע.
חוזה ההתקשרות החדש מבוסס, על הנסיון המצטבר שנלמד אצל כלל מזמיני העבודה הגדולים בארץ ובעולם תוך התאמת החוזה לצרכיה המקצועיים של החברה. בין מאפייני החוזה בולטת במיוחד הגדרת תפקידו, סמכויותיו ואחריותו של מנהל הפרויקט, קביעת מנגנונים ברורים לטיפול בכל סטייה מהתכניות ומהחוזה, והוספת קריטריונים של בקרת איכות ואבטחת איכות להעלאת רמת הביצוע של הפרויקט כפי שנהוג בביצוע פרויקטים של הנדסה אזרחית בעולם כולו.
מ"מ נשיא התאחדות הקבלנים, אברהם ליבר, רואה בחיוב את ההסכם החדש ולדעתו ההסכם הוא סנונית ראשונה בשינוי שיטת ההתקשרות החוזית של גופים ממשלתיים בישראל, שינוי שאותו מוביל החשכ"ל, ד"ר ירון זליכה. ד"ר זליכה שואף להתאים את שיטת ההתקשרות בישראל לשיטות מתקדמות הנהוגות בעולם המערבי ולאחרונה אף נפגש ביוזמת ארגוני המהנדסים והתאחדות הקבלנים עם מר ריצרד קייל, נשיא פידיק העולמי, הפדרציה הבינלאומית של המתכננים, ללמידת שיטות ההתקשרות המקובלות בעולם.
החשכ"ל וצוותו הקימו וועדה לבחינת שיטות התקשרות מודרנית שתגבשו המלצות לשיטת התקשרות אחידה ומודרנית בין המגזר הממשלתי והציבורי למגזר הפרטי שתבטיח שקיפות, ניהול תקין וביצוע ברמה גבוהה. עוד מוסיף ליבר כי, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, נקט צעד חשוב זה, מיד עם כניסתו לתפקיד והחוזה שהושג הינו חוזה התקשרות חדשני ומודרני, בהתאם למקובל בעולם.
יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, ד"ר יואב סרנה, טוען כי החוזה החדש מהווה תחילת דרך לחוזי ביצוע בין גופים ממשלתיים ובין חברות התשתית , שיהיו הוגנים ומאוזנים יותר ויבטיחו שהפרויקטים יבוצעו בצורה איכותית, תוך עמידה בתקציב ובלוחות הזמנים.
יש לציין כי בחוזה זה ניתן מעמד מכריע למנהל הפרויקט שמצד אחד, ייצג את החברה הלאומית לדרכים, ומצד שני ידאג למקצועיות מרבית בביצוע הפרויקט. כל זאת, מוסיף ד"ר סרנה, בהמשך להמלצות ועדת זיילר, על מעמדו המומלץ של מנהל הפרויקט והצורך לקביעה בחוק של אחריותו וסמכויותיו. חוזה זה, נחתם בהמשך לחוזה של ניהול פרויקטים שגם הוא הושג בין החברה לבין וארגוני המהנדסים .