לאחר פרישת מוניות "הדר": בוטל המכרז בנתב"ג
בעקבות הודעת חברת המוניות "הדר" הבוקר (א') על פרישתה ממכרז ההסעות בנתב"ג, הודיעה רשות שדות התעופה על הקמת מכרז חדש בקרוב. לאחר מחלוקת עם חברת "Gett" הודיעה הדר-לוד כי לא תחתום על מסמכי הזיכיון להפעלת שירות ההסעות בנתב"ג. כזכור, במסגרת המכרז הגישו החברות הצעה שתוזיל את עלויות הנסיעה ב-31% ביחס למחירון משרד התחבורה.
נוכח פרישתה של חברת "הדר" מהמכרז, החל ממחר כל מונית תוכל לאסוף נוסעים משדה"ת נתב"ג לאחר רישום ועמידה בתנאי הפיקוח הכללי של הרשות עד להודעה חדשה. תעריף הנסיעות יישאר ללא שינוי וייקבע בהתאם למחירון משרד התחבורה. בתקופה האמורה לא תגבה רשות שדות התעופה דמי זיכיון בסך 5 שקלים מנהגי המוניות. בנוסף הודיעה הרשות כי תעמיד לרשות הציבור מערך אוטובוסים ללא תשלום בשעות עומס ומחסור במוניות., וכי רכבת ישראל תתגבר את קווי הנסיעה מנתב"ג.
מנחם בר חיים, מנכ"ל התחנה מסר כי "הנהגים הם הנכס החשוב ביותר של החברה ולא נאפשר לאף אחד לפגוע בהם. ניהלנו מו"מ אינטנסיבי עם חברת גט במטרה למזער את הפגיעה בנהגים, אך לצערנו 'גט טקסי' חזרו בהם מכל ההסכמות המוקדמות, ועל כן לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע הבוקר לרשות שדות התעופה כי חברת 'הדר-לוד' לא תחתום על מסמכי המכרז להפעלת שירותי המוניות מנתב"ג".
- 6.איתן 29/05/2017 14:06הגב לתגובה זואם גט יעשו התאמות נכונות באפליקציה היא תעשה סדר ביציאה מנתב"ג ואז הם ואנחנו נרוויח.
- 5.גיל 29/05/2017 11:55הגב לתגובה זומוניות הדר עשו הכל כדי לשמור על המונפול וזה מה שקרה
- 4.יוחנו 28/05/2017 12:04הגב לתגובה זולמה צריך בכלל מכרז או פיקוח על המחיר, שכל מונית תוכל להגיע כמו לכל מקום בארץ ושהמחיר יקבע ע"י התחרות בין חברות המוניות!
- 3.dw 28/05/2017 09:53הגב לתגובה זוהידעתם שיש בנתב"ג אלפי "מוניות" שישמחו להסיע אתכם בחצי מחיר? מדובר בכל אלה המגיעים לשדה כדי להסיע לאסוף נוסע יחיד, ויש להם הרבה מקום פנוי באוטו. בפרט בכיוון הריק (הלוך אם מחזירים וחזור אם מביאים) חישבו לרגע - נגיד שקבעתם להביא או להחזיר חבר או בן משפחה בנתב"ג ברכבכם הפרטי. מה דעתכם לקבל 50 שקלים ולהסיע עוד נוסע יחיד, עם מזוודה, ליעד קרוב מספיק ליעד שלכם ממילא? לא רע, נכון? (משפחה שלמה עם הרבה מזוודות כנראה פחות תתפעלו לקחת) ככה כיסיתם את עלות הדלק וישאר לכם עוד רווח, וזו נסיעה שממילא אתם עושים, רק שבחצי ממנה אתם נוהגים לבד. easy money. מה רע?
- 2.שמטוב 28/05/2017 09:28הגב לתגובה זואת הנהגים. עדיף בלי שום מכרז. כל נהג שרוצה יוביל לפי תעריפון קבוע. יהיו נהגיםפ שישמחו לתת גם שרותים בלילה בחגים ובשבתות, בתעריף מוגבר. המדינה יכולה לארגן שירות אוטובוסים למסוף קרוב לשדה התעופה ושם מוניות רגילות יפיצו לכל הארץ. בשביל מה צריך את העלוקות גטס שיגרמו לעליית מחירים בגלל שהם שירות מונופולי שניכפה על נהגי טקסי.
- 1.איציק 28/05/2017 09:09הגב לתגובה זוהלך עליהם יצטרכו לחפש עבודה אחרת אין עבודה בלוד מצב כלכלי של רוב התושבים על הפניםרוב העבודה היתה לקחת נוסעים מהשדה להביא ל שדה לא הרבה לכן הם צודקים שלא לקבל את המכרז רוב העבודה תהיה ב 30 אחוז פחת מצד שני עד עכשיו הם לקחו מחירים מופקעים ללא הפעלת מונה שזה זול יותר ומוצהר.
- dw 28/05/2017 09:56הגב לתגובה זומי שלא מתאים לו לעבוד כנהג מונית יכול לעשות הסבה מקצועית ולהיות נהג אוטובוס. ישנו מחסור בישראל בענף נהגי האוטובוסים. אין מחסור בענף נהגי המוניות. החיסרון הוא שכנהג אוטובוס אי אפשר לעבוד בשחור ולהעלים הכנסות ממס הכנסה.

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןאור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל
אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי
מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.
במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת
ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר
מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.
המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.
יירוט בעלות שולית נמוכה
אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין
מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים
בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.
