כאוס: כלל הטיסות של ענקית התעופה דלתא איירליינס קורקעו בשל תקלהת מחשב - 3,300 טיסות תוכננו להיום

אסנת פרץ |
נושאים בכתבה דלתא
חברת התעופה דלתא איירליינס הודיעה היום (ב') כי מערכות המחשב שלה בכל העולם קרסו, ובשל התקלה קורקעו כל טיסות דלתא בעולם. בחברה מציינים כי מקור התקלה בהפסקת חשמל ושבעקבותיה אין אפשרות לבצע צ'ק אין ולעלות למטוס. עיכובים ודחיות נרשמו ברחבי העולם, ונציין כי דלתא שהינה חברת התעופה האמריקנית השנייה בגודלה מתכוננת להפעיל היום לא פחות מ-3,300 טיסות, מתוכן 453 טיסות בינלאומיות. מדלתא איירליינס נמסר כי הפסקת חשמל באטלנטה (שהחלה בערך בשעה 2:30 לפנות בוקר לפי שעון מזרח ארה"ב), השפיעה על מערכות המחשב והתפעול של דלתא אייר ליינס ברחבי העולם, וגרמה לעיכובי טיסות. בעוד שביטולי טיסה נרחבים צפויים להיות היום, נמסר מדלתא כי כל הטיסות שהספיקו לצאת לדרכן טרם התקלה פועלות בצורה נורמלית ורגילה. "אנו מודעים לכך שמערכות סטטוס הטיסות, כולל מסכים בשדות התעופה, מראים באופן בלתי תקין שהטיסות פועלות על פי לוח הזמנים המתוכנן. אנו מתנצלים בפני הנוסעים אשר מושפעים מהנושא, והצוותים שלנו עומלים כדי לפתור את הבעיה מהר ככל הניתן", נמסר מדלתא, ובאשר לטיסות הצפויות לישראלים נמסר כי "טיסת דלתא אייר ליינס מת"א לניו יורק (JFK) תצא בשלב זה כמתוכנן בחצות וחצי. הטיסה שהמריאה מ JFK יצאה וצפויה לנחות בהתאם ללו"ז, ב 17:35 בנמל התעופה בן גוריון". בעוד שדלתא פעילה מאוד בשעות האחרונות בטוויטר ונציגיה מגיבים כמעט לכל ציוץ של הלקוחות הזועמים, בעמוד הטוויטר הרשמי של החברה אין שום עדכון על המצב או הצפי לפתרון, ובאופן אירוני - ציוצה האחרון של החברה הוא מעין טיפ לחופשה - קחו אחת, במקום רק לדבר על זה. אולי כדאי שהם יוסיפו טיפ, שאם באמת נרצה לצאת לחופשה הזאת - כדאי לעשות את זה באמצעות חברת תעופה אחרת.   מגיבים במרץ - הטיפ האחרון שפרסמו, שקצת פחות עוזר למי שטס עם דלתא -   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.