"20% מהתוצר הוא הון שחור - הרבה ממנו נמצא באוכלוסיה הערבית והחרדית, מצבם טוב מהמתואר בדו"ח העוני"

ד"ר אביחי שניר ממכללת נתניה: "קצבאות ילדים באופן אבסורדי דוחפות אוכלוסיות גדולות מתחת לקו העוני"
לירן סהר | (21)
נושאים בכתבה דו"ח העוני

היום (ד') פרסם המוסד לביטוח לאומי את דו"ח העוני עבור שנת 2014, אשר מציג עלייה מתונה בשיעור העוני. מהדו"ח עולה שכ-1.7 מיליון איש בישראל מוגדרים כעניים, כ-22% מהאוכלוסייה. ד"ר אביחי שניר, מביה"ס לבנקאות ושוק ההון במכללה האקדמית נתניה, מסביר מה עומד מאחורי הנתונים, והאם הם אכן מייצגים נתוני אמת.

 

על מה מסתמך הדו"ח?

"הדו"ח מסכם את בדיוק את מה שיש בו, הוא מבוסס על נתוני רשמיים של מקבלי הקצבאות, על סקר שנעשה על כלל האוכלוסיה. הוא לא מנסה לקבל נתונים לא רשמיים".

 

מוסכניק/חשמלאי או מסאג'יסט יכול לדווח על הכנסה של 3,000 שקל, ולהרוויח "ללא קבלה" 20 אלף שקל, האם ההתעלמות מהיקף ההון השחור במדינה לא מעוותת את הנתונים

"לגבי נתונים לא רשמיים כל נתון זוכה, כנראה יש בישראל כלכלה שחורה מפותחת, בטח בסקטורים מסויימים. הנתונים של הבנק העולמי דיברו על 20% מהתוצר הישראלי כהון שחור, אין מספרים שיכולים לתת תשובה חד משמעית על גודל ההון השחור. ישראל נמצאת קצת מתחת לאיטליה, ספרד, אירלנד ופורטוגל והרבה מעל שאר המדינות המפותחות. השאלה היא עד כמה זה מגיע למשפחות העניות וכמה זה מגיע למקומות אחרים. עוד 200 מיליארד שקל שמסתובבים באיזשהו מקום, ברור שחלק גדול ממנו נמצא באוכלוסיות העניות של החרדים והערבים, שם יש הרבה הון שחור, זה לא אומר שאין לא עניות. המצב של חלק גדול מהמשפחות שם הוא יותר טוב ממה שמדווח, עד כמה – כל מספר זוכה. בשום מקום בעולם לא מתייחסים להון השחור, במדינות מסויימות, כמו יוון, זה בכלל נעשה בדיחה".

כיצד העלאת קצבת הזקנה תועיל לאוכלוסיית הקשישים?

"אצל הקשישים המצב הוא הרבה יותר גרוע, זו קבוצה עצובה. בקרב הקשישים יש 21% עניים, הקיצבאות יעלו חלק מהם מעבר לקו העוני, 100 שקל, אבל אז סטטיסטית הם לא עניים. אבל אסור לזלזל בשיפור שלהם. נרד מ-21% עניים ל-17%-18%, זו הוצאה של כ-9 מיליארד שקל מהכיסים של כולנו".

האם ההעלאה חזרה של קצבאות הילדים למשפחות מרובות ילדים תשפר את מצב האוכלוסיה החרדית?

"קצבאות ילדים באופן אבסורדי דוחפות את העניים הרחק מעבר לקו העוני, כולם מקבלים אותם, רובם לא עניים – העלאת הקצבאות דוחפת את מעמד הביניים והביניים-עליון מעלה, וכך קו העוני נדחף למעלה בהתאם והעניים מתרחקים ממנו. גם קיצבאות הזקנה מגיעות לזקנים העניים, 500-600 שקל אך מאחר ומעל 50% מהם עניים אז מצבם משתפר. למעשה במתן קיצבאות לוקחים כסף מאנשי מעמד הביניים ומחזירים להם אותו, אבל קצת פחות, דרך מאוד לא יעילה לחלק כסף, זה לא משפר את מצב העניים כי הרוב הולך בחזרה למעמד הביניים".

"עד כה ניתנו קצבאות ילדים בסכום של 150 שקל לכל ילד באופן קבוע, כעת הולכים להעלות את הסכום ל-250 שקל החל מהילד החמישי, כלומר עוזרים לאוכלוסיות החרדית והערבית בלבד, זה בכלל עניין פוליטי ולא כלכלי. צריך לזכור כי הילד החמישי בדרך כלל יותר זול, לראשון קונים את כל הדברים. קצבאות הילדים מעודדות עוני ופוגעות באנשים שעובדים. אצל החרדים יש יותר אנשים עובדים שנעשו עניים. קיצוץ הקצבאות גרם לאנשים לצאת לעבוד, החלק של המדינה בהכנסות הולך וקטן, עד שנה שעברה זה עבד, אבל אז התרחש קיטון בצמיחה והעניים חטפו הכי חזק. למרות יציאתם של החרדים לעבודה, הם נעשו יותר עניים, בשיעור של 0.5% בגלל הקיטון בקצבאות, אבל הם בהחלט יצאו לעבוד. מי שחטף הכי חזק הם הערבים, המהומות בשנה שעברה פגעו מאוד בהכנסותיהם - החלק של הערבים שעובדים ונעשו עניים גדל, עובדים אבל לא מרוויחים מספיק".

 

"מנקודת מבט של פוליטיקאי, הדו"ח הזה אומר שאנשים יותר סומכים על עצמם ופחות סומכים על המדינה, ההכנסות שלהם מעצמם עולות ואלו של המדינה יורדות, לכן במידה מסוימת המצב דווקא משתפר, אבל זה מאוד שביר – מספיק שתהיה ירידה בקצב הצמיחה והעניים יחטפו יותר חזק, ייעשו יותר עניים. אם נתניהו רוצה להיבחר שוב - שלא נכנס למיתון".

קיראו עוד ב"בארץ"

האם העלייה במחירי הדיור גורמת גם לגידול בעוני?

"עליית מחירי הדירות והדיור לא משפיעה על העוני, אבל כן על תחושת העוני. אנשים במעמד הביניים נמוך, עשירונים 4-6, מרגישים שהולכים להיות עניים וחסרי ביטחון כשאין בבעלותם דירה, ואז הם ייצאו לרחובות. מי שיש לו דירה פחות ירגיש את העוני".

במבט על העשור האחרון, איך אתה רואה את הנתונים?

"אנחנו בסך הכול רואים יציבות, ב-2004 ההכנסות מהמדינה שמרו על היציבות, אך באותה השנה המדינה קיצצה חזק את התמיכה. העוני עלה מ-16% ב-1999, שנת שיא בתמיכות המדינה, ל-21% ב-2006.  ב-2004 היינו ב-23% עוני, ב-2009 הגענו ל-25%, אז אולמרט נבהל קצת והעלה את הקיצבאות, ב-2013 העוני עמד על 21.8% והשנה הגענו ל-22%. ההבדל הוא שהיום העוני נובע מעבודה של אנשים, בעבר הוא נבע יותר מהיעדר מתמיכות, אנשים נעשו הרבה יותר עצמאיים".

מה היית ממליץ למדינה לעשות כדי למגר את העוני?

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אבי 16/12/2015 11:46
    הגב לתגובה זו
    איזה אובססיה יש במדינה הזו. גם אני הייתי בעבר כמוכם אבל נגמלתי. גם שאני עובד קשה ומרויח מצויין, כבר אינני חושב שלומר כל היום חרדים וערבים חרדים וערבים חרדים וערבים ולא משנה הסדר, זה מה שיעשה טוב לכלכלה. תתפכחו!!!
  • 18.
    דוח העוני פארסה 15/12/2015 08:55
    הגב לתגובה זו
    זה פארסה אחת גדולה, תתפוס בכביש 1000 נהגי מרצדס 800 מתוכם לא משלמים מס הכנסה כי יש להם הכנסה מזערית
  • 17.
    הון שחורבנדל״ן עיסויים מתווכים ומחירי דירות שמביא לעוני (ל"ת)
    לטפל בחומרה בהון השח 14/12/2015 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    עמוס הראל 14/12/2015 16:12
    הגב לתגובה זו
    כל קוני הדירות מאיפה הכסף?רכבים במיליונים מאיפה לפי ביטוח לאומי עוני כמה כסף לנפש.?מצד אחד משפחה שמרויחה 8000 שח שלושה נפשות .מצד שני קונים רכבים חדשים תיכנסו לבתים.כמה מהם נוסעים לחול .אם עני שקיפות להוצאות .בקיצור ככל שזורם כסף טוב לפעילות של הממשלה .....
  • 15.
    אפליה בחסות החוק 10/12/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    במגזר הערבי והחרדי החוק בוטל רשמית ...
  • 14.
    כן אבל רוב העבודות היהודים מבקשים (ל"ת)
    מראוון 10/12/2015 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    חיים 10/12/2015 07:25
    הגב לתגובה זו
    בכוח שהכל בסדר פה גם כשמתפרסם דוח רציני שאומר שהעוני עלה אז בא אותו אחד ומבלבל לנו בביצים שיש אנשים שעושים שחור אז המצב הוא לא כל כך גרוע שאלה לי אלייך כמה כבר עסקים יש בארץjQuery2030994511199882254_1449724284804? 17000000 עניים אדיוט!!!!!
  • 12.
    אם חרדים אינם משרתים בצה"ל-למה שישלמו מיסים? (ל"ת)
    אחד 09/12/2015 23:59
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הגמ"ח- מכבסת המיסים של המגזר החרדי. (ל"ת)
    אחד 09/12/2015 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחד 09/12/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
    שחור!
  • 9.
    אכן רבים בסקטורים האלה עובדים בשחור ,ללא קבלות . (ל"ת)
    שראל 09/12/2015 22:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חצי מההכנסות שלי הולכות למיסים ולביטוח לאומי!!! (ל"ת)
    דו"ח העוני זה קשקוש! 09/12/2015 19:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אזרחית 09/12/2015 18:52
    הגב לתגובה זו
    זה לא מפליא לחרדים יש את עזרת הקהילה והדגמחים, כמו כן רבים מהם עובדים בשחור וכך גם באוכלוסיה הערבית. הבעיה האמיתית היא עם המשפחות העניות שעובדות ומשתכרות שכר מינימום, ואינן מקבלות תמיכה ועזרה. זו תוצאה ישירה של המדיניות הכלכלית שביבי מוביל. המדינה התנערה מכל מחויבותיה כלפיי אזרחיה , ולמי שאין או בקושי שורד , כל שנה המצב מחמיר. המחירים עולים, יוקר המחיה בלתי נסבל וקבוצה זו נטחנת עד דק. בקצב הזה החורבן יבוא מתוכנו. לאויבנו נוכל, אך לקיטוב ,לעוני , לשחיתות ולפלגנות לא . אם לא נתעורר ונשנה כיוון , איני סבורה שהמדינה תשרוד. ״משנאיך ומחריבייך ממך יצאו״
  • 6.
    ורטר נאוה 09/12/2015 18:26
    הגב לתגובה זו
    מי שגוזר על עצמו לא לעבוד ולהביא ילדים ללא אחריות בגלל ערכים ואידאולוגיהלא ייסר את מצפוני על קו העוני
  • 5.
    זהירות!! שיכים סעודיים קונים קרקעות במדינה בכל מחיר!!! (ל"ת)
    ערבים זכו במכרז 09/12/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוקו 09/12/2015 17:45
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי, הד"ר המלומד מסביר שקיצוץ הקצבאות גורם לאנשים לעבוד ולכן להיות פחות עניים, אז איך החרדים נהיו יותר עניים? בתחילת הכתבה 20 אחוז מהקשישים היו עניים, עד שהגיע לקטע השני פתאום 50 אחוז עניים?
  • 3.
    וקציני המשטרה מין... 09/12/2015 17:16
    הגב לתגובה זו
    מה הפלא שאין מעקב וגילוי של הון שחור? ועדרות אלפי משפחות של חרדים וערבים מקבלות קצבאות שלא מגיעות להן, על חשבון משלם המיסים...
  • או במילים אחרות: רציתם ממשלת ליכוד- (ל"ת)
    חרדים? קיבלתם...... 09/12/2015 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אתי 09/12/2015 17:16
    הגב לתגובה זו
    רוב הקבלני שיפוצים ערבים .מקבלים כסף במזומן ללא קבלות לא משלמים מעמ הכל שחור.המצב שלהם מעולה.
  • למה רוב? כולם!!! והמצב זהה אצל עוזרות (ל"ת)
    בית וחרדים! 09/12/2015 20:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארי 09/12/2015 17:05
    הגב לתגובה זו
    מתוך ראיית עיניים אין לי ספק שאביחי צודק ויש כאן הרבה הטיה מהמציאות היותר טובה. אולי סוף סוף מישהו מהבכיינים יקח מידגם מקרי של כמה אלפי "עניים" וייכנס לקישקע שלהם לבדוק מה באמת רמת חייהם ולא מה כנסותיהם המוצהרות.
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?