דו"ח העוני: 1.7 מיליון עניים בישראל, הרעה במצבן של משפחות עובדות

ישראל נמצאת בתחתית מדינות ה-OECD עם נתון מזעזע - 22% מוגדרים כעניים, החמרה במצב הקשישים
לירן סהר | (13)
נושאים בכתבה דו"ח העוני

ישראל נעשית ענייה יותר, כך עולה מדו"ח העוני שפרסם היום המוסד לביטוח לאומי עבור שנת 2014 - 1,709,300 איש מוגדרים כעניים בישראל, מספר המהווה כ-22% מאזרחי המדינה. מדובר בעלייה מתונה בשיעורי העוני, לאחר שב-2013 נרשמה ירידה.

בסך הכול 444,900 משפחות מוגדרות כעניות הכוללות 776,500 ילדים. בקרב מדינות ה-OECD  רק מקסיקו נחשבת ענייה יותר. במספר הילדים העניים רק טורקיה נמצאת במקום נמוך יותר. 

גידול בעוני בקרב האוכלוסיה הערבית

מהדו"ח עולה כי חלה עלייה באי השוויון ובשיעור העוני בקרב האוכלוסייה הערבית ובמספר העניים העובדים. אלה שהוגדרו כעניים בעבר נעשו עניים יותר. שיעור המשפחות החיות בעוני עלה מ-18.6% ב-2013 ל-18.8% ב-2014. סך שיעור העוני של תושבי ישראל עלה מ-21.8% ל-22% ושיעור הילדים במשפחות העניות עלמה מ-30.8% ל-31% במהלך אותה התקופה. 

רמת החיים, הנמדדת לפי ההכנסה החציונית לנפש, רשמה עלייה ריאלית של 2.4%. מהגדרות הביטוח הלאומי עולה כי עני הוא אדם יחיד המשתכר הכנסה כספית הנמוכה מ-3,077 שקל בחודש, זוג בעל הכנסה הנמוכה מ-4,923 שקל ומשפחה בת 5 נפשות המכניסה פחות מ-9,230 שקל.

העניים ב-2014 נעשו עניים יותר: לעומת מדדי תחולות העוני שעלו במידה מתונה, המדדים לעומק העוני ולחומרת העוני עלו בשיעורים גבוהים ב-2014: המדד לעומק העוני עלה בכ-6% (מ-32.8% ל-34.6%) והמדד לחומרת העוני, הנותן משקל רב יותר לאוכלוסייה הענייה יותר, עלה בשיעור של כ-10% בכלל האוכלוסייה.

תחולת העוני בקרב משפחות חרדיות הייתה ב-2014 54.3%. שיעור הנפשות העניות בקרבן היה 59.7% וכ-2/3 מהילדים בקבוצה זו חיו ב-2014 בעוני. ממדי העוני בקרב משפחות ערביות עלו  מ-51.7% ב-2013 ל-52.6% ב-2014.

תחולת העוני של משפחות הקשישים עלתה ב-2014 בנקודת אחוז, מ-22.1% ל-23.1% לפי נפשות העלייה הייתה מתונה יותר. עומק העוני וחומרת העוני עלו רק במעט. הקיצוץ בקצבאות הילדים, שהחל באוגוסט 2013 התבטא באופן מלא בשנת 2014. בדומה לתחולת העוני בקרב ילדים, גם תחולת העוני של משפחות עם ילדים עלתה רק במעט,  מ-23.0% בשנת 2013 ל-23.3% ב-2014. בקרב משפחות חד הוריות תחולת העוני אף ירדה מ-27.5% ב-2013 ל-25.1% ב-2014 למרות הקיצוץ בקצבת הילדים, זאת בעיקר בשל הגידול הניכר בשיעורי התעסוקה שחל בשנתיים האחרונות,  וכן עקב ירידה מתמשכת במספר הילדים במשפחה, בפרט באוכלוסיה הערבית. בקרב האוכלוסייה היהודית תחולת העוני של ילדים עלתה מ-20% ל-21.6%. מדד ג'יני לאי-שוויון לפי ההכנסה הפנויה עלה ב-2%.  

קיראו עוד ב"בארץ"

גידול בתחולת העוני

תחולת העוני של משפחות עובדות עלתה מ-12.5% ל-13.1%, זאת לאחר ירידה ב-2013. נתוני הסקר מורים על ירידה בשיעורי התעסוקה וכן על גידול בשיעור המשפחות שיש בהן מפרנס אחד - מ-29.5% ב-2013 ל-30.2% ב-2014, ובמקביל להפחתה באוכלוסייה העובדת המשלימה, של משפחות עם שני מפרנסים. בביטוח הלאומי מסבירים כי יתכן שיש בכך משום "תיקון" של נתוני סקר 2013 שהצביעו על עלייה גבוהה בשיעור המשפחות עם מפרנס אחד בהשוואה לשנים קודמות. 

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, מציע שהממשלה תקבע יעדים מקרו-חברתיים לטווח הארוך, לצמצום העוני ואי השוויון בהכנסות.

שר הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ:  "בתקציב הנוכחי העלנו את קצבאות הזקנה לקשישים המקבלים הבטחת הכנסה ויצרנו כלי לצמצום עוני בין- דורי בדמות מענק חסכון לכל ילד, צעדים שיפחיתו את ממדי העוני. אנו נמגר את התופעה המעוותת שבה אנשים המשתלבים בשוק העבודה הם עניים ולא מצליחים לסיים את החודש. המדינה מחויבת לתמוך באוכלוסיות המוחלשות ולספק בטחון למי שמסיבות מוצדקות אינו מסוגל לעבוד. האחריות הגדולה ביותר של המדינה היא להעניק לאדם העובד יכולת השתכרות מכובדת. נפעל לטובת מקבלי הקצבאות המשתלבים במעגל התעסוקה, נוריד את אחוזי הקיזוז לאחר הדיסרגארד מהמס השערורייתי הנוכחי שעומד כיום על 70% ל- 28% ונעניק להם סיכוי לצאת ממעגל העוני. עוני זו לא גזרה ועם תכנון נכון נוכל למתן את שיעורי העוני בישראל".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מתי נראה את ביבי מבקר משפחה עניה? (ל"ת)
    אזרח צודאג 09/12/2015 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לא מאמין למכבסת הנתונים הזאת - חצי מהמשכורת שלי (ל"ת)
    הולכת למיסים ולמל"ל 09/12/2015 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מוט 09/12/2015 14:05
    הגב לתגובה זו
    אין כל טעם בעדכון קצבאות כל עוד אין איזון בין קצבה ליוקר מחיה פשוט בלוף מה כן צריך לעשות א. לצמצם הוצאות באופן דרסתי בחברות הממשלתיות חשמל מים ארנונה לפקח באופן מוחלט על מחירי הגז ב. להחזיר דיור ציבורי ללא דיחוי המהלכים האלו מתבקשים על מנת שלציבור יהיה יותר כסף פנוי לצריכה שוטפת המיתון בפתח והוא נותן אותותיו ישראל חייבת להגיע להסדר מדיני מייד זה יעשה טוב לכולם !
  • 8.
    אות קלון לממשלה שנוטשת את זקניה לחיות בעונח (ל"ת)
    חיים 09/12/2015 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מקורבנות ביבי 09/12/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    ותהייו הומלסים
  • 6.
    חשבון פשוט 09/12/2015 12:47
    הגב לתגובה זו
    כל קיצבאות הביטוח הלאומי לא עודכנו כבר שנים. כל המחירים במשק עלו בצורה ניכרת בשנים הללו- לא פלא שיש יותר עניים. הם לא עובדי מדינה או ח"כים שלהם מעלים את המשכורות.
  • 5.
    ברוך 09/12/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    זה שעדכנתם לגמלאים מקבלי השלמת הכנסה זה יפה אבל עדיין לא מספיק.אבל גמלאי שעובר בשקל אחד את הסף לא מקבל תוספת לגמלת הבטוח הלאומי.מדוע לא מעדכנים את קצבת הזקנה שנשחקה ברבות השנים כמו שמעדכנים לחברי הכנסת,האם הזקנים שתרמו רבות למדינה לא צריכים לחיות בכבוד.
  • לא. כך חה"כ חושבים ולכן לא עושים. (ל"ת)
    גמלאית 09/12/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אזרח 09/12/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
    1. העושר יחלחל מטה. כך אמר נתניהו כאשר שטח את משנתו הכלכלית לפני עשור. מה ראינו? עושר אשר נותר למעלה, דרדר רבבות אל הפחים הירוקים, השאיר צעירים ללא קורת גג ואם השיגו זאת, השתעבדו לשנים רבות. והוא, נתניהו מדבר ומדבר.. מכורה שלי ארץ נוי אביונה למלך אין כתר.
  • 3.
    גיל יוטינה 09/12/2015 12:12
    הגב לתגובה זו
    באמת כל הכבוד על המנהיגות הכלכלית האיומה.. לאט לאט המדינה שלנו נחרבת.. והעניים? הם ימשיכו להצביע לליצן..
  • 2.
    שלומי 09/12/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
    ככל שהעוני יותר גדול כך גם יש יותר טמבלים שמצביעים ביבי ודרעי. העוני כנראה גורם לטמטמת ולכן הם כל כך דואגים לשמר אותה.
  • 1.
    נאור 09/12/2015 12:00
    הגב לתגובה זו
    22% עניים? תוציאו את הפרזיתים החרדים שרוצים לא לעבוד (אלוהים שולח להם מן מהשמיים. ותוציאו את המגזר הערבי שאוסר על הנשים לצאת לעבוד ותבדקו מה הנתונים האמיתיים. אי אפשר לבדוק את זה שכל כך הרבה אנשים בוחרים לחיות ככה.
  • ranr 09/12/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    לא קראת בתשומת לב את כל החומר. אם תבדוק נתונים מעבר לכתוב כאן, תמצא כי למרות שהכלכלה הישראלית חזקה, בעשר השנים האחרונות השכר בשוק הפרטי לא עלה. כתוצאה מכך, העשירונים התחתונים של שכבות הביניים, נדחקות לסטטוס של עוני. התהליך הזה מתרחש גם במשפחות בהן שני בני הזוג עובדים ומקבלים שכר נמוך.
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?