המלכה ה-S: מרצדס S קלאס חדשה וידאו

אולי המכונית הכי טובה בעולם: מרצדס חושפת באופן רשמי את הדור החדש של ספינת הדגל שלה
עמרי ספיר |

מרצדס S קלאס החדשהבמהלך השנה נחשפות הרבה מכוניות שרוצות להיות הכי טובות בעולם, לפחות במשהו. אבל לא כל יום נחשפת מתמודדת כה חזקה על התואר, שלא נדבר על כל התארים. אתמול זה קרה.

לאחר חודשים רבים של טיזרים, ספקולציות וציפיות – הדור חדש של מרצדס S קלאס נחשף באופן רשמי. ספינת הדגל המפוארת של מרצדס מהווה תצוגת תכלית של יכולות טכנולוגיות, נוחות, איכות וגם אסתטיקה.
 

114
זה מספר העמודים שעל פניהם פורשת מרצדס את משנתה על ה-S קלאס החדשה. אבל זה בסדר, אנחנו אוהבים את זה ככה. בכלל, ככה זה במכונית שמאכלסת ברשימות האבזור, האפשרויות והתוספות שלה כמעט כל פיצ'ר מתקדם שקיים כיום בתעשיית הרכב. פעם היו אומרים "חוץ מקפה היא עושה הכל". וזה עדיין נכון – המכונית לא מכינה קפה. חבל, אבל לא נורא – כי חוץ מזה באמת שהיא עושה כמעט הכל. רוצים קפה? היא תנווט אתכם אל עבר הכוס הקרובה, וגם תעשה לכם מסאז' בדרך.
 
 

נתחיל, ברשותכם, בקילוף המידע כבצל. זה אומר שמתחילים בקליפה (ובוכים בחשבון). אם בשנים הקודמות תוכננה ה-S קלאס לפי טעם אירופאי עם התאמות לשאר העולם, הפעם המצב שונה. מרצדס שמה דגש רב יותר על גרסת הלונג (Long) המוארכת ואילו הגרסה הרגילה, או המקוצרת, היא למעשה נגזרת של הראשונה. היא תוכננה עם המבט לסין, לארה"ב וליפן, עם פזילה לאירופה. ההבדל הוא שהאירופאים, כמונו אגב, יהיו לרוב אלו שנוהגים במכונית. זאת בעוד עמיתיהם האמידים מארצות המזרח ומצפון אמריקה מעדיפים את המושב האחורי. בפועל, דפי הנתונים לא ממש מראים איפה הושם יותר דגש. פשוט כי יש הרבה דגש, על הרבה דברים, ועל שתי הגרסאות.

על פניו, עושה רושם שה-S קלאס החדשה חולקת פלטפורמה עם הדור היוצא. בסיס הגלגלים נותר זהה עם 303.5 ס"מ לגרסה הרגילה ו-316.5 ס"מ ללונג. האורך הכולל זכה לתוספת של 4 ו-4.2 ס"מ בהתאמה והוא עומד כעת על 511.6 ס"מ ו-524.8 ס"מ. הרוחב עומד על 190 ס"מ. הגובה – 149.1 ס"מ. משמעות המספרים – שיפור במרווח הפנים, לא שהיה באמת צורך. ומזל שלא – מאחר וההבדלים אינם משמעותיים. מרווח הכתפיים ליושבים מאחור, למשל, צמח בפחות מסנטימטר. המרווח לברכיים – בפחות מסנטימטר וחצי. זה רק אומר שתצטרכו להתאמץ יותר אם תרצו להגיע למסך שמולכם, או שתצטרכו מספר עדכני במשקפיים.

בזכות שימוש בחומרים מתקדמים, גוף המכונית קשיח ב-50% בהשוואה לזה של הדור היוצא – שלא בדיוק היה עשוי מקרטון. למרות זאת, משקלה של המכונית נותר דומה והוא עומד על כשני טון, בהתאם לגרסה.
 
 

אסתטיקה
אפשר להגדיר את העיצוב של ה-S קלאס החדשה במילה אחת: סולידי. הצללית דומה לזו של הדור היוצא. החזית מזכירה את מתיחת הפנים לה זכתה לאחרונה ה-E קלאס. הגריל אימתני בגודלו (ומשמים בצורתו). חבל, מאחר והחלק החיצוני הוא זה שמרביתנו ניחשף אליו ביום-יום. המצב משתפר בחלק האחורי בעל המראה הספורטיבי והרזה יותר. ואנחנו בטוחים שהמצב משתפר גם כשהיא יוצאת מהתמונות ועוברת לכביש, כי נוכחות זה לא משהו שניתן תמיד להעביר על המסך.

מעבר לתא הנוסעים מגלה תמונה דומה. שוב תחושות מעורבות לגבי העיצוב הרטרו-היי-טקי עם (הרבה) פתחי אוורור עגולים וצמד מסכי ענק בקונסולה ובלוח המחוונים. מצד אחד עור, עץ ומתכת מנסים ליצור פה הגמוניה שלא בהכרח עובדת. מצד שני, אנחנו לא באמת מצליחים לשים את האצבע על מה שלא בסדר. יתרה מזאת – בדיוק כמו העיצוב החיצוני, גם כאן אנחנו בטוחים שברגע שמתיישבים בפנים ונחשפים לאיכות החומרים וההרכבה העילאיים של מרצדס, בטח ובטח ב-S קלאס, כל המחשבות השליליות נעלמות. רטרו או לא, התא נראה מעוצב ומודרני יותר מזה של הדור היוצא.

הדור החדש של ה-S קלאס יהיה הראשון שאינו עושה שימוש בנורות רגילות. הפנסים מורכבים כולם מנורות LED, וכך גם המצב בתאורת הפנים. בסך הכל, נעשה כאן שימוש בלמעלה מ-500 נורות LED.
 
 

תנו לי לבדר אתכם
מרצדס S קלאס, בהיותה מכונית פאר מוכוונת נוסעים, מציעה אינספור אפשרויות בידור, תקשורת ונוחות. זה מתחיל בספסל האחורי, שמגיע בחמישה סגנונות שונים בגרסת הלונג ושניים בגרסה המקוצרת. חלק מגיעים עם שולחנות מתקפלים, חלק עם מושבים נשכבים בעד 43 מעלות, חלק עם מסאז' שבעזרת כריות אוויר נועד לספק תחושה של טיפול באבנים חמות. המושבים מתחממים, מתקררים ובקרת אקלים עם 4 אזורים שונים תדאג למזג אוויר לפי דרישתכם.

בהיותה מי שהיא, ה-S קלאס מציעה מגוון רחב של אפשרויות בידור ותקשורת – תלוי בצרכים שלכם. מלפנים, שני מסכים בגודל 12.3 אינץ' – האחד מתפקד כלוח מחוונים והשני כמרכז שליטה על מערכות המידע והבידור השונות. מאחור, יכול כל נוסע לבחור את אמצעי הבידור שמתאים לו ללא תלות בנוסעים האחרים. כך גם המצב לנוסע שלצד הנהג, ולנהג עצמו. כל אחד יכול לחבר את מכשיר הסמאטרפון שלו באמצעות בלוטות', או לשלוט על המסך האישי שלפניו (במושבים האחוריים, לאחר סימון 'וי' על האופציה המתאימה). הנוסעים מאחור יכולים גם לצפות במסך הניווט (מבוסס גוגל מפות), לצפות בסרטים, להאזין למוזיקה וכו'. בעצם, זה כאילו יש לכל נוסע טאבלט משלו. מה שמעלה את השאלה – מדוע לא נעשה שימוש בטאבלטים קיימים, שמספקים מענה לכל סוגי הבידור באשר הם. תנו ללקוחות לבחור אם בא להם מוצר של אפל, או מוצר מבוסס אנדרואיד. זה לא שיש להם בעיה לשלם. נו שוין.

בין הגאדג'טים הנוספים שתמצאו כאן – מטהר אוויר "אקטיבי" (אך מופעל ידנית), כזה שמפיץ ריח של בושם (ניחוש שלנו – לרכישה בנפרד) שאינו נתפס במושבים; משרד נייד עם מערכת טלפוניה מתקדמת שמאפשרת גם שיחות ועידה; שלוש אפשרויות של מערכות שמע עם 10-24 רמקולים, למקרה שתבחרו בדיסקוטק נייד ולא במשרד... בקיצור, כי אפשר שלא לקצר, כמעט כל דבר שתחשקו בו.
 
 

תנו לי להגן עליכם
מאז ומתמיד, הצטיינה ה-S קלאס בבטיחות ובמערכות עזר. אלו רבות מכדי למנות, ופירוט טוב כבר פורסם בעבר. בין האלמנטים העיקריים כאן תמצאו כיסוי של 360 מעלות של מצלמות וחיישנים, המסוגלים לזהות סכנות ולבלום אוטומטית – גם אם המכונית נמצאת במצב סטטי ומזהה מכונית אחרת שעומדת לפגוע בה. חגורות הבטיחות מסיטות באופן אוטומטי את הנוסעים בניגוד לכיוון הפגיעה כדי להקל על הנזקים. מערכת ראיית לילה מתקדמת תדע לזהות סכנות גם בסביבה חשוכה, ולהציג את עצמה באופן אוטומטי על-מנת להסב את תשומת ליבו של הנהג. זרקור יאיר עבורכם לכיוון הסכנה, כדי שתוכלו לראות אותה גם מחוץ למסך. חבילת בטיחות למושבים האחוריים שכוללת חגורות בטיחות אקטיביות – מהסוג שמתהדק עוד לפני שהתאונה התרחשה ושעוזר לכוחות החילוץ להתיר את החגורות לאחר תאונה – וגם כריות אוויר נוספות בחגורות ובמושבים.

תנו לי להסיע אתכם
מתחת למכסה המנוע תשווק ה-S קלאס החדשה, בשלב הראשון, ב-4 גרסאות. גרסת הבסיס תהיה מרובעת צילינדרים היברידית (S300 BlueTEC Hybrid) המשלבת מנוע דיזל עם מנוע חשמלי. ההספק עומד על 204 כ"ס ו-51 קג"מ ב-1,600-1,800 סל"ד. התאוצה ל-100 קמ"ש תעמוד על 7.6 שניות סבירות וצריכת הדלק המוצהרת היא 22.7 ק"מ לליטר. מעליה נמצאת ה-S350 עם מנוע דיזל גם כן, V6 בנפח 3.0 ליטר שמספק 258 כ"ס ו-63.2 קג"מ ב-1,600-2,400 סל"ד. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.8 שניות וצריכת הדלק עומדת על 17.8 ק"מ לליטר. ה-S350 היוצאת, אגב, הייתה עם מנוע בנזין ואילו את הדיזל הבסיסית היה ניתן למצוא ב-S250 CDI.

את מנועי הבנזין תמצאו בשתי הגרסאות העליונות. הראשונה, S400 היברידית, עם מנוע בנזין – V6 בנפח 3.5 ליטר – המשולב עם מנוע חשמלי. ההספק – 306 כ"ס ו-36.7 קג"מ ב-3,500-5,250 סל"ד (פלוס מנוע חשמלי). הביצועים זהים לאלו שב-S350 ואילו צריכת הדלק עומדת על 15.8 ק"מ לליטר. בפסגת ההיצע, לעת עתה, נמצאת ה-S500 עם מנוע V8 בנפח 4.7 ליטר (4,663 סמ"ק) שמספק 455 כ"ס ו-71.3 קג"מ ב-1,800-3,500 סל"ד. הוא מניב תאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות בלבד ותצרוכת דלק של 11.6 ק"מ לליטר. כל הגרסאות משודכות לתיבת טרוניק-פלוס אוטומטית בעלת 7 הילוכים.
גרסאות נוספות צפויות להצטרף להיצע במהירות, כפי שהתרגלנו ממרצדס. מי שה-500 איטית מדי עבורו, או לא צמאה מספיק, יוכל להמתין לגרסאות ה-AMG הסופר-כוחניות שלבטח יראו אור כבר בשבועות הקרובים.
 
 
אירוע ההשקה של ה-S קלאס החדשה

כדי לנסות ולהבטיח נוחות נסיעה מושלמת, יותר ממה שאתם כבר יודעים, מציעה ה-S קלאס החדשה מתלי אוויר מתקדמים, או מתקדמים באמת. אלו האחרונים יוצעו כתוספת לגרסאות ה-V8 (כלומר, רק ב-S500 כרגע). בעזרת מערכת החיישנים, תזהה המערכת הייחודית את תוואי הכביש הצפוי ותכוון את קשיחות המתלים בהתאם.

תנו לי לעלות לכם מלא כסף
השיווק של ה-S קלאס החדשה יחל בחודשים הקרובים והעלייה ארצה מתוכננת כבר לחודש אוגוסט. המחיר שלה (בגרמניה) מתחיל ב-80,000 יורו ל-S350 (מחירה של גרסת הבסיס ההיברידית טרם פורסם), שהם 376,000 שקלים, ומגיע ל-108,000 יורו (507,000 שקלים) ל-S500 המוארכת – ללא מסים ותוספות, כמובן. מדובר, כצפוי, בעלייה במחיר. כמה זה ישפיע עלינו, נחכה ונראה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

רשות המסים
צילום: רשות המסים
פרשנות

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?

רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?


צלי אהרון |

גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.  

תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה.  קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם  שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.   


המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך

המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. . 

בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .

הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.