פיג'ו 308: דור שני

פיג'ו מציגה דור המשך ל-308 המשפחתית, בדרך לתערוכת פרנקפורט. אצלנו בתחילת 2014
עמרי ספיר |

פיג'ו 308 החדשה

תכירו את הדור השני של פיג'ו 308. הוא מגיע כ-7 שנים לאחר המקור (שהחליף את ה-307 והיה מבוסס עליה) וכשנתיים לאחר מתיחת הפנים. זוהי הסנונית הראשונה לקראת תערוכת הרכב השנתית שתיערך בפרנקפורט במהלך חודש ספטמבר, ואילו אל כבישי ארצנו היא צפויה להגיע בתחילת השנה הבאה (2014).
 

בכל הנוגע לעיצוב, משלימה ה-308 החדשה קו עם שאר דגמי החברה הנוכחיים, בדגש על ה-208 וה-301 החדשות. יש לה מראה מעט יותר עגלגל, בוגר ומכובד. אם לשתיים הראשונות זה עובד, אנחנו מאמינים שזה יעבוד גם כאן. החרטום חדש לחלוטין וכך גם עכוזה של המכונית, עם פנסים בעלי צורה דומה לאלו שעל מכונית הסופרמיני של פיג'ו.

המכונית החדשה מבוססת על פלטפורמת EMP2 החדשה והמודולרית של קונצרן PSA. היא חולקת אותה, לעת עתה, עם סיטרואן C4 פיקאסו החדש שהוצג לאחרונה – ובהמשך תחלוק אותה גם עם דגמים נוספים. פיג'ו לא מציינת אם ואילו שינויים נעשו לאורך בסיס הגלגלים, אך אומרת שהאורך הכולל קוצץ (בניגוד למקובל) ל-425 ס"מ (לעומת 428 בדור הנוכחי). הגובה של הדור החדש עומד על 146 ס"מ (4 ס"מ פחות). בסיס גלגלים ורוחב? את זה לא אומרים, בינתיים. המשקל צנח ב-140 ק"ג, ללא אזכור באיזו גרסה – מה שיציב את משקלה בדור החדש על כ-1.2 טון. נפח תא המטען צמח ב-120 ליטרים מרשימים והוא עומד כעת על 470 ליטר. מה כל זה אומר על מרווח הפנים? לזה נצטרך להמתין ולגלות בהמשך, כך נראה.
 
 

פיג'ו לא מציינת מה צפוי לנו מתחת למכסה המנוע, אך כן מספרת על גרסה חסכונית ונקייה במיוחד שתציג נתוני פליטה של 85 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר. ניתן להניח שמדובר בגרסת הדיזל, עם מנוע מסדרת ה-e-HDi של היצרנית.

תא הנוסעים של פיג'ו 308 החדשה זוכה ל"הינדוס" מחדש. ההגה קטן לשיפור חוויית הנהיגה (כפי שלמדנו להכיר ב-208); וצבירי הלחצנים נועדו, כמובן, לנוחות מירבית; במרכז הקונסולה שוכן מסך מגע בגודל 9.7 אינץ' שיכלול גם שליטה על המערכות השונות. בתמונות, לפחות, זה נראה כמו שיפור משמעותי – מבפנים ומבחוץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."