אם אין אני לי, למבורגיני וידאו

אם חשבתם שהווננו הייתה מוזרה, חכו שתראו את למבורגיני אגואיסטה
עמרי ספיר |

למבורגיני אגואיסטה (Egoista)למבורגיני חיה בסרט. רק שבניגוד למקובל, היא עושה זאת באופן מילולי לחלוטין. ואולי זה בכלל משבר גיל העמידה, שכן היצירה שמולכם היא המתנה של למבורגיני לעצמה לכבוד יום ההולדת ה-50 של החברה. יש בה את כל מה שמופרך ומטורף, ושחברה בוגרת ומנוסה בחיים לא הייתה מייצרת. אבל כאן זה למבורגיני, ואם מכונית רוצה להיות באטמוביל, או מטוס קרב, או עב"מ, או שור זועם – היא יכולה. מה זה יכולה – היא מצליחה להיות כל אלה בחבילה אחת.

קוראים לה למבורגיני אגואיסטה (Egoista – כן, זה לגמרי מה שאתם חושבים שזה אומר) והעיצוב שלה מורכב מאלמנטים של שור זועם, מטוס קרב ומדע בדיוני גרידא. מאיפה מתחילים... מהחרטום המשונן שמסמל שור המתכונן למתקפה עם ראש מורכן וקרניים מכונוות קדימה; מתא הטייס, סליחה, תא הנוסעים שמיועד לנוסע אחד ומהווה יחידה נפרדת מגוף המכונית (כמו במסוקי אפאצ'י, ספציפית); מהעובדה שלא כל הקווים (ויש מלא קווים) מיועדים לשלמות האווירודינאמית כמו בכל מכונית רצינית; מפנסי ה-LED שנועדו לחקות, שוב, את עולם הטייס ולאו דווקא לספק תאורת כביש בטוחה. בקיצור, הבנתם. אבל זה עוד לא הכל.
 
 

גוף המכונית עשוי מחומר מיוחד עם יכולות חמקנות מרדאר. מעניין אם זה עובד גם על רדאר של המשטרה. תא הנהג מוקף זכוכית מיוחדת שאינה בוהקת – כך שלא תבלוט למרחקים (כן, בטח). ואם כבר תא הנהג – למבורגיני מכנה אותו, אמנם, כהגיוני. אבל הוא לא. יש בו חגורת בטיחות וכריות אוויר, וגם תצוגה עילית כמו במטוסים, וכאן בערך מסתיים החלק ההגיוני. קודם כל, התא מיועד לנוסע אחד – הנהג – ומכאן שמה של המכונית. בשביל לצאת מהמכונית, הנהג נדרש להסיר את ההגה, להניח אותו על הדשבורד, לפקוד על הגג להתרומם, לעמוד, לשבת בנקודה מסוימת במכונית (שלא ישארו סימנים על הפח) ולהניף את הרגליים 180 מעלות אל עבר קרקע מוצקה. הדרך פנימה, כנראה, דומה.

אם חיפשנו משהו הגיוני במכונית הזו, עושה רושם שהמנוע הוא התשובה שלנו. הייתם מצפים שבמכונית שכזו יהיה מנוע סילון עם אפשרות לעל-חלל, או לפחות כמות סוסים שלא תבייש צבא רומאי בימיה הטובים של האימפריה. אז הייתם. במקום זה יש לה מנוע רגיל, במונחי למבורגיני כמובן. מדובר במנוע V10 בנפח 5.2 ליטר שמגיע, כנראה, מהגייארדו ומספק "רק" 600 כ"ס.
 
 

בכך מגיעות לשיאן חגיגות יום ההולדת של למבורגיני. הן כללו מסע ברחבי איטליה עם מאות מכוניות משלל דגמי למבורגיני השונים. אם כי ההתחלה האמיתית הייתה בתערוכת ז'נבה, אז הציגה למבורגיני מכונית בשם וננו, שנראתה אז מטורפת לחלוטין ונראית היום כמו משפחתית ממוצעת ליד האגואיסטה.
 
מאחר והאגואיסטה היא אחת ויחידה, ובגלל שלמבורגיני כנראה תשמור אותה לעצמה, סביר להניח שמעטים מאוד יזכו לנהוג או לגעת בה, או בכלל לראות אותה. איפה היא תהיה? אם זה היה תלוי בנו – בבית חולים לחולי נפש. אבל היא כנראה תסתפק באיזה מוזיאון בסנט'אגתה בולונז – בסיס האם/ כוכב הבית/ מערת העטלף של למבורגיני (בכוונה החסרנו רפת. זה לא מגניב).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."