פולקסווגן: אם לגולף GTI היו כנפיים

לכבוד מפגש חובבי ה-GTI השנתי באוסטריה, קיבלו מהנדסי פולקסווגן חופש מלא ליצירת גולף GTI מרוצית, כפי שהם היו רוצים שתיראה
עמרי ספיר |

פולקסווגן גולף GTI דיזיין ויז'ן (Design Vision)

בין הרים ובין גבהות, על שפת אגם וורתרסי (Worthersee), מתקבצים מדי שנה עשרות אלפי חובבי רכב למפגש ה-GTI השנתי. במרוצת השנים הפך המפגש הזה לכה גדול, שאפילו היצרניות – ובמקרה הזה קונצרן פולקסווגן – לא יכלו להתעלם ממנו. למעשה, אפשר לומר שהאירוע נהפך לתערוכה של חובבי ומשפרי פולקסווגן. וכך בכל שנה היא, או אחת מחברות הבת שלה, מציגות שם דגמים שונים ורכבי קונספט. בשנה שעברה, למשל, סקודה הציגה שם את גרסת הראלי של הסיטיגו.
 

בין המכוניות המוצגות במפגש השנה תמצאו את הגולף הזו שלפניכם. פולקסווגן קוראת לה דיזיין ויז'ן GTI (באנגלית – Design Vision – חזון עיצוב לגולף ל-GTI, בתרגום חופשי עם פרשנות). לפי ההגדרה שלה, הקונספט והמחקר העיצובי הזה הוא התוצאה של יד חופשית שניתנה למהנדסי ומעצבי החברה ליצירת גולף מרוצים אולטימטיבית, או "סופר GTI". והיא נראית בהתאם, עם עיצוב בסגנון סרט אקשן עתידני, חישוקי 20 אינץ' ואינספור שינויים ותוספות. למרות זאת, קל לזהות אותה כגולף, כך שהיא שומרת על הזהות שלה – משהו שפולקסווגן מתמחה בו.

שינויי הגוף תורמים, כצפוי לשינויים במידות. יש לה בסיס גלגלים מוארך, אם כי פולקסווגן לא מציינת בכמה, ואורך כולל של 425.3 ס"מ. בכך היא קצרה במעט מה-GTI הרגילה ומציגה סרחי עודף מצומצמים. לא שלגולף הרגילה יש הרבה מאלו. הגובה שלה הוא 138.5 ס"מ – כ-6 ס"מ פחות מה-GTI. לרוחב נוספו 8 ס"מ והוא עומד על 187 ס"מ כעת.
 
 

מתחת לפני השטח יש גם מכונית שנוסעת. המנוע הוא V6 בנפח 3.0 ליטר (לעומת מרובע הצילינדרים שב-GTI) כפול מגדשים (TSI). הוא מספק 503 כ"ס מרשימים ב-6,500 סל"ד ו-57 קג"מ ב-4,000-6,000 סל"ד, כאשר 51 מתוכם זמינים כבר ב-2,000 סל"ד. אל המנוע משודרכת תיבת DSG והכוח מועבר אל כל הגלגלים. והיא לא סתם נוסעת – תאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.9 שניות והמהירות המירבית מגיעה לכדי 300 קמ"ש.

הפרויקט העיצובי קרוב מאוד להיות מכונית מושלמת. כזו שאם הייתה נכנסת לייצור, כנראה שהייתה מרגשת אותנו עד מאוד. אבל היא לא תיכנס לייצור ועתידה להישאר נערת פוסטרים שלעולם לא נשיג. לפחות נוכל להתנחם בכך שייתכן והיא תעשה סבב בין תערוכות הרכב השונות בעולם, ובכך שבשנה הבאה יתקיים מפגש נוסף באוסטריה – ויש רף גבוה לעבור הפעם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."