עדכון שווקים – למה אפשר לצפות בתקופה הקרובה?
לפני כשבוע ומחצה התחלתי להעריך שמרבית הבורסות סביב הגלובוס מציינות מצב קיצוני של "מכירות יתר" וכי תיקון ברוטאלי הוא רק שאלה של זמן. השורטיסטים קיבלו את סימן האזהרה שלהם בדמות החריגה יוצאת הדופן מטה מהרצועה התחתונה של בולינגר שהעידה שהשווקים מבשלים מפנה חד ומהיר. בסקירה אודות מדד S&P 500 הצעתי שלא לקחת את מגמת הירידה העולמית כמובנת מאליה. אתמול זה החל במזרח עם עליות חדות ואילו שוק המניות האמריקאי ננעל בעליות שאף חצו את רף 10%. השאלה המרכזית מה הלאה.
פרץ עליות זה, בניגוד לאחרים הגיע אחרי תקופת רוויה מהותית כמוה לא זכורה לי מזה שנים רבות. גל הירידות, ואני משתמש בדאו כדוגמה מייצגת, נמשך חמישה שבועות רצופים במהלכם נרשמו פערים גדולים בין שערי הפתיחה של העמודה לשערי הסגירה שלה.
לכן, אפשר להעריך שמה שהתרחש אתמול הוא צעד ראשון בדרך לתיקון טכני מהותי. עדיין אין ביכולתי להעריך שרמת השפל שרשמו השווקים זה לא מכבר היא האחרונה בסדרה אם כי האפשרות קיימת. יש להתייחס למהלך עליות זה כאל תיקון טכני, בשלב הראשון ותו לא.
כפי הנראה, מהלך ירידות העומד לתיקון הוא זה שהחל באמצע אוגוסט השנה ודרדר את כל הבורסות לשפל משמעותי. כך, ההערכה הראשונית גורסת שמהרמות הנוכחיות אפשר לצפות לעלייה שבין 15% - 20% במונחי מדד. שם, אם יממשו השווקים את פוטנציאל העליות הגלום, נבדוק את התנהלותם פעם נוספת.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
