השוק שייך לצעירים: סוני אריקסון מגיעה לנתח שוק של 28% בשוק ה-GSM בישראל

ברס אלקטרה, נציגת סוני אריקסון בישראל הודיעה על חבירה ל-MTV ישראל ופתיחת "חנות בתוך חנות" ראשונה בשקם אלקטריק שבעת הכוכבים
משה בנימין |

ברס אלקטרה נציגת סוני אריקסון בישראל, מדווחת היום (ב') על נתוני פעילותה מהשנה החולפת ומוסרת כי היא מחזיקה ב- 28% מנתח המכירות בשוק ה- GSM. בנוסף נמסר, כי במהלך 12 החודשים האחרונים נמכרו מעל ל – 400,000 מכשירי דור 3 המהווים גידול של 80% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בשנה החולפת השיקה החברה 7 מכשירים בישראל המותאמים לסגמנטים שונים, שהושקו אצל שתי מפעילות הסלולאר- סלקום ואורנג'. היום נמסר כי החברה עתידה לשווק את מכשיריה גם דרך חברת פלאפון אך טרם סוכמו פרטי המודל השיווקי עם החברה.

צוברים מודעות ובולטים בין מכשירי המוזיקה

סקרי שוק שערכה חברת סוני אריקסון העולמית הכוללים גם את ישראל, מצביעים על מודעות גבוהה ביותר למותג, אשר ביצע חדירה לשוק לפני שלוש וחצי שנים בלבד (55% במודעות בלתי נעזרת ו-93% במודעות נעזרת) .

חברת TNS, מדרגת את מותג סוני אריקסון כמוביל בתחום החדשנות ומכשירי המוזיקה, מבין כל יצרני מכשירי הסלולאר הנמכרים בארץ. החדירה המאסיבית והמובילות של החברה בקרב פלח שוק הצעירים, באה לידי ביטוי גם בקרב המבוגרים, המזהים את סוני אריקסון כמותג הצעיר ביותר, החדשני ביותר והמוביל במכשירי המוזיקה.

"את ההצלחה בקרב קהל היעד הצעיר ניתן לזקוף לעבודת שטח קשה וליוזמות שיווק נועזות במהלך השנה שהובילו אותנו גם לגמר תחרות השיווק האפקטיבי –אפ"י", אומר מיקי ברקן מנכ"ל ברס אלקטרה.

השנה האחרונה: תחרות מיקסים ושת"פ עם כנסיית השכל

בחודש אוקטובר, נבחר קמפיין אינטרנטי אינטראקטיבי, להוביל את מכשיר ה- walkman הסלולארי, w660i, באמצעות תחרות מיקסים בין הגולשים. הקמפיין זכה למספר שיא של כניסות גולשים, כאשר כבר בשבוע הראשון לקמפיין למעלה מ- 10,000 גולשים שלחו מיקס בעריכתם לתחרות.

בחודש דצמבר נחשף שיתוף הפעולה עם להקת הרוק המובילה בישראל כנסיית השכל. הפקת הדיסק הסלולארי המקורי הראשון בסלולאר יצרה בידול בין סוני אריקסון לשאר החברות. שיתוף פעולה ראשוני וייחודי זה הביא למכירת כ- 20,000 מכשירים מסוג W910 בתקופה של חודש ימים בלבד.

2.5 מיליון דולר על פרסום בשנה הקרובה

סוני אריקסון תשקיע השנה כשניים וחצי מליון דולר בפרסום המותג והמוצרים החדשים. הפרסום ישמור על אסטרטגיית המותג, "ריגוש והתרגשות" ויכלול שיתופי פעולה בינלאומיים ומקומיים.

החברה חשפה במסיבת עיתונאים היום (ב') חלק מן המכשירים החדשים אותם היא מתכוונת להשיק במחצית השנייה של 2008. המכשיר אותו בחרה סוני כדגם להתגאות בו היה ה- X1, "יצירת המופת של החברה. מכשיר הקצה שאחריו מגיע התהום של כל משווקי הסמארטפונים". מיקי ברקן, מנכ"ל ברס אלקטרה מסר שהמחיר יהיה "Very high".

X1 - בדרך להיות משווק במחצית השנייה של 2008

לגבי התחרות הברורה בשוק הסלולרי מול iPHONE מסר ברקן, כי הם "לא יתחרו במכשיר של אפל ובכלל מעדיפים שלא להיות חלק מהביצה הזו".

ברס אלקטרה מתכוונת עוד לפתוח חנות של סוני אריקסון בישראל. מהלך שדובר בו רבות וייצא לדרך כ"חנות בתוך חנות" בתוך סניף שקם אלקטריק שבעת הכוכבים (חלק מקבוצת אלקטרה המחזיקה בברס אלקטרה).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.33%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות