מניות היתר: לחלום חו"ל זה טוב?
חברות ישראליות רבות החליטו על היציאה לחו"ל וחלקן אף עשו זאת בהצלחה רבה. אפשר למנות בקצרה חברות היי טק, חברות נדל"ן, חברות טקסטיל (כפי שמנינו בסקירות הקודמות שלנו – עלבד וספאנטק) אפילו חברות סולידיות כמו בנקים וחברות ביטוח שלחו זרועות לחו"ל.
במקרה של חברות האופנה, המציאות קצת שונה. במקרה זה אין צורך ב'מוח יהודי' שיעשה את ההבדל אלא בעבודה קשה ובעיקר בסבלנות. בחברות קמעונאות בכלל ואופנה בפרט, ההצלחה נמדדת ביכולת להכניס את הלקוח/ה לחנות שלך ולא לחנות של זארה ממול, ומסתכמת באמרה האופנתית, במיקום החנות, בחלון הראווה ובתג המחיר שעל החולצה.
מספר חברות האופנה מקומיות החליטו לפרוץ את גבולות ישראל ולנסות להצליח גם בטריטוריה הזרה. על חברות אלו נמנות קסטרו עם למעלה מ- 45 חנויות, פוקס עם למעלה מ- 190 חנויות, קרייזי ליין והוניגמן. הפעילות בחו"ל מהווה פוטנציאל צמיחה משמעותי, לצד פיזור הסיכונים שבהשענות על השוק המקומי בלבד. יחד עם זאת, הסיכון כולל את אפשרות אי ההצלחה – שמשמעה, הורדת ההשקעה לטמיון, שינוי המיקוד הניהולי של החברה ואפשרות אפילו לזעזע את הספינה כולה. אין ספק כי חברות האופנה שעושות היום את צעדיהן מחוץ לישראל לומדות כי בחו"ל אין כסף על הרצפה.
קסטרו – מהמורות בדרך
בשנים האחרונות ישראל נהייתה "קטנה" על קסטרו. יחד עם התחרות בשוק המקומי, התעורר הצורך למצוא מנועי צמיחה משמעותיים והכרחיים לקסטרו – שבאו בדמות ההכרח שביציאה לחו"ל.
אסטרטגיית הפעולה של קסטרו בחו"ל הייתה מאוד פשוטה: בגרמניה, עבודה עם שותף מקומי, והתחלקות בהכנסות ובהוצאות. בשאר המיקומים באירופה עבודה מול זכיינים, שמשאירה לקסטרו שולי רווח קבועים. התוכנית המקורית כללה פתיחת 180 חנויות ב- 90 מיקומים, כשבכל המקומות נשענה קסטרו על מיקומים מנצחים, במרכזי הערים, שמהווים חלון ראווה ואפקט פרסום מנצח, כאומרת: "הנני כאן".
אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד, ותוכניות כידוע, נועדו לשינויים. חנות הדגל של קסטרו במרכז מוסקבה וקייב נסגרו עקב עלויות שכ"ד שהפכו את הפעלת החנות ללא כלכלית, מהזכיינים באוקראינה, לטביה ורוסיה נלקחה הבלעדיות בשל אי עמידה בתוכניות ההתרחבות, הזכיין בשוויץ לא עמד ביעדים וקסטרו החליטה להפעיל את החנות שם בעצמה, ולאחרונה החליטה החברה על סגירת חנות הדגל בברלין במהלך השנה עקב העלויות הגבוהות שבהפעלתה.
פוקס – מהר יותר, גבוה יותר. חכם יותר?
במקרה של פוקס – המספרים גדולים עוד יותר. פוקס ביצעה מהלך התרחבות מסיבי מאוד בחו"ל, ותוך שנתיים פרצה בסערה לחו"ל ע"י הפעלת חנויות באופן ישיר ברוסיה ותמיכה בזכיינים בחו"ל במתכונת הדומה לזו של קסטרו. נכון לדוחות ספטמבר לפוקס מעל ל- 190 חנויות בחו"ל, והיא מתעדת להגיע לכ- 300 חנויות ב- 2-7 השנים הקרובות. גם פוקס נקלעה לבעיות דומות לאלו של קסטרו: נושאי לוגיסטיקה, בחירת זכיינים שלא הוכיחו את עצמם שהביאו לסגירת פעילויות במדינות מסוימות, ובאחרות לשקול את אופן והמשך הפעילות, והוצאות גבוהות הקשורות לפתיחת חנויות.
מהלך ההתרחבות בחו"ל של פוקס כלל תמיכה בזכיינים והביא לגידול בהוצאות המכירה ושיווק שהביאו להרעה ברווחיות התפעולית של פוקס. הלוואות שנטלה החברה שהופנו להשקעות ולא להמשך פיתוח עסקי החברה הביאו לגידול בהוצאות המימון. יש לציין כי הסיבה לשחיקה ברווחיותה של פוקס לא נעוצה אך ורק בהוצאות הקשורות לחו"ל, אלא גם בהוצאות הקשורות למכירות בישראל ושכוללות הנחות גבוהות בסוף עונה.
כיבוש חו"ל – האם זה בכלל נכון?
האם נגזר גורלן של חברות האופנה הישראליות לפעול רק בגבולות ישראל, או שבכל זאת עתידן של חברות האופנה הישראליות בחו"ל? אנו מאמינים כי התשובה לשאלה היא האחרונה. אומנם השוק הישראלי לא רווי ויש נישות נוספות להיכנס אליהן, כפי שמראה גולף בהצלחה רבה, אבל בסוף היום, ישראל עדיין קטנה יחסית, ומי שרוצה לגדול בקצבים מהירים – חייב לפנות לשווקים נוספים.
היציאה לחו"ל חייבת להיעשות באופן מושכל ולאחר בדיקה יסודית, וכפי שלימדו אותנו המקרים של פוקס וקסטרו, המציאות מחייבת סבלנות, נכונות לקבל שינויים בתוכניות, להכין תוכניות חלופיות (וגם להם, להכין תוכניות מגירה, אולי בעצם – ארון מגירות), ומאחור – גב פיננסי איתן ודעתן של בעלי החברה.
מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות אי.בי.אי.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.