אירופה קטעה את רצף הירידות מתחילת השנה; הקאק הוסיף 0.8%
המניות האירופאיות השלימו יום מסחר ראשון מפתיחת השנה של עליות שערים בהובלת יצרניות המתכות שנתמכו מהתחזקות במחירים. המלצות האנליסטים של ליהמן ברדרס שלחו את יצרניות התרופות נוברטיס ו- Roche למהלך של עליות.
חברות הכרייה הגדולות בעולם, BHP Billiton ו- Anglo American קטעו רצף של יומיים של ירידות. הבנק הגדול באירופה, UBS, רשם את הזינוק החד ביותר מזה שלושה שבועות, לאחר שהבנק הודיע כי המחיקות כתוצאה ממשבר הסאב-פריים כנראה תתייצבנה.
מדד ה- Stoxx 600 האירופאי הוסיף לערכו 0.6% לרמה של 353.43 הנקודות. המדד הספיק לאבד כבר 3.7%, במהלך ארבעת ימי המסחר מתחילת השנה ברקע לסימנים כי הכלכלה האמריקנית תדרדר למיתון. הערכות אלה הובילו את המשקיעים להמר כי הפדרל ריזרב יפחית את שיעורי הריבית במטרה לדחוף קדימה את הצמיחה העולמית.
"הקונים יעשו צעד חזרה", אמר היום James Buckley, דירקטור ב- Baring Asset Management, שמנהלת נכסים בסכום של 48 מיליארד דולר. "השווקים סבלו ממכירות יתר. הציפיות להמשך הפחתות הריבית מעניקות תמיכה משמעותית לשווקים," עוד הוסיף ג'יימס באקלי.
החוזים על ריבית ה'פד' מצביעים כעת על סיכוי של 60% כי ה'פד' יפחית את הריבית בחצי אחוז, שינוי מהותי לעומת הסיכויים להפחתה של 0.5% לפני שבוע שעמדו על 0%. הבנק המרכזי באירופה והבנק המרכזי של אנגליה צפויים להותיר את שיעור הריבית על כנם בפגישה שתיערך ב-10 לינואר.
מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה, 14 סגרו בעליות. מדד הפוטסי בלונדון הוסיף 0.3%, בעוד הדקס הגרמני התקדם 0.4%. הקאק40 הצרפתי התחזק ב-0.8%. מדד ה- Stoxx 50 הוסיף לערכו 0.6%, בעוד האירו Stoxx 50, המודד את מדינות גוש האירו התקדם 0.3%.
אירופאיות במרכז
מניותיה של TF1, מחזיקת ערוץ הטלויזיה הנצפה ביותר בספרד, זינקה 9.9% למחיר של 18.36 אירו – העלייה החדה ביותר במדד ה- Stoxx 600 היום.
מנגד, מניותיה של EasyJet איבדו 14% למחיר של 460.25 פני, הצניחה החדה ביותר מאז יוני 2004. ענקית טיסות הצ'ארטר האירופאית הודיעה כי היא הצליחה למלא מספר מועט יותר של מושבים בחודש דצמבר.
כאמור סקטור הפארמצבטיקה בלט היום בספקטרום הירוק: מניותיה של Roche, היצרנית הגדולה בעולם לתרופות נגד סרטן התחזקה ב-5.9% למחיר של 203.5 פרנקים שווצרים, הגבוה ביותר מאז ה-12 בדצמבר. נוברטיס, יצרנית התרופות הגדולה בשוויץ זינקה ב-3.6% למחיר של 63.6 פרנקים שווצרים. חברת מרק הגרמנית התחזקה 3.5% למחיר של 89.03 אירו.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
