הדולר רושם כעת עליה של 0.08% אל מול המטבע הישראלי
המטבע הישראלי נסחר כעת במגמה מעורבת מול שני העיקריים, הדולר החל רושם עליה קלה של 0.08% לרמה של 4.0134 שקל, האירו נסחר בירידה של 0.43% לרמה של 5.6629 שקל.
מחדר המסחר של פינוטק נמסר, כי המסחר היום צפוי להיות דליל לקראת פירסום נתוני התעסוקה בארה"ב. לאחר התבטאותו של טרישה אמש כי כתוצאה מאי הוודאות הקיימת בשווקים הצמיחה עלולה להיפגע, עשוי נתון שלילי בארה"ב לשלוח את השווקים לירידות. במידה ויתחדשו הירידות בשווקי ההון העולמים צפויים המשקיעים לאבד מעט מתאבונם לסיכון ולהמנע מהשקעה בשווקים כדוגמאת ישראל. מהלך זה עשוי להחליש את השקל אל מעבר לרמות ה 4.02. מנגד, מציינים בפינוטק, הימשכות המגמה החיובית בשווקי ההון העולמיים צפויה להקרין גם על אחד העם ולמשוך את הזוג חזרה אל מתחת לרמת ה-4.
בפינוטק מוסיפים, כי אתמול הושארו הריביות של הבנק המרכזי האירופי והבריטי כצפוי ללא שינוי ברמה של 4% ו-5.75% בהתאמה. טרישה, נגיד בנק המרכזי האירופי ציין כי קימים סיכונים לצמיחה הכלכלית על רקע אי הוודאות השוררת כרגע בשווקים. אולם ציין טרישה כי עמדת הבנק לא הפכה לנייטרלית, סוחרים רבים פירשו התבטאות זו בכך שעדיין קיים סיכוי גבוהה כי הריבית תועלה בגוש האירו פעם נוספת עד לסוף השנה.
כלכלני פינוטק מציינים, כי ביקושי הקניה על האירו לא אחרו להגיע והמטבע האירופי התאושש מעט לאחר שלושה ימים רצופים של הפסדים. השארת הריבית בבריטניה ללא שינוי הביאה להשפעה דומה על הסטרלינג אשר החזיר מעט הפסדים כנגד השטר הירוק. האירו נסחר סביב הרמות של 1.4130 כנגד הדולר , 0.6940 אל מול הסטרלינג ו 164.60 כנגד היין ב 05:42 (GMT)
כמו כן מוסיפים בפינוטק, כי השארת הריביות באירופה ללא שינוי העבירה את תשומת לב המשקיעים די במהרה לכיוון פירסום נתוני המשרות החדשות בארה"ב. היום בשעה 12:30 (GMT) יפורסמו כמות המישרות החדשות לחודש ספטמבר ללא מגזר החקלאות, הצפי עומדת על כ-94 אלף מישרות שנוספו למשק. החשיבות של נתון זה הודגשה בחודש הקודם לאחר שבניגוד לצפי של הוספת כ-100 אלף ניגרעו מהמשק האמריקאי כ-4 אלף מישרות לראשונה מזה ארבע שנים.
בפינוטק מוסיפים, רבים טוענים כי נתון זה היה אחד הגורמים העיקריים למהלכו החד של ה- Fed אשר הוריד את הריבית בכ-0.5% כעשרה ימים לאחר מכן. גישת המשקיעים כלפי פירסום זה עשויה להעניק יותר משקל לנתון שלילי ולקבל בספקנות נתון חיובי. נפילה נוספת בכמות המשירות החדשות תאותת גם על זליגתו של משבר המשקנתאות לשווקים נוספים. הדולר נסחר סביב הרמות של 1.4135 כנגד האירו, 116.45 אל מול היין ו 2.0380 כנגד הסטרלינג ב 07:55 (GMT).
בנוסף לנתוני האבטלה בארה"ב יפורסמו נתוני האבטלה בקנדה ב 11:00 (GMT) אשר צפויים להראות על גידול ברמת האבטלה מ 6.0% ל 6.1%. נתון זה עשוי להאט מעט את מרוצו של המטבע הקנדי אל מול הדולר בתקופה האחרונה.
נפט: הזהב השחור התאושש מעט וחזר לעלות אמש לאחר פירסום דוח המלאים ביום רביעי אשר הראה על ירידה של כ-41 אלף חביות דלק ו-1.17 מיליון חביות נפט. כמו כן החלשותו של הדולר סייעה גם היא לעליות במחיר הנפט. כניסה לשוק של קרנות ספקולטיביות סביב המחיר של 79 דולר הגדילה את הביקוש לנפט ותימרצה את מהלך העליות. חוזה עתידי לחודש אוקטובר על הנפט נסחר סביב הרמות של 81.275 דולר לחבית ב-05:00 (GMT).

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?