הרכבת הקלה יצאה לדרך: המדינה חתמה על חוזה ביצוע
היום נחתם הסכם להקמת הרכבת הקלה למטרופולין תל אביב בין מדינת ישראל וקונסורציום MTS, המורכב מחמש חברות המחזיקות 20% כל אחת. הקונסורציום כולל את חברת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב; תאגיד סימנס הגרמני; קואופרטיב אגד, חברת CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית ןכן את חברת HTM מהולנד.
יוחנן אור, מנכ"ל MTS, מסר כי "למרות הקשיים והמכשולים שהיו בדרך הגענו בשעה טובה למעמד חתימת ההסכם עם המדינה שהוא רגע היסטורי לכולם. עתה משהוסרו כל המכשולים יוצא הקונסורציום לתוכנית מואצת שמטרתה להקים את הפרויקט הזה שישמש את הדורות הבאים במועדים שסוכמו ובאיכות גבוהה. השלב הראשון יהיה גיוס המימון הדרוש להקמה וביצוע הסגירה הפיננסית'". י. אור מסר עוד כי קונסורציום MTS החל כבר בהיערכותו על מנת לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים שהציב לעצמו. אחד מהיעדים שהקונסורציום הציב לעצמו הוא לסיים את הקמת הפרויקט ב- 5 שנים, במקום ב-6 שנים שהוקצבו לסיום הפרויקט על ידי המדינה. אנו צופים כי לקראת סוף מאי 2008 נחל בעבודות התת-קרקעיות וכשנתיים מאוחר יותר נחל בעבודות העיליות".
ארז מלצר, מנכ"ל אפריקה ישראל ויו"ר מועצת המנהלים של MTS, מסר כי ההשקעה בפרויקטים של תשתית בכל העולם בונה ומייצבת כלכלות ומאפשרת פיתוח כלכלי מואץ על בסיס אותן תשתיות.
"העובדה כי בתוך חמש שנים יוכל כל אזרח לנסוע מפתח תקווה למרכז תל אביב בתוך כמה דקות תביא לשינוי מהפכני במשק הישראלי. לא עוד בזבוזים מיותרים על פקקי תנועה וזמן שהולך לאיבוד ולא עוד הוצאות מיותרות למשק. מעתה תהפוך ישראל להיות ככל העמים עם תשתית תחבורתית מן הטובות שבתבל" אמר מלצר.
מלצר קרא לממשלת ישראל להאיץ את תהליכי היישום של פרויקטי תשתית גדולים, כמו זה של הרכבת הקלה, שיהיו מבוססים על שיתוף פעולה בין יזמים מן הסקטור הפרטי לממשלה. "ישראל תוכל בנקל לפתור את חלק מבעיותיה ויותר מכך להפוך למודל ודוגמא לשיתוף פעולה שכזה לעולם הנאור כולו".
מלצר ציין כי מאות ואולי אלפי אנשים היו מעורבים בהכנות ובהשלמת המהלכים שהביאו לרגע החתימה והוסיף שהקבוצה נערכת עתה לקראת שלב הביצוע, שיהיה המבחן האמיתי.
ב- 31.12.06 זכה קונסורציום MTS במכרז להקמת הרכבת הקלה בתל אביב. פרויקט הרכבת הקלה כולל את הקמתו והפעלתו של הקו הראשון במערכת הסעת ההמונים של מטרופולין תל אביב, הקו האדום. המכרז יבוצע בשיטת BOT בה היזם יממן, יתכנן, יקים ויתפעל את הקו למשך 32 שנים, כולל תקופת ההקמה, ואז יעבירו למדינה ללא תמורה.
לפי לוח הזמנים, העבודות צפויות להתחיל בשנת 2008, אחרי השלמת התכנון המפורט והסגירה הפיננסית, והן צפויות להימשך כחמש שנים.
הקו האדום, הוא הקו העיקרי המחבר בין פתח תקווה לבת ים דרך תל-אביב, ייסעו על פי ההערכות 100-120 מיליון נוסעים בשנה. הקו יהיה באורך 22 ק"מ ויכלול 10 תחנות תת-קרקעיות ו-21 תחנות עיליות. הקו ייצא מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, יעבור דרך בני ברק, רמת גן ות"א-יפו - ויגיע עד בת ים.
הקו האדום ייבנה במודל משולב: מפתח תקווה ועד בני ברק קו רכבת עילי ומבני ברק עד למרכז תל אביב, קטע של 11 ק"מ, אמור הקו להיות תחתי, במנהרה תת קרקעית.