פז פועלת לשם כניסה למעו"ף: מעבירה מניות מפז שמנים

במסגרת הפרה-רולינג מול רשות המיסים, קיבלה אישור להעברת המניות ללא מס. מודי בן ש"ך: "אנו תקווה, כי אכן באחד מהעדכונים הבאים של המדדים המובילים בבורסה, פז תבצע את קפיצת המדרגה ותיכנס אל מדד ת"א 25"
עפרה ברון |

פז (סימול: פז נפט ), שהשלימה בחודש נובמבר את הנפקתה בבורסה בתל-אביב, נערכת לכניסתה למדד תל-אביב 25. החברה הודיעה היום, כי במסגרת תהליך של פרה-רולינג מול רשות המיסים, היא קיבלה אישור להעברת 2.175 מיליון מניות שלה, מידי חברת הבת, פז שמנים, לידיה של חברת פז, חברת האם.

העברת המניות, המהוות כ-17.6% ממניות פז, תהיה פטורה ממס ותתבצע על פי סעיף 104ג לפקודת מס הכנסה. היא נועדה להסיר ספק משפטי בנוגע לדרך של חישוב שיעור אחזקות הציבור בחברה. ההעברה תתבצע רטרואקטיבית מהראשון בדצמבר 2006.

עד היום, הוחזקו המניות הללו של חברת פז על ידי חברת בת, ולאור זאת, הן מקנות זכויות בהון (למשל, במקרה של חלוקת דיווידנד), אך אינן מקנות זכויות בהצבעה. למרות שבמהות הכלכלית מניות אלה הן בבעלות פז, הרי שמבחינה משפטית עלול להווצר ספק אם להביא מניות אלו בחשבון בעת חישוב הון המניות הכולל של פז לצורך עמידת החברה בדרישות המינימום של הבורסה לצורך חישוב שיעור אחזקות הציבור בחברה.

העברת המניות ישירות לידי פז תקבע סופית את מעמדן של מניות אלה כ"מניות רדומות" על פי חוק החברות, מניות שאינן מקנות זכויות בהון או בהצבעה כלל, ולכן אינן מובאות בחשבון בעת חישוב הון המניות המונפק הכולל של פז. על פי תחשיב כזה, יגיעו אחזקות הציבור בחברה לאחר העברת המניות לכ-22.6% מהון החברה, מה שיספיק לה כדי להכנס למדד ת"א 25 במידה והחברה תעמוד גם בפרמטרים האחרים בעת העדכון הבא של המדדים (ב-15.6.07).

מודי בן ש"ך, מנכ"ל פז, אמר היום: "היות וחשוב לפז לעשות את המירב כדי לייצר ערך מקסימלי עבור בעלי המניות בחברה, מצאנו לנכון להשלים תהליך שיכין את הקרקע לקראת היום שבו פז תיכנס אל רשימת תל-אביב 25 המכובדת. אנו תקווה, כי אכן באחד מהעדכונים הבאים של המדדים המובילים בבורסה, פז תבצע את קפיצת המדרגה ותיכנס אל מדד ת"א 25".

פז השלימה בנובמבר את אחת ההנפקות הגדולות ביותר שנראו בתולדות הבורסה בתל-אביב. הנפקתה הציבורית של החברה, במסגרתה גוייס סכום של כ-1.7 מיליארד שקל בהנפקת מניות ואיגרות חוב, זכתה לביקושים בהיקף חריג של כ-65 מיליארד שקל. מניות החברה נסחרות כיום בבורסה לפי שווי של כ-4.1 מיליארד שקל.

פז הינה חברת האנרגיה הורטיקלית היחידה בישראל. החברה הינה בעלת ותק של למעלה מ-80 שנה ונמצאת לאחר הנפקה בבעלות צדיק בינו (39%), משפחת ליברמן האוסטרלית (16%), בנק לאומי (15.5%), המנכ"ל מודי בן ש"ך (6%) ואחרים.

פז הינה המפעילה של רשת המונה כיום כ-260 תחנות דלק ברחבי הארץ. אחד מהתחומים הצומחים בעסקיה של פז הוא תחום חנויות הנוחות. החברה האיצה בשנים האחרונות את קצב פתיחת החנויות של רשת Yellow שבבעלותה וכיום מפעילה פז כ-150 חנויות של הרשת. בנוסף, פז הינה הבעלים של מספר חברות בנות, הנחשבות למובילות בתחומי פעילותן, ביניהן: פז גז, פז שמנים, פז שירותי תעופה, פזקר, פזומט וחברת הנדל"ן סהר פיתוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."