לין: ההסדר לשיפוי עסקים - בלתי הולם ונועד לכישלון

בסיס הסדר השיפוי שעיקרו פיצוי 80% משכר העובדים, אינו יכול להוות מדד אמת, ואינו משקף את ההפסדים למעסיקים
דותן לוי |

ביקורת נוקבת משמיע הבוקר אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר על ההסכם שהושג לשיפוי העסקים בצפון. לדבריו, ככל הידוע, בסיס הסדר השיפוי הוא שכר העובדים שנעדרו מהעבודה כפול 80%, האגוד, והארגונים הכלכליים לא יתנו ידם להסכם כזה.

לין, דרש לקיים בדחיפות דיון נפרד למציאת הסדר מתאים לענפי המסחר והשירותים. לדבריו: "איגוד לשכות המסחר לא יוכל להיות חלק מהסדר זה. זאת מאחר והנזקים הנגרמים למעסיקים במגזר המסחר והשירותים, אותו האיגוד מייצג, אינם פונקציה של ירידה במספר העובדים שנעדרו מהעבודה".

בפנייה דחופה ששיגר אתמול אל שר האוצר, שר התמ"ת, מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים באוצר, ואל יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, ציין לין: "הסדר השיפוי באשר למגזר המסחר והשירותים הינו הסדר בלתי הולם שאינו יכול להוות מדד אמת, המשקף את ההפסדים למעסיקים ממגזר זה".

בנוסף, לין השתומם על כך שההסדר שנוגע לפיצוי עסקים באזור חיפה והצפון נעשה מבלי שפרטיו הובאו לידיעת מרבית הארגונים העסקיים דווקא מאזור זה, ומבלי לשתפם. לדעת לין, ההסדר המתגבש נועד מראש לכישלון והפך לבלתי רלוונטי, לא מחמת העדר כוונות טובות, אלא על שום דרך התנהלות המשא ומתן.

תגובה נוספת נשמעת הבוקר מיו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים של חיפה והצפון, לטענתו, יש לעכב את החתימה על הפיצוי לעסקים עד שיושלם ישירות המשא ומתן עם הארגונים הכלכליים בחיפה והצפון.

בתוך כך, לשכת התאום של הארגונים הכלכליים של חיפה והצפון, קיבלה אמש החלטה עקרונית לפיה ההסדר המוצע לפיצוי מעסיקים כתוצאה מהלחימה בצפון, אינו מקובל עליה.

הלשכה הצפונית כוללת את כל ארגוני המעסיקים בחיפה והצפון, (לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, התאחדות התעשיינים סניף צפון, התאחדות הקבלנים צפון, בעלי המלאכה בצפון, סוכני ביטוח, לשכת עורכי הדין, סוכני המכס, לשכת הספנות ואיגוד המשתמשים בהובלה ימית).

לטענת עודד פלר, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים של חיפה והצפון, ונשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, הלשכה מוצאת את ההסכם המתגבש כלא עונה על צורכי העסקים בצפון ואין בו פיצוי הולם על נזקיהם. נזקים המעמידים בסכנה אלפים מהם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.