ההוצאה למשק בית בחודש בישראל: 10,816 שקל

סקר הלמ"ס ל-2005: ל-76% בעשירון התחתון לפחות סלולרי אחד. העשירון העליון מוציא פי 5.2 על תקשורת ותחבורה
דותן לוי |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את תוצאות הסקר להוצאות משקי הבית בישראל לשנת 2005, הנתון המרכזי מראה כי ההוצאה החודשית למשק בית עומדת על סכום של 10,816 שקל, המצביע על עלייה ריאלית של 2.3% לעומת הוצאה של (10,440 שקל לחודש) בשנת 2004.

ההוצאה הכספית למשק בית (ההוצאה לתצרוכת ללא אומדן ההוצאה הזקופה על שירותי דיור ומכוניות) הסתכמה ב-8,378 שקל לחודש, עלייה ריאלית של 2.6% לעומת 2004 (8,055 שקל לחודש).

החמישונים העליונים, בשנת 2005, ההוצאה הממוצעת לתצרוכת למשק בית בחמישון העליון היתה 16,959 שקל לחודש - פי 2.7 מההוצאה בחמישון התחתון (6,396 שקל לחודש); בשנת 2004 עמד הפער על 2.6. פער גדול במיוחד בין החמישון העליון לתחתון נמצא בסעיף תחבורה ותקשורת (פי 5.2).

איפה קונים? בארץ או בחו"ל?, משקי הבית בישראל עדיין מעדיפים לרכוש מוצרים בני קיימה בחנויות הרגילות. עם זאת ניתן להבחין, כי 8.9% מסך הקניות של מוצרי בידור ואלקטרוניקה (טלוויזיה, מכשיר DVD, מצלמה, וידאו וכדומה) נערכות בחו"ל או בדרך לחו"ל ו- 8.2% נעשות באינטרנט. התכשיטים והשעונים נרכשים בעיקר בחנויות בארץ או בחו"ל, כנראה בגלל הרצון לבחון את התכשיט או השעון בטרם רכישתם.

בעלות על מוצרים בני קיימה, עלייה גדולה בין 2004 ל- 2005 באחוז משקי הבית אשר בבעלותם: שני טלפונים סלולרים או יותר: מ- 52.9% ל- 60.1%. מכשיר DVD: מ- 24.8%ל- 35.6%. נמשכת הירידה שהחלה בשנת 2002 באחוז הבעלות על וידאו, מ- 68.4% ב- 2001 ל- 62.3% ב- 2005.

מוצרי העשירון העליון, שיעור הבעלות על מוצרים בני קיימה משמש כאחד האינדיקטורים לרמת החיים של בני משק הבית. ככל שמשק בית נמצא בעשירון גבוה יותר, כן עומד לרשותו מגוון גדול יותר של מוצרים. לדוגמה, 11 מוצרים נמצאים בבעלותם של יותר מ-70% ממשקי הבית בעשירון העליון לעומת 3 מוצרים בעשירון התחתון. המוצרים בבעלות של יותר מ-70% ממשקי הבית בעשירון העליון הם: מיקרוגל (89.8%), מכונת כביסה (96.4%), מזגן (93.3%), שואב אבק (91.2%), טלוויזיה (97.9%), מנוי לטלוויזיה בכבלים ובלווין (89.6%), מחשב (85.7%), קו טלפון אחד לפחות (98.8%), טלפון סלולארי אחד לפחות (96.5%) ומכונית אחת לפחות (90.7%).

המוצרים בבעלותם של יותר מ-70% ממשקי הבית בעשירון התחתון הם: מכונת כביסה (87.8%), טלוויזיה (77.6%) וטלפון סלולארי אחד לפחות (76.2%). 81.0% ממשקי הבית בעשירון העליון מנויים לאינטרנט לעומת 15.4% ממשקי הבית בעשירון התחתון.

הסקר כולל את כלל האוכלוסייה למעט קיבוצים, מושבים שיתופיים ובדואים הגרים מחוץ לישובים. נתוני 2005 מתבססים על 6,272 משקי בית, שנפקדו ב- 171 יישובים בארץ. משקי בית אלו מייצגים כ- 1,990,000 משקי בית באוכלוסייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה