אייקון גרופ נפלה - האם המניה כעת מעניינת? "אנחנו מתייעלים, נגדיל בשנים הבאות את הרווחיות ונמשיך לצמוח"
אפשר היה לצפות ש אייקון גרופ 0% שמחזיקה ברשת החנויות iDigital שבה משווקים מוצרי אפל תהנה מהנסיקה של אפל בשנים האחרונות, אלא שמאז הנפקתה של החברה ב-2021, המניה במסלול יורד כשהיא מאבדת מעל 70%. יש לזה שתי סיבות - הראשונה כללית: כמעט כל מה שהונפק בגל ההנפקות ההוא היה אחד משניים - או מנופח מאוד או פשוט לא ראוי להשקעה. אייקון היא חברה ראויה, אבל היא לא היתה ראויה לשווי של 700-800 מיליון שקל. הסיבה השנייה לירידה היא משבר אמון גדול שפרץ בין המשקיעים להנהלת החברה כי רגע לאחר ההנפקה הסתבר ש-KSP, רשת מתחרה קיבלה זיכיון לרכוש ישירות מאפל. עד אז, היא רכשה מאייקון שהיא היבואנית והמפיצה הרשמית של אפל ולפתע פתאום - KSP הופכת ליבואנית בעצמה.
מניית אייקון מאז ההנפקה
KSP גדולה וזה פגע דרמטית במכירות. אייקון סיפרה אז שזה לא נורא והיא תפצה על כך דרך רכישת פעילות הפצה שהיא נכנסה אליה. זה לא באמת פיצה באופן מלא, אבל זה ריכך את המכה. שנתיים אחרי, עם הנהלה חדשה, השאלה היא אם השוק צריך לתת צ'אנס לאייקון? בסוף, לכל דבר יש מחיר ואם הוא ראוי, משקיעים צריכים לבחון, למרות הכוויה מהפעם הקודמת.
אייקון גרופ במכפיל רווח מתחת ל-7
אייקון גרופ שהיו"ר שלה הוא צבי יוכמן והמנכ"ל מתחילת השנה הוא דורון סלע, דיווחה על תוצאות אמביוולנטיות ברבעון הראשון. ההכנסות הסתכמו ב-387 מיליון שקל בהשוואה להכנסות של 364.9 מיליון שקל ברבעון המקביל- עלייה של 6.1%. אבל, הרווח הגולמי נשחק ל-42.2 מיליון שקל (כ-10.9% מההכנסות) לעומת רווח גולמי של 44.9 מיליון שקל (כ-12.3% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-16.1 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 20 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 19.4%.- אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות
- אייקון גרופ: ההכנסות ברבעון ירדו ב-10% ל-347 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה אייקון גרופ הרוויחה ברבעון הראשון 9.1 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 11.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 22.2%. אבל כשבוחנים את כל השנה שעברה מקבלים רווח מייצג של כ-8 מיליון שקל ברבעון. אין עונתיות, יש מכירות מוגברות עם השקות של מוצרי אפל.
יש כאן חברה שמוכרת בקצב של 1.5 מיליארד שקל, מרוויחה בקצב של 32 מיליון פלוס, מייצגת את אפל ואמורה ליהנות מהשקות שלה ונסחרת ב-219 מיליון שקל. מכפיל רווח נוכחי של 6.8, כשהמנכ"ל מעריך שההכנסות בטווח הבינוני יצמחו והרווחיות תגדל. הפוטנציאל לכאורה גדול - שיפור של 1% בלבד ברווחיות יוריד לשורה התחתונה מעל 10 מיליון שקל. המכפיל התפעולי של החברה גדול. אבל יש כמובן גם סיכונים.
"המטרה שלי להגדיל את שיעורי הרווחיות לצד צמיחה בפעילות של אייקון גרופ", אומר דורון סלע, מנכ"ל החברה, "אנחנו בעיצומה של תנופת עשייה בלתי רגילה בקבוצה בפעילות הקמעונאית ובהפצה, גם באפל וגם ב'נונאפל'. התחלנו מהלכים במקביל שיתרמו לחזון של גידול בהכנסות בהמשך וגם ישפרו את הרווחיות.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
דורון סלע, אייקון גרופ
התייעלות והגדלת המכירות = גידול ברווח
"אנחנו מייעלים את המערכת ובמקביל עוברים טרנספורמציה דיגיטלית ומעבר למהלכים אוטומטיים שיחסכו בהוצאות בהמשך. כשנשלים את התהליכים שהתחלנו נראה את התוצאות, זה לא יהיה ברבעונים הקרובים".
אייקון תהיה דיגיטלית יותר, אולי מרשימה יותר בנראות, אבל כבר היום היא מובילה בחווית הקנייה, אלא שחלק גדול מהציבור רוצה זול יותר ופונה למתחרים - "אנחנו נותנים שירות, אנחנו עוטפים את הלקוח. אנשים מתקשרים חצי שנה אחרי הקנייה ומקבלים שירות והסברים", אומר סלע ומדגיש את הקשר החזק והטוב של אייקון גרופ עם אפל הגדולה.
אלא שהתחום הזה מספק רווחיות נמוכה מאוד בינתיים. אייקון התרחבה לתחום ההפצה, גם שם המרווחים לא גבוהים. האם היא תמשיך להתרחב? "אנחנו בוחנים אפשרויות והזדמנויות נוספות בקמעונאות ובהפצה, לא מצאנו משהו מעניין, אבל ממשיכים לבחון בשוטף", אומר סלע שמדגיש את הוספת מוצרים נוספים לתחום ההפצה עם דגש עם מוצרי סייבר, לרבות המערכות של צ'ק פוינט.
תוצאות אייקון ברבעון הראשון:
רווחיות נמוכה, אייקון גרופ
יתרון נוסף של אייקון גרופ על פני אחרות בעולם הקמעונאות הוא התוכן - "יש לנו חשיבות גדולה לתוכן, אנחנו לא רק מוכרים מוצרים, אנחנו מלוים את זה בתוכן שוטף ומתעדכן באתר. זה השוני והבידול שלנו", אומר סלע שצופה אתר חדש ומשופר עוד יותר בתחילת 2025".
התלות באפל - בינתיים זה נכס, אבל יש סיכון
לצד היתרונות של אייקון גרופ, צריך להזכיר שהיא תלויה מאוד באפל. זה נשמע טוב, אבל זה גם מסוכן. חולשה באפל עשויה להיות מתורגמת בחולשה באייקון גרופ. זו הסיבה שבהגדרה רשתות קמעונאיות ויבואניות שהן נציגות של גופים בינלאומיים נסחרות בתמחור יחסית נמוך.
- 4.חברה שאיבדה את אמון המשקיעים (תקרית KSP) לא תחזיר אותם (ל"ת)אביבי 01/07/2024 01:45הגב לתגובה זו
- 3.אנליסט ותיק 30/06/2024 20:49הגב לתגובה זואין בחברה אנשים שמסוגלים להצמיח אותה
- 2.התמחור נראה טוב, הייתי מחכה עוד רבעון (ל"ת)בני 30/06/2024 09:43הגב לתגובה זו
- 1.כל יברות ההפצה הללו ימחקו בשנים הקרובות כאשר הרכיש 30/06/2024 09:21הגב לתגובה זוכל יברות ההפצה הללו ימחקו בשנים הקרובות כאשר הרכישה תהיה בצורה חדישה שמתגבשת עכשו אין להן זכות קיום יותר

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?