שוק ההנפקות מתקרר: השוק לא מוכן לתמחור בקרסו; KSP דוחה הנפקה
אחרי מבול של הנפקות בשנתיים האחרונות ובהמשך למפולת במחירי המניות המונפקות, הגופים המוסדיים הולכים צעד לאחור והופכים להיות בררנים יותר לגבי החברות המונפקות ובעיקר לגבי שוויין. הגיע הזמן. גל ההנפקות הסב הפסדים של מעל 40% בממוצע והיו הנפקות רבות שירדו גם 80% ומעלה.
וזו לא חכמה בדיעבד. הכל היה ידוע מראש והצגנו את זה גם בכתבות באתר. אז למה הנפקות האלו הצליחו? אולי הסיבה קשורה ל"תן וקח" בין החתמים לגופים המוסדיים. זה דורש בירור רגולטורי, מדובר על מיליארדים שהתאדו מהפנסיה, קופות הגמל קרנות ההשתלמות וקרנות הנאמנות שלכם. זה יותר חמור מכל הסדרי החוב שקיבלו כותרות ענק, זה יותר חמור ומזיק לשוק ההון יותר מכל דבר אחר - זה מחזק את הגישה של חלק גדול מהציבור שהבורסה היא קזינו ומקום שבו "לוקחים" לך את הכסף. זה כמובן לא נכון. הבורסה היא מקם שבו ניתן לייצר תשואה על פני שנים, אבל לכו תסבירו לגב' כהן מחדרה, איך זה ייתכן שהגופים שמנהלים לה את הכסף רכשו הנפקות שהסבו לה הפסדים של מעל 40% בממוצע. וכדי לא להשחיר את כולן, נזכיר שיש גם הנפקות טובות, של חברות ראויות ובמחיר הוגן. הן המיעוט, אבל יש כאלו וניתן לספור אותן על יד אחת, אולי שתיים. מנגד יש מעל 100 שהונפקו בתמחור מנופח או שבכלל לא היו אמורות להנפיק.
גל ההנפקות העכור, הביא את המוסדיים להתנהל עכשיו בשמרנות ובררנות בהנפקות. ההנפקה של חברת קרסו נדל"ן שהיא חברה טובה, אבל במחיר גבוהה, בסימן שאלה, כאשר הגופים המוסדיים מדברים על הפחתה של 20% ומעלה. קרסו ניסתה לגייס לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, זה מנופח (הרחבה על ניתוח ההנפקה)
קרסו לא לבד. חברת KSP שעוסקת בייבוא ושיווק מחשבים, ציוד היקפי, סמארטפונים ועוד ביטלה את ההנפקה, על רקע אי הסכמה למחיר. גם קאי מלונות, MGS, איסכור וקוואליטי של איביאי ביטלו את ההנפקה.
- אוניברסיטת פיניקס בדרך להנפקה בוול סטריט בשווי העולה על 1.5 מיליארד דולר
- קנבה מתקרבת ל-IPO: מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר לפני הנפקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר דיווחנו כי חברת האחזקות בתחום הנשק SK, של סמי קצב, שבין השאר אחראית על ייצור כלי הנשק המוכרים היטב בצה"ל 'תבור' וגם 'עוזי', מוותרת על הנפקת החברה בבורסה (או דוחה למועד לא ידוע). החברה רצתה להנפיק ב-2017 לפי שווי של 2 מיליארד שקל, ובשנה שעברה הוא ניסה להנפיק שוב לפי שווי של 1.5 מיליארד אך גל ביטולי ההנפקות בת"א בתקופה האחרונה בגלל התקררות השוק משפיעים גם עליה והחברה נאלצת לוותר על ההנפקה.
גם בינת וחוליות ביטלו את ההנפקה (בסביבת החברה אומרים שהיא עדיין ברוד-שואו), וקסטרו 0.69% החליטה לסגת מההנפקה של אורבניקה. לחוליות שני מגזרי פעילות: תחום הזרימה הכולל פתרונות זרימה למערכות מים נקיים ולניקוז דלוחין בבתי מגורים הזוכה לצמיחה בעקבות תנופת הבניה בארץ ובעולם, ומגזר האחסון - הכולל פתרונות אחסון לשווקי התעשייה והרפואה. בחודשים האחרונים תכננו קרן טנא וקיבוץ שדה נחמיה לגייס 200 מיליון שקל להנפיק לפי שווי של 800 מיליון שקל אבל גם הם נאלצים כעת לוותר על ההנפקה.
בינת תקשורת מחשבים היא חברה שמציעה פתרונות ושירותי אינטגרציה לחברות סייבר ואבטחת מידע, ענן, דאטה סנטר וניהול רשתות, רצתה להנפיק במחצית הראשונה של 2022, לפי שווי של 800-900 מיליון שקל - וכעת גם היא נאלצת לוותר על כך. היא מעסיקה 700 עובדים ומכניסה מעל מיליארד שקל, ורושמת רווח נקי של עשרות מיליוני שקלים. החברה מהווה חלק מקבוצת רד- בינת בבעלות האחים זיספל ובבעלות הקבוצה יותר מ-20 חברות טכנולוגיה המייחסות לה הכנסה שנתית של כ-1.2 מיליארד דולר.
- 2.שמעון 10/07/2022 11:48הגב לתגובה זושטויות שום דבר לא מתקרר הכל רותח כולל מזג האויר
- 1.שכחתם גם את תנובה ומחסני השוק (ל"ת)חן 10/07/2022 11:21הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳